عوامل موثر خرخر کردن درخواب :         ۲۵ درصد از مردهای بالای ۵۰ سال درجاتی ...



 

 

عوامل موثر بر پوسیدگی استخوان , عوامل موثر در رشد خودآگاهی , عوامل موثر بر پوسیدگی استخوان و منابع غذایی دارای کلسیم و فسفر

 

 

۲۵ درصد از مردهای بالای ۵۰ سال درجاتی از خرخر كردن در خواب را دارند و چاقی و مصرف سیگار از مهم ترین عوامل ابتلا به این عارضه است.

 

مطالعات و تحقیقات انجام شده در مراكز علمی دنیا نشان می دهد كه در ۲۰ تا ۲۵ درصد از مردهای بالای ۵۰ سال (زنان با درصد كمتر)، خرخر در حین خواب با درجات مختلف رخ می دهد.

 

بیشترین حجم تنفس در حین خواب از طریق راه بینی و حجم تنفسی كمتری از طریق دهان انجام می شود كه هر دو حجم تنفسی در حلق یكی می شوند.

 

چنانچه به هر علت راه هوایی حلقی باریك شود عبور جریان هوایی باعث لرزش زبان كوچك، كام نرم و چین های حلق می شود كه شدت این لرزش همان پدیده خرخر است.

 

همچنین چاقی مفرط و بزرگی شكم به علت فشار احشاء شكم، از فعالیت فیزیكی مناسب قفسه سینه جلوگیری می كند و این امر باعث كاهش سطح اكسیژن خون و در نتیجه افزایش شلی عضلات خواهد شد كه از دیگر عوامل ابتلا به این عارضه است.

 

مطمئن ترین و تنها روش اندازه گیری خرخر و عوارض ناشی از آن با روش پلی سومنوگرافی است كه در این روش بررسی شدت و چگونگی عارضه خرخر و میزان اكسیژن خون، اختلالات خواب، چگونگی فعالیت قلب و ضربات قلب، انقباضات و پرش های عضلات و موقعیت مختلف بدن( طاق بازـ روی شكم ـ پهلوی راست و پهلوی چپ) طی ۸ ساعت خواب با مشخص كردن دقیق ساعت انجام می شود.

 

درمان عارضه خرخر و عوارض ناشی از آن از دو جنبه قابل توجه است؛ یكی علل اولیه و اصلی بروز این عارضه كه باید در رفع آن اقدام شود و دیگری علل مساعدكننده یا شدت یافته آن كه اهمیت خاص دارد.


ویدیو : عوامل موثر خرخر کردن درخواب