عکس: اقامتگاه رضا شاه در جزیره موریس : رضا شاه پهلوی در مهر ماه سال 1320 و ...


رضا شاه پهلوی در مهر ماه سال 1320 و پس از اشغال ایران از سوی نیروهای متفقین با نگارش استعفا نامه و واگذاری سلطنت به ولیعهد 22 ساله اش، ایران را ترک کرد و پس از توقف 5 روزه در بندر بمبئی و در کشتی در نهایت به صلاحدید انگلیسی ها به بندر پورت لوئی پایتخت جزیره موریس آفریقای جنوبی رسید. عصر ایران: رضا شاه پهلوی در  مهر ماه سال 1320 و پس از اشغال ایران از سوی نیروهای متفقین با نگارش استعفا نامه و واگذاری سلطنت به ولیعهد 22 ساله اش، ایران را به مقصد هند ترک کرد اما پس از توقف 5 روزه در بندر بمبئی و در کشتی در نهایت به صلاحدید انگلیسی ها به بندر پورت لوئی پایتخت جزیره موریس آفریقای جنوبی رسید.

رضا شاه می خواست یا در بمبئی از کشتی پیاده شود و به هند برود یا اینکه اگر " مامور انگلیسی" همراه او صلاح نمی داند به یکی از کشورهای آمریکای جنوبی برود، اما مامور انگلیسی " کلرمونت" با این موضوع مخالفت کرد و تلگرافی به لندن فرستاد و در نهایت پس از 5 روز اقامت در کشتی در بندر بمبئی تصمیم بر این شد که رضا شاه به بندر پورت لویی آفریقای جنوبی برود.این مسافرت دریایی (از بمبئی به موریس) 9 روز طول کشید.

جزیره موریس , آبشارهای زیر آبی جزیره موریس , جزیره موریس کجاست

رضا شاه 5 ماه در این جزیره اقامت کرد و پس از 5 ماه به ژوهانسبورگ رفت و در  نهایت  در 4 مرداد 1323 و کمتر از 3 سال پس از تبعید از ایران در اثر سکته قلبی درگذشت.

تصویر زیر از محل سکونت رضا شاه در 5 ماهی است که در جزیره موریس اقامت داشت. گفته می شود یکی از دلایل ترک جزیره موریس از سوی رضا شاه آب و هوای شرجی آن و صدای انبوه کلاغ هایی بوده که رضا شاه را آزار می داده است و هنگامی که رضا شاه برای استراحت به ایوان ویلای محل سکونت خود می رفت از صدای "قار قار" کلاغ ها ناراحت می شد.

لیگ جزیره , جزیره کیش , قصه های جزیره


ویدیو : عکس: اقامتگاه رضا شاه در جزیره موریس