غایبان و حاضران سی و چهارمین جشنواره فجر : از تمام اتفاق های ریز و درشت حاشیه ...


از تمام اتفاق های ریز و درشت حاشیه ای جشنواره فجر یا مسائل کلان برگزاری و نحوه اداره این فستیوال که بگذریم شیرین ترین قسمت یا هیجان انگیزترین پرسش ها حول محور فیلم ها ،بازیگران و کارگردان هایشان پرسه می زند. خبرآنلاین - کتایون کیخسروی: اینکه امسال فلان کارگردان نام آشنا در جشنواره فیلم دارد یا نه ؟ یا بهمان ستاره سینما چند تا فیلم کار کرده؟شانس سیمرغ بردن کدام بازیگر بیشتر است؟ چه کسی از بقیه پرکارتر است و چه کسی اصلا در جشنواره نیست سوال هایی هستند که جواب‌هایش تصویری کوچک از آنچه قرار است در جشنواره جلوی چشم‌ بیاید را ترسیم می‌کند.

جشنواره وب ایران , جشنواره وب , جشنواره

با اعلام فیلم‌های راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ و نگاه نو حالا تکلیف کارگردان‌ها و بازیگران روشن شده و همه می‌دانند فیلمساز  و بازیگر محبوب‌شان اصلا در جشنواره 34 هستند یا نه.

بازیگرانی که نمی بینیم شان

جشنواره فیلم فجر , جشنواره مقاومت , جشنواره شاتل

امسال هم خبری از بازیگران تاریخ‌ساز و برجسته‌ای مثل عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، داود رشیدی، داریوش ارجمند، سعید راد ،افسانه بایگان و پروانه معصومی در جشنواره نیست و حتی از بین جوان‌ترها بازیگران پرکار و فعالی مثل امین حیایی، ترانه علیدوستی، یكتا ناصر،نازنین بیاتی و ... در این جشنواره فیلمی ندارند.

 از بازیگران مطرح غایب این دوره که سال قبل در جشنواره حضور داشتند می‌توان به حمید فرخ‌نژاد، نیکی کریمی، مصطفی زمانی، فاطمه معتمدآریا، صابر ابر، رویا تیموریان، حسین یاری، گلاب آدینه، ویشکا آسایش، میترا حجار، محسن تنابنده، پارسا پیروزفر، نگار جواهریان، حمید گودرزی، علی نصیریان، لادن مستوفی و رامبد جوان اشاره کرد که بیشتر آنها فیلم‌های‌شان یا توسط هیات انتخاب برگزیده نشد یا در موعد مقرر برای بازبینی به دست هیات انتخاب نرسید.

غول‌هایی که نیامدند

از بین فیلمسازان شاخص و پیشکسوت تنها کیومرث پوراحمد و ابراهیم حاتمی‌کیا در جشنواره حضور دارند . جدا از اینکه مثل تمام سال‌های اخیر خبری از بزرگانی مثل عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی ، کیانوش عیاری، بهمن فرمان آرا ، محسن مخملباف و رسول صدرعاملی در جشنواره نیست کارگردان‌های نامدار و موسپید کرده ای مثل داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی ،خسرو معصومی و محمد بزرگ‌نیا هم که طی سال‌های اخیر فعال بوده‌اند در این جشنواره فیلم ندارند. همچنین در بین کارگردان های نسل بعد هم فیلمسازان مطرح بسیاری به جشنواره نیامدند یا فیلم هایشان در موعد مقرر آماده نشد.
 
جشنواره فیلم مقاومت , جشنواره فیلم کوتاه , جشنواره نوآوری محصول

از فریدون جیرانی که خودش عضو هیات انتخاب فیلم‌هاست گرفته تا سیروس الوند، بهروز افخمی، رخشان بنی اعتماد، تهمینه میلانی، مسعود جعفری جوزانی،کامبوزیا پرتوی، همایون اسعدیان، علیرضا داودنژاد ، علیرضا رئیسیان، احمدرضا درویش و ابوالحسن داودی که طی سال‌های اخیر در جشنواره حضوری نسبتا فعال داشتند هم در فستیوال امسال غایب خواهند بود.

اما در نسل بعدتر این کارگردان های 50 تا 60 ساله هم می توان چهره های غایب سرشناسی پیدا کرد که مهمترین‌شان سعید سهیلی،حمید نعمت الله ،نیکی کریمی و مازیار میری هستند. از بین جوان های پرکار سال های اخیر هم غیبت برخی چهره ها عجیب به نظر می رسد.

امسال کارگردان‌های جوانی مثل علیرضا امینی ، محسن امیریوسفی ،بهرام توکلی ،امیر ثقفی،سامان سالور، روح الله حجازی ،علی عطشانی و شهرام شاه حسینی هم در جشنواره حاضر نخواهند بود و حتی رضا عطاران که قصد داشت با دراکولایش در این جشنواره به عنوان کارگردان حاضر باشد از فیلتر هیات انتخاب نتوانست عبور کند.

شانس سیمرغ برای تئاتری‌ها

از بین بازیگران مردی که بیشترین فیلم ها را در بخش سودای سیمرغ و بخش نگاه نو در جشنواره دارند، سه بازیگر اصالتا تئاتری از همه جلوترند ؛سیامک صفری با سه فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی» ، «امکان مینا» و «نفس» یکی از این سه فیلم‌هاست و دیگری نوید محمدزاده است که با «خشم و هیاهو»، «لانتوری»  و «ابد و یک روز» روی پرده رویت خواهد شد.

 امیر جعفری هم سه فیلم روی پرده خواهد داشت و در «زاپاس»،«اژدها وارد می شود» و «من» دیده خواهد شد.البته هر سه فیلم صفری در بخش سودای سیمرغ حضور دارد اما یکی از فیلم های محمدزاده و جعفری در بخش نگاه نو اکران می شود که اینطوری شانس سیمرغ بردن صفری بیشتر خواهد شد.

جشنواره حافظ , جشنواره فیلم سلامت , جشنواره وب و موبایل ایران

اما تعداد بازیگران مردی که در این جشنواره دو فیلم دارند کم نیستند. رضا کیانیان (بارکد ـ کفش‌هایم کو؟)،میلاد کی مرام (آب‌نبات چوبی ـ امکان مینا)،آتیلا پسیانی (آخرین بار کی سحر رو دیدی؟ نیمه شب اتفاق افتاد)، احمد مهرانفر(زاپاس ـ هفت ماهگی)، محمدرضا فروتن (عادت نمی‌کنیم ـ نقطه کور)، بابک حمیدیان (بادیگارد ـ سیانور)، حمیدرضا آذرنگ (عادت نمی‌کنیم ـ گیتا)، ساعد سهیلی (مالاریا ـ پل خواب)، علی مصفا (وارونگی ـ خانه‌ای در خیابان چهل و یکم) و نادر فلاح (اژدها وارد می‌شود ـ گیتا) در این دسته قرار می گیرند که از این بین امیر جعفری ، علی مصفا،حمیدرضا آذرنگ و ساعد سهیلی یک فیلم در بخش نگاه نو دارند اما بقیه هر دو فیلم شان به سودای سیمرغ راه یافته است.

خانم‌هایی که دنبال جایزه می‌گردند

از بین بازیگرن زنی که امسال در جشنواره پرکارترند هانیه توسلی (سیانورـ نقطه کورـ هفت ماهگی) ،مریلا زارعی (بادیگارد ـ دختر ـ گیتا)،بهناز جعفری (خشم و هیاهو ـ هفت ماهگی ـ گیتا )،شیرین یزدان بخش(عادت نمی‌کنیم ـ وارونگی ـ ابد و یک روز)،شبنم مقدمی(عادت نمی‌کنیم ـ وارونگی ـ ابد و یک روز) همگی سه فیلم دارند که از این بین دو نفر آخر یک فیلم در بخش نگاه نو دارند اما سه ستاره دیگر رقابت سختی برای بردن جایزه خواهند داشت.

جشنواره فجر , جشنواره عید تا عید , جشنواره کن

از بین بازیگران زنی که دو فیلم در جشنواره امسال دارند هم می توان به شقایق فراهانی (آب نبات چوبی ـ نقطه کور)،سحر قریشی (آب‌نبات چوبی ـ رسوایی ۲)،رویا نونهالی (کفش‌هایم کو؟ نیمه شب اتفاق افتاد)،بهاره جاویدنیا(وارونگی ـ به دنیا آمدن)،باران کوثری (لانتوری ـ هفت ماهگی)،سحر دولتشاهی (بارکد ـ وارونگی)،ریما رامین فر(زاپاس ـ ابد و یک روز)،هنگامه حمیدزاده (آب نبات چوبی ـ متولد ۶۵) ساره بیات (عادت نمی‌کنیم ـ برادرم خسرو) اشاره کرد که از این جمع سه نفر آخرهر کدام یک فیلم در بخش نگاه نو و یکی در سودای سیمرغ دارند اما بقیه با دو فیلم در بخشی که همراه با مسابقه و جایزه خواهد بود حضور پیدا می کنند.

یک فیلم،یک ستاره
جشنواره چهل چراغ , جشنواره برند محبوب , جشنواره ونیز

امسال برخی بازیگران برجسته و مشهور سینما که سابقه بردن جایزه از این فستیوال را در کارنامه دارند تنها در یک فیلم حضور پیدا کرده اند.پرویز پرستویی، پریوش نظریه، امیر آقایی و فرهاد قائمیان با «بادیگارد»، رضا عطاران با «آب‌نبات چوبی»، فریبرز عرب‌نیا و ژاله صامتی با «آخرین بار كی سحر رو دیدی؟»، مینا ساداتی با «امكان مینا»، بهرام رادان و پژمان بازغی با «باركد»، هدایت هاشمی با «به دنیا آمدن»، طناز طباطبایی با «خشم و هیاهو»، فرهاد اصلانی با «دختر»، هنگامه قاضیانی با «دلبری»، اكبر عبدی، محمدرضا شریفی‌نیا و اسماعیل خلج با «رسوایی ٢»، جواد عزتی با «زاپاس»، مهدی هاشمی با «سیانور»، جمشید هاشمپور و مهران احمدی با «نفس»، هدیه تهرانی با «عادت نمی‌كنیم»، مجید مظفری با «كفش‌هایم كو»، گوهر خیراندیش با «نیمه شب» و پگاه آهنگرانی و فرشته صدرعرفایی با «هفت ماهگی» از بازیگران مطرحی هستند كه یك فیلم در بخش اصلی جشنواره دارند.

شهاب ،افشار و حاتمی دور از سیمرغ

با توجه به اتفاقاتی که در خصوص گزینش فیلم‌های راه یافته به بخش سودای سیمرغ راه یافت برخی بازیگران شاخص و صاحب کارنامه شانس ربودن جوایز اصلی را از دست دادند.

پیمان معادی با «ابد و یك روز»، شهاب حسینی و بیتا فرهی با «برادرم خسرو»، اكبر زنجانپور با «پل خواب»، مهناز افشار با «خانه‌ای در خیابان چهل و یكم»، مسعود كرامتی با «لاك قرمز» و لیلا حاتمی با فیلم «من» تنها در بخش نگاه نو حاضر هستند و شانسی برای دریافت جایزه بازیگری ندارند.

جشنواره عکس , جشنواره وب و موبایل , جشنواره کن 2016

همچنین مانی حقیقی هم كه «اژدها وارد می‌شود» را به عنوان فیلمساز در بخش اصلی دارد و نتوانست تنها کارگردن دو فیلمه جشنواره باشد به عنوان بازیگر با «من» در بخش نگاه نو حاضر است.

بازگشت بزرگ،حاشیه کوچک

حضور مریم پالیزبان بازیگری كه سال‌ها پیش با فیلم «نفس عمیق» وارد سینما شد و بعد به آلمان مهاجرات کرد در فیلم «مالاریا»ی پرویز شهبازی بازگشت بزرگ این جشنواره به حساب می آید.

 البته اگر فیلم «عروسک خانه» که اتفاقا فرم شرکت در جشنواره را پر کرده بود به جشنواره می رسید ،عنوان بازگشت بزرگ به فریماه فرجامی بازیگر این فیلم تعلق پیدا می کرد که بعد از سالها به سینما برگشته بود اما این فیلم به جشنواره راه پیدا نکرد.

جشنواره فیلم , جشنواره حافظ 95 , جشنواره فیلم ونیز

 همچین چهره‌های حاضر در این جشنواره یک حاشیه کوچک هم خواهند داشت. رابعه اسكویی بازیگری كه اخیرا برای بازی در سریال‌های ماهواره‌ای شبکه جم تی وی از كشور مهاجرت كرده در فیلم «نیمه‌شب اتفاق افتاد» حضور خواهد داشت .

همه فرزندان سینما

امسال اتفاق ویژه جشنواره حضور فرزندان سینماگران شاخص کشور به عنوان بازیگر در برخی فیلم هاست که تعدادش نسبت به ادوار گذشته قابل توجه به نظر می رسد.

در این دوره علاوه بر باران كوثری، پگاه آهنگرانی، ستاره پسیانی و ساعد سهیلی كه به عنوان فرزندان سینماگران سال‌هاست فعالیت بازیگری دارند، ماهور الوند فرزند سیروس الوند با فیلم «دختر»، نیكی مظفری فرزند مجید مظفری با فیلم «نقطه كور» و آذرخش فراهانی فرزند بهزاد فراهانی با فیلم «مالاریا» در جشنواره فجر حاضر هستند.

آنهایی که منتظرشان بودیم و نیامدند

غیر از فریماه فرجامی که در بازگشت دوباره به سینما به جشنواره راهی پیدا نکرد قرار بود ابوالفضل پورعرب هم بعد از چند سال  فراق از پرده نقره ای با « سایه های موازی» آخرین ساخته اصغر نعیمی به جشنواره بیاید اما این فیلم هم راه کاخ جشنواره را پیدا نکرد تا خبری از بازگشت بزرگان فراموش شده به جشنواره نباشد.

برندگان جشنواره وب ایران , جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت , جشنواره حقیقت

در حوزه کارگردانی هم قرار بود شاهد یک بازگشت بزرگ باشیم که این اتفاق نیفتاد. گفته می شد محمدرضا هنرمند بعد از 14 سال دوری از سینما با «خرمگس» به جشنواره بیاید که از او خبری نشد. رضا عطاران هم که می خواست با کمدی دلخواهش «دراکولا» اولین بار به عنوان کارگردان در جشنواره حاضر باشد در ورود به عرصه رقابت کارگردان ها ناکام ماند.

 همچنین در حالی که اخبار زیادی در خصوص ساخت «قاتل اهلی» توسط مسعود کیمیایی و رساندن این فیلم به جشنواره در کوتاه ترین زمان ممکن به گوش می‌رسید اما  اصلا دست به کار نشد و به این جشنواره نیامد.

اصغر فرهادی هم که مدتی است کار ساخت « فروشنده» را با ستاره‌های دلخواهش آغاز کرده اصلا فیلمش را به جشنواره نداد تا یکی از چهره های بزرگ غایب در این فستیوال باشد.


ویدیو : غایبان و حاضران سی و چهارمین جشنواره فجر