غنای اورانیوم‌های دورریز ایران، کمتر از 1 درصد : یک مقام مسئول اعلام کرد که ...


یک مقام مسئول اعلام کرد که غنای منابع اورانیوم غنی شده دورریز ایران کمتر از یک درصد است. خبرگزاری ایسنا: این مقام مسوول در گفت‌وگویی درباره توافق ایران و 1+5 برای تبدیل سه تن اورانیوم غنی شده (دورریز) به اورانیوم طبیعی در مدت تمدید چهارماهه توافق ژنو با بیان این که این مواد حدود سه تن است گفت: این مواد از سیلندرهای مختلف و جمع آوری خطوط یا زنجیره های سانتریفیوژ و غیره طی سال ها جمع آوری شده است که در آمار و محاسبات آژانس لحاظ نمی شد و طرف مقابل اصرار داشت با تبدیل آن به اورانیوم طبیعی در آمار آژانس بیاید.

اورانیوم های دورریز تا 2 درصد غنی شده قبلا در رقیق سازی استفاده شدند

وی در پاسخ به این پرسش که برخی رسانه های غربی مدعی اند این میزان اورانیوم تا 2 درصد و یا بیشتر غنی شده هستند با رد این مطلب اظهار کرد: در چند ماه گذشته در میان ذخایر اورانیوم دورریز ایران، تا سطح 2 درصد هم وجود داشت اما اورانیوم های غنی شده تا 2 درصد برای رقیق سازی اورانیوم 20 درصدی به 5 درصدی مورد استفاده قرار گرفت و در عمل بعد از رقیق سازی دیگر اورانیوم تا غنای 2 درصد در این ذخایر نیست.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: 1+5 نیز بر اساس اطلاعات قبلی بر این تصور بود که در این منابع اورانیوم تاغنای 2 درصد وجود دارد اما از مخلوط شدن آن ها در فرایند رقیق سازی اورانیوم 20درصدی به 5 درصدی بی اطلاع بودند.

او ادامه داد: اکنون منابع اورانیوم دورریز ایران از هفت دهم درصد تا کمتر از یک درصد غنی شده هستند که قرار است به اورانیوم طبیعی به عنوان خوراک غنی سازی در مدت تمدید توافق تبدیل شوند.

بنا بر این گزارش، در چارچوب تفاهم ایران و 1+5 برای تمدید توافق ژنو و به گفته سید عباس عراقچی ، عضو ارشد مذاکره‌کننده ایران، در ازای آزاد کردن 2 میلیارد و 800 میلیون دلار از پول های بلوکه شده ایران در بانک های خارجی ایران باید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را که اکنون به شکل اکسید اورانیوم 20 درصدی است به صفحه سوخت تبدیل کند و همچنین دورریز‌های مواد غنی‌شده که حدود 3 تن است به اورانیوم طبیعی تبدیل شود.

بعد از اعلام نظر آژانس درباره چاشنی‌های انفجاری به همکاری‌های فنی ادامه می‌دهیم

وی هم چنین درباره موضوع چاشنی‌های انفجاری و نتیجه همکاری‌های ایران با آژانس در این رابطه، اظهار کرد که هنوز تکلیف این موضوع مشخص نیست. هر زمان آژانس نتیجه را اعلام کند همکاری‌های بعدی ایران در چارچوب توافقی که سال گذشته داشتیم را ادامه می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی پیش از این در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی اینترپرس با بیان کافی بودن تحقیقات آژانس درباره چاشنی‌های انفجاری اعلام کرد که اظهارات ایران درباره این مساله با یافته های آژانس منطبق بوده است.

صالحی اضافه کرده است که" براساس دانش و اطلاعاتی که من دارم اظهار نظر ایران با یافته‌های آنها درباره این مساله منطبق بوده است. ما یک بار توافق کرده‌ایم که آنها تحقیقاتی در این باره داشته باشند که به نظر کافی و به نتیجه رسیدند و باید این موضوع را به پایان برسانند و دیگر این موضوع باز باقی نماند. "

اورانیوم غنی شده 20درصدی به شکل گاز در کشور نداریم

این مقام مسوول نیز در مورد رقیق‌سازی نیمی از ذخایر اورانیوم 20 درصدی به 5 درصد با اشاره به تایید این اقدام تا 20 جولای در گزارش ماهانه آژانس گفت: طبق برنامه اقدام مشترک رقیق سازی نیمی از دخایر اورانیوم غنی شده تا 20 درصد ایران رقیق شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به جز اکسید اورانیوم 20 درصدی که برای تولید صفحات سوخت مورد نیاز در راکتور تحقیقاتی تهران است، ذخیره اورانیوم 20 درصدی به شکل گاز در کشور نداریم.


ویدیو : غنای اورانیوم‌های دورریز ایران، کمتر از 1 درصد