عکاسی: این طوری پرتره بگیرید : در این آموزش کوتاه به شما یاد خواهیم داد که ...


در این آموزش کوتاه به شما یاد خواهیم داد که با استفاده از لنز ماکرو از فاصله ای نزدیک عکس پرتره ای ساده (candid portrait photograph) بگیرید که شخصیت سوژه را به خوبی نشان دهد. لنزک: در این آموزش کوتاه به شما یاد خواهیم داد که با استفاده از لنز ماکرو از فاصله ای نزدیک عکس پرتره ای ساده (candid portrait photograph) بگیرید که شخصیت سوژه را به خوبی نشان دهد.

گاهی اوقات ترکیب بندی یک عکس می توانید سخت ترین قسمت عکاسی باشد، و در عکاسی پرتره ما باید خیلی با دقت به جایگاه سوژه در کادر توجه کنیم، اینکه چقدر «فضای تنفس» در اطراف سوژه بگذاریم، اینکه چقدر از سوژه در محدوده فوکوس باشد و نکات بسیار دیگری که باید به آنها توجه کنیم.

اگرچه، ترکیب بندی در عکاسی پرتره بیش از هر شاخه دیگری از عکاسی انعطاف پذیر است.

معمولاً عکس های پرتره ای که خیلی توجه مخاطب را به خود جلب می کند آن عکسی است که قوانین را شکسته باشد، ما هم در این آموزش قصد داریم نگاهی به سبک های خاص عکاسی پرتره و شکستن قوانین و اصول معمول ترکیب بندی در عکاسی پرتره بپردازیم، تا بتوانیم تا جای ممکن بیشتر توجه بیننده را جلب کنیم.

شما به یک دوست یا فامیل برای مدل شدن نیاز دارید. به دنبال قسمت برجسته و قابل توجه ای از سوژه برای تمرکز کردن روی آن بگردید، چشم یا دهان می توانند قسمت مناسبی باشند، سعی کنید با استفاده از آن قسمت که انتخاب کرده اید شخصیت سوژه را بیان کنید؛ سوژه ما چشمان درشت و مو های بلندی دارد و ما سعی کردیم روی این ها تأکید کنیم.

می توانید بر روی گرفتن یک پرتره تمرکز کنید، یا تعداد زیادی عکس بگیرید و آن ها را در کنار هم قرار بدهید، مانند کاری که ما کردیم.

چگونه از فاصله نزدیک عکس های پرتره ساده بگیریم

عکاسی پرتره , عکاسی پرتره چیست , متد عکاسی پرتره

جایی عکس بگیرید که نور داشته باشید

برای بهترین نتیجه در عکس هایی که از نزدیک می گیرید باید نور طبیعی و نرمی داشته باشید، پس اگر در فضای باز عکاسی می کنید از عکاسی زیر نور روشن پرهیز کنید. اگر موقع عکاسی آب و هوا نا مساعد است می توانید در داخل خانه عکاسی کنید، مثل کاری که ما کردیم، و از مدل خواستیم در نزدیک پنجره بنشیند.

چه در داخل خانه باشید و چه در فضای باز، از یک رفلکتور استفاده کنید و قسمت هایی از صورت که سایه شده اند را با نور پر کنید.

بهترین دوربین عکاسی حرفهای برای پرتره , سرعت شاتر در عکاسی پرتره , آمزش فعال کردن پرتره در عکاسی

لنز Canon EF 100mm f/2.8L IS USM Macro لنز ایده آلی است، چون بدون اینکه از نزدیک ترین حالت فوکوس استفاده کنید می توانید به سوژه نزدیک شوید، مثل وقتی که با لنز غیر ماکرو عکاسی می کنید.

فاصله کانونی ۱۰۰mm به شما اجازه می دهد بدون دفورمه (تغییر شکل داده) شدن از نزدیک عکس بگیرید، همچنین این لنز لرزش گیر قوی ای دارد که به شما امکان عکاسی در شرایطی نوری پایین را با دست می دهد.

آموزش فعال کردن پرتره در عکاسی , معرفی لنز عکاسی پرتره , آموزش عکاسی پرتره اداری

تنظیمات دوربین

دوربین خود را برای داشتن کنترل کامل بر روی حالت دستی یا Manual قرار دهید. اگر می خواهید با دست دوربین را نگه دارید باید دیافراگم را باز بگذارید تا نور زیادی به داخل لنز راه پیدا کند، بسته به سرعتی که لنز شما دارد بازترین دیافراگم آن می تواند چیزی بین f/2.8 و f/5.6 باشد.

با این کار می توانید سرعت شاتر را بالا انتخاب کنید و از ثبت شدن لرزش احتمالی دوربین جلوگیری کنید، و در عین حال عمق میدان کم و زیبایی در عکس بدست خواهید آورد، به این صورت که اجزای اصلی صورت سوژه کاملاً واضح هستند و اجزای جانبی و پس زمینه محو ثبت خواهند شد.

آتلیه عکاسی , عکاسی صنعتی , عکاسی

سرعت شاتر

وقتی دیافراگم خود را تنظیم کردید، دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید تا با استفاده از نور سنج دوربین شرایط نوری عکس را بررسی کنید، و در این حال سرعت شاتر را آنقدر کم یا زیاد کنید تا نشانه گر نور سنج دوربین در میانه نوار قرار گیرد.

مقدار ISO را تا جای ممکن پایین نگه دارید تا بهترین کیفیت ممکن را داشته باشید؛ اگرچه، ممکن است برای داشتن سرعت شاتر بالا برای اطمینان از شفافیت تصویر از ISO ای بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ استفاده کنید، این بستگی به شرایط نوری شما دارد.

آموزش عکاسی , دوربین عکاسی , مسابقه عکاسی

ترکیب بندی

وقتی کار به ترکیب بندی می رسد، سعی کنید از زاویه ای متفاوت به سوژه نگاه کنید و ترکیب بندی را کمی خاص و متفاوت نسبت به ترکیب بندی های معمول بگیرید. اکثر پرتره ها رو به صورت و از ارتفاعی موازی با چشم سوژه گرفته می شود، پس سعی کنید ارتفاع و زاویه دوربین را تغییر دهید.

دوربین را بالا ببرید و از بالا از سوژه عکس بگیرید، و یا پایین بیایید و از زاویه پایین از سوژه عکس بگیرید. عکاسی از کنار را هم امتحان کنید، در این حالت سوژه هم می تواند به شما نگاه کند و هم به طرف مخالف شما.

پرتره , عکاسی کودک , خرید دوربین عکاسی

روی ویژگی های سوژه تمرکز کنید

تا جایی که می توانید بر روی ویژگی های صورت تأکید کنید، چشم، دهان و مو از ویژگی های اصلی صورت هستند، اما حتماً لازم نیست تمام این ویژگی ها را در یک کادر بیاورید.

عکاسی از نیمی از صورت سوژه را امتحان کنید، یا عکس نیمرخ، و به سوژه نزدیک شوید تا بتوانید جزئیات صورت او را بهتر نشان بدهید، مانند چشم که می تواند جلوه خیلی خوبی به عکس بدهد.

برای اینکه فوکوس دقیقی داشته باشید، به صورت دستی نقطه فوکوس اتوماتیک را روی قسمتی قرار دهید که می خواهید تمرکز عکس بر روی آن قسمت باشد، حواستان باشد در عکس هایی که بعداً می خواهید بگیرید این نقطه فوکوس را مناسب با آن کادر تغییر دهید.

نشان دادن نمونه عکس ها به مدل

برای این که بتوانید عکس پرتره طبیعی بگیرید باید مدل شما احساس راحتی بکند. تا جایی که می توانید با مدل خود ارتباط برقرار کنید، به او توضیح دهید قصد دارید چه عکسی بگیرید، و عکس هایی که می گیرید را به او نشان دهید تا او را بیشتر در عکاسی دخیل کنید.

اگر عکس های انتخاب شده ای از مجلات کتاب ها و… به همراه داشته باشید می تواند در داشتن ایده های جدید و گرفتن عکس های متفاوت به شما کمک کند.

قیمت دوربین عکاسی , عکاسی عروسی , آتلیه عکاسی عروس

از رفلکتور استفاده کنید

رفلکتور یک صفحه بزرگ است که جنس و رنگ آن باعث بازتاب نور از سطح آن می شود.

وقتی با استفاده از نور طبیعی می خواهید عکس پرتره بگیرید، می توانید برای داشتن نور بهتر در عکس از یک رفلکتور سبک استفاده کنید.

این رفلکتور ها قیمت زیادی ندارند، قابل حمل هستند و به راحتی می توان از آنها استفاده کرد و نور را کنترل کرد و از فلاش استفاده نکرد.

رفلکتور ها در اندازه ها و رنگ های مختلفی عرضه می شوند، و اکثر آنها چند رو دارند که هر روی آن یک رنگ است، و شما می توانید با خرید یکی از این رفلکتور ها در شرایط متفاوت استفاده کنید و نتیجه های متفاوتی بگیرید.

رفلکتور سفید برای از بین بردن سایه ها و تعادل نوری مناسب است، رنگ طلایی آن عکس را گرم تر می کند و می تواند رنگ پوست را کمی زرد کند، و رفلکتور های نقره ای رنگ سرد تری ایجاد می کنند و با استفاده از این رفلکتور ها می توان نور زیبایی داخل چشم ایجاد کرد.


ویدیو : عکاسی: این طوری پرتره بگیرید