عکس: رسم و رسوم عروسی ترکمن‌ها : مراسم عروسی ترکمن ها همراه با آئین هایی است ...


مراسم عروسی ترکمن ها همراه با آئین هایی است که از گذشته های دور به یادگار مانده و همچنان در میان این قوم باقی مانده است. فرارو: مراسم عروسی ترکمن ها همراه با آئین هایی است که از گذشته های دور به یادگار مانده و همچنان در میان این قوم باقی مانده است.

ازدواج و جشن عروسی در میان ترکمن ها آداب و رسوم ویژه‌ای دارد که از گذشته های دور همچنان حفظ شده است. رسوم ترکمن ها برای ازدواج از مراحل نخست خواستگاری آغاز می شود؛ پس از آنکه خانواده تصمیم می گیرند برای فرزند خود همسری انتخاب کنند آن را با نزدیکان و بزرگان خاندان در میان می گذارند و پس از انتخاب عروس از طرف خویشان داماد، چند نفر از اقربا چنانچه مرد باشند نزد پدرِعروس و اگر زن باشند نزد مادرِعروس براى گفتگو مى‌روند.

در صورت موافقت که اصطلاح ترکمنى "سوزآتمک" است روز مناسبى را که براى خواستگارى خوشایند باشد انتخاب کرده و یکى دو روز قبل از حرکت به منزل عروس گردنبندى که از مسکوکات طلا است به‌وسیلهٔ دختر کوچکى از طرف داماد که به گردن او آویخته است به منزل افراد خانواده عروس برده مى‌شود ؛ بدین معنى که روز خواستگارى معین است و مدعوین دعوت مى‌شوند و هر منزلى با آلاچیقى به فراخور حال خویش سکه با انعامى بدان اضافه مى‌کند.

در آن روز گوسفندى ذبح کرده و سینه آن‌ را به شکل مثلث درآورده و به گوشه‌هاى او سکه‌هاى طلا یا نقره آویزان مى‌کنند و زن‌ها نان‌هاى روغنى مخصوص در چندین ظرف در موقع حرکت عروس آماده مى‌کنند. این نان‌ها بر دو نوع است: "قاتلمه" و "اکمک" که اولى ضخیم و دومى نازک است.

در روز موعود عده‌اى از کسان داماد با وسایل حاضر که در قدیم میان "کوچ‌رو"، شتر و در این روستا و شهرنشین "چمور" یا طوایف ساکن ارابه و اسب بود و امروزه بیشتر با اتومبیل به طرف منزل عروس با تمام وسایل که عبارتند از: نان‌ها روغنی، کله‌قند و سینهٔ گوسفند که به آن اشاره رفت مى‌روند و عده‌اى از کسان عروس در آن روز از واردین استقبال مى‌کنند.

در میان واردین چند نفر از ریش‌سفیدان (آق‌سقل‌های) طایفه خواستگارى را در میان حاضران که از طرف داماد و عروس هستند عنوان مى‌کنند و مهریه عروس را نقداً تعیین نموده و کسان داماد مراجعت مى‌کنند.

کسى که مى‌خواهد زن ببرد. هرچه مقرر شده، پول نقد دارد مى‌دهد، ندارد گاو و گوسفند و شتر و اسب معادل و چه مقرره قیمت کرده به پدر و مادر یا برادر آن دختر مى‌دهد و تمام آن وجه از آن پدر و مادر است. جهیز شرط نیست، بسته به میل پدر و مادراست. بعد دختر را به‌ترتیب شرع خودشان عقد کرده، به خانه داماد مى‌آورند. خرج عروسى و مهمانى عروسى خانه، تماماً به عهده آن طایفه است.

در آئین سنتی ازدواج ترکمنی هرکس هرچه دارد مجاتاً مى‌دهد و دو روز یا سه روز یا بیشتر عروسى مى‌گیرند و از سایر طوایف وعده‌خواهى مى‌کنند.

سن ازدواج در میان ترکمن‌ها ۱۵ یا ۱۶ سالگى براى پسران و ۹ یا ۱۰ سالگى براى دختران است. همچنین جهیزیه که شامل قالی، قالیچه، پشتی، صندوق و پوشاک می شود را عروس با خود به خانه شوهر می برد. ابوطالب ندری عکاس مهر در جریان برگزاری یکی از آئین های ترکمنی به میان آنان رفته تا از آداب و رسوم عروسی ترکمن ها عکاسی کند؛ عکس های او بیشتر آمیخته شدن رسوم قدیم عروسی ترکمن ها با آداب جدید را نشان می دهد.

عروسی ترکمن ها , رسوم عجیب شب عروسی , رسوم عروسی در شیراز

آداب و رسوم عروسی شیراز , آداب و رسوم عروسی در اصفهان , رسوم عروسی و عزا در تبریز

اداب و رسوم مردم بندر ترکمن , اداب و رسوم عروسی در یزد , رسوم عروسی در یزد ؟

اداب و رسوم مجالس عروسی در مشهد , فیلم عروسی ترکمن , رسوم عروسی در مازندران

رسوم عجیب عروسی در جهان , تالار عروسی , عروسی

تشریفات عروسی , کارت عروسی , خدمات عروسی

شب اول عروسی , بیا تو عروسی , آهنگ شاد عروسی

کیک عروسی , رسوم , دنیای عروسی

متن کارت عروسی , آتلیه عروسی , باغ عروسی

عروسی دختر قالیباف , کلیپ عروسی , ترکمن

مراسم عروسی , تالارهای عروسی , تالار عروسی تهران

قیمت تالار عروسی , تشریفات عروسی تهران , باغ عروسی تهران

گیفت عروسی , عکاسی عروسی , سالن عروسی

عکس عروسی , فیلم عروسی , تالارهای عروسی تهران

کارت دعوت عروسی , صنایع دستی ترکمن , لباس عروسی

عروسی ایرانی , متن کارت عروسی خاص , خدمات مجالس عروسی

کارت عروسی خاص , تالار عروسی غرب تهران , قیمت تالار عروسی در تهران

متن کارت عروسی فانتزی , یادبود عروسی , تبریک عروسی

جشن عروسی , برگزاری مراسم عروسی , عروسی سحر قریشی

شب اول عروسی چه کار کنیم , هزینه عروسی , حمید گودرزی و همسرش در عروسی

رسم و رسوم عروسی ترکمن‌ها

رسم و رسوم عروسی ترکمن‌ها

رسم و رسوم عروسی ترکمن‌ها

رسم و رسوم عروسی ترکمن‌ها

رسم و رسوم عروسی ترکمن‌ها

رسم و رسوم عروسی ترکمن‌ها


ویدیو : عکس: رسم و رسوم عروسی ترکمن‌ها