عکس‌العمل بورس به فاز دوم هدفمندی چیست؟ :   اخبار اقتصادی - در پی افزایش قیمت ...



بورس چیست , شاخص بورس چیست , بورس چیست؟

 

اخبار اقتصادی - در پی افزایش قیمت بنزین و گازوئیل
عکس‌العمل بورس به فاز دوم هدفمندی چیست؟

دولت با تعیین نرخ جدید حامل‌های انرژی به‌طور رسمی گام دوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها را اجرایی كرد تا به‌این ترتیب با استفاده از منابع حاصل از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و درآمدهای ناشی از افزایش© صادرات نفت و محصولات پتروشیمی، چرخ تولید را به عنوان محرك اصلی اقتصاد به حركت در آورد. براین اساس از پنج‌شنبه شب گذشته در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی، قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای 700 تومان و هر لیتر بنزین آزاد 1000 تومان از سوی دولت تعیین شد. همچینن نرخ گازوئیل نیز از 150 به 250 تومان افزایش یافت.

حال باید دید این افزایش نرخ‌ها چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؛ هرچند پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها، عمده شركت‌های بورسی با افزایش قیمت محصولات نه تنها حاشیه سود خود را حفظ كرده‌اند بلكه از لحاظ قدر مطلق ریالی، سودآوری بیشتری هم به‌دست آورده‌اند اما با اعلام نرخ حامل‌ها انرژی باید منتظر ماند تا تاثیر این افزایش را بر شركت‌های بورسی مشاهده كرد.


این موضوع از دو زاویه بر بورس تاثیر خواهد گذاشت؛ یكی از جهت تاثیر بر بدنه اصلی تولید شركت‌ها و از جنبه دیگر بر هزینه حمل و نقل این شركت‌ها. از سوی دیگردر این میان همه شركت‌ها پس از اجرای این طرح به صورت یكسان دچار آسیب نمی‌شوند. صنایع حاضر و شركت‌های متبوع آنان مشخص می‌كنند كه چقدر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. افزون بر این انتظارات از اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حدودا یك‌ سالی است كه شكل گرفته و تحلیلگران بازار سرمایه تاثیر طرح هدفمندی یارانه‌ها را در تحلیل‌های خود لحاظ كرده‌اند و در واقع این اطلاعات برای شركت‌های بورسی«پیش خور» شده است.


اما از جنبه دیگر مساله قابل توجه این است كه اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دو تاثیر بر وضعیت بازار سرمایه خواهد گذاشت؛ تاثیر اول مربوط به اثر روانی است كه از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود و تاثیر دیگر اثر بنیادی است. در این راستا صنایعی از افزایش حامل‌های انرژی بیشترین تاثیر را می‌پذیرند كه جهت افزایش نرخ محصولات خود نیازمند مجوز دولت هستند؛ زیرا متاسفانه یك تاخیر زمانی بین افزایش قیمت حامل‌های انرژی و مجوز افزایش نرخ فروش محصولات وجود دارد كه این تاخیر زمانی باعث می‌شود تا زمان اخذ مجوز افزایش نرخ محصولات، حاشیه سود شركت‌های مرتبط با آن صنایع كاهش یابد.


از طرف دیگر شركت‌هایی كه صادرات انجام می‌دهند و با مشكل قیمت‌گذاری توسط دولت مواجه نمی‌شوند و با توجه به اینكه مطابق پیش‌بینی‌ها، نرخ‌های جهانی با افزایش همراه نیستند بنابراین این شركت‌ها نیز با مشكل مواجه می‌شوند زیرا شركت‌های صادراتی با توجه به رشد قیمت‌های جهانی و همچنین افزایش نرخ ارز رشد می‌كنند اما با توجه به توافق‌های ژنو كه در تیر‌ماه قرار است نهایی شود، پیش‌بینی می‌شود كه نرخ ارز كاهش یابد كه در این صورت شركت‌های صادراتی مذكور باید تیراژ تولید خود را افزایش دهند كه در این حالت نیز با یك تاخیر زمانی دیگر مواجه خواهیم بود و آن این است كه با كاهش نرخ ارز، حاشیه سود شركت‌ها كاهش می‌یابد و با یك تاخیر زمانی پس از تاثیر فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شركت‌ها در مقطعی با كاهش حاشیه سود مواجه می‌شوند.


در این رابطه محمدرضا پورابراهیمی عضو شورای عالی بورس نیز معتقد است: امكان دارد با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اجرای فاز دوم برخی بنگاه‌ها متضرر و برخی سودآوری داشته باشند كه این امر مستلزم تحلیل درست از وضعیت بازار است.


پورابراهیمی می‌گوید در فاز دوم هدفمندی، دولت در كنار افزایش نرخ حامل‌های انرژی، مبلغ 10 هزار میلیارد تومان را با اولویت حمایت از بخش تولید، حمل‌ونقل‌ و بهینه‌سازی مصرف تخصیص داده كه این امر نیز اثرات جداگانه‌ای بر سودآوری صنایع و درآمد آنان دارد.


تاثیرپذیری اندك بورس از قیمت سوخت
رضا قهرمانی از کارشناسان بازار سرمایه در این رابطه با اشاره به اینکه افزایش نرخ سوخت نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بورس داشته باشد معتقد است: افزایش قیمت سوخت بر بخش حمل‌ونقل تاثیر می‌گذارد و نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بهای تمام‌شده شركت‌های بورسی داشته باشد، زیرا هزینه‌های حمل‌ونقل بخش كوچكی از بهای تمام‌شده را تشكیل می‌دهد. وی خاطرنشان كرد: با این وجود این موضوع به لحاظ روانی در نهایت باعث تورم می‌شود كه اگر رابطه تورم و بازدهی بازار را یك رابطه مثبت بدانیم به نظر من موجب افزایش سودآوری شركت‌ها می‌شود، زیرا درآمد شركت‌ها نیز افزایش پیدا خواهد كرد.


قهرمانی اظهار كرد: هنگامی كه هزینه شركت‌ها افزایش یابد، به تبع آن شركت‌ها قیمت تولیداتشان را نیز افزایش خواهند داد كه این موضوع می‌تواند بر EPS آنها تاثیر مثبتی بگذارد.
این كارشناس بازار یادآور شد: در این میان قیمت محصولات برخی صنایع مانند خودرو و سیمان تابع تصمیم‌های دولت است اما محصولات فولادی در بورس كالا توانسته‌اند طی چند روز اخیر حدود 5 تا 6 درصد افزایش قیمت پیدا كنند كه این نیز تاثیر مثبتی بر بورس خواهد داشت.


آثار افزایش نرخ حامل‌های انرژی در بودجه شركت‌ها دیده شده
در این میان محمد اقبال‌نیا از كارشناسان بازار سرمایه با اشاره به اینکه شركت‌های فعال در بازار سرمایه افزایش نرخ حامل‌های انرژی را كه ناشی از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است، عمدتا در بودجه 93 لحاظ كرده‌اند، گفت: به دلیل اینكه شركت‌ها در بودجه 93 افزایش نرخ گازی كه به عنوان سوخت مصرف می‌كنند یا آب و برق و بنزین و گازوئیل را متناسب با این طرح در نظر گرفته‌اند در صورت‌های مالی دچار كاهش معنادار نخواهند شد؛ چراكه پیش‌بینی این شرایط را كرده‌‌اند. 


این كارشناس بازار سرمایه از وعده‌های دولت برای حمایت از تولید نیز یاد و اظهار كرد: دولت وعده‌هایی در جهت حمایت از تولیدات داخلی و بخش صنایع داده وانتظار می‌رود دولت حتما اجازه افزایش كنترل شده نرخ را به صنایع بدهد كه این افزایش نرخ اگر به میزان 15 تا 20 درصد باشد می‌تواند تا حدودی افزایش هزینه صنایع را پوشش دهد.


تحریك افزایش سهم انرژی در قیمت تمام شده
رئیس هیات‌مدیره كارگزاری مهرآفرین نیز اجرای درست هدفمندی یارانه‌ها و تعهد دولت به وعده‌هایش را عامل موثری در افزایش سود شركت‌های بورس دانست و اثر روانی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را مانند فاز اول كوتاه مدت و مقطعی ارزیابی و دورنمای اثر فاز دوم هدفمندی را بر صنایع بورسی اعم از صنایع پایین‌دستی و بالادستی مثبت قلمداد كرد.


شاهین چراغی گفت: دولت قطعا در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها هم به عامل اساسی انرژی خواهد پرداخت، هم به قول‌هایی كه در جهت رفاه حال بیشتر اقشار آسیب پذیر داده توجه خواهد كرد و همین امر می‌تواند به چرخه اقتصاد و افزایش تولید و بالارفتن سود شركت‌ها كمك كند. شاهین چراغی با اشاره به صنعت سیمان و غذایی به عنوان نمونه برجسته از صنایع حاضر در بورس و تامین‌كننده كالاهای مصرفی جامعه اظهار كرد: هر چه انرژی عامل مهمی در قیمت نهایی كالا باشد می‌تواند با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، محرك لازم برای رشد را به دست آورد.


وی درباره چگونگی اثر‌گذاری افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سرعت بخشیدن به چرخه اقتصادی شركت‌های بورسی و غیر‌بورسی گفت: مشكلی كه هم اكنون اقتصاد كشور با آن دست به گریبان است، از یكسو ركود و از سوی دیگر تورم است كه اجرای درست فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند محركی برای بالا بردن گردش چرخه عملیاتی كالایی باشد.

 

چراغی با یادآوری واكنش اهالی بازار سرمایه بعد از اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 89 گفت: وقتی فاز یك در آذر ماه 89 اجرایی شد بازار به دلیل ابهام از تاثیرات این قانون بر شركت‌های بورسی با واكنش منفی و صف‌های فروش مواجه شد، اما بعد از مشخص شدن تاثیرات واقعی آن در زیر‌شاخه‌های اقتصاد، بازار متعادل و روند صعودی خود را در پیش گرفت.
البته به نظر می‌رسد كه ابهامات فاز اول هدفمندی در مقایسه با شرایط فعلی كه شركت‌ها در اواخر سال گذشته اغلب با اعلام EPS‌های کمتر به استقبال ریسك‌های فاز دوم رفتند، تفاوت داشته باشد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو : عکس‌العمل بورس به فاز دوم هدفمندی چیست؟