عوامل سابق بلک‌واتر به حبس محکوم شدند : چهار تن از نیروهای امنیتی سابق بلک ...



عوامل داعش دستگیر شدند , عوامل موثر بر پوسیدگی استخوان , سابق

چهار تن از نیروهای امنیتی سابق بلک واتر سرانجام پس از سال‌ها تاخیر، به جرم کشتار خونین غیرنظامیان عراقی در سال 2007 به چندین دهه حبس محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سه تن از نیروهای امنیتی سابق بلک واتر به نام داستین هرد، اوان لیبرتی و پل اسلاف به حبس طولانی‌مدت و لازم‌الاجرا محکوم شده‌اند و علت آن محکومیت در پرونده تیراندازی است. نفر چهارم نیکولاس اسلاتن است که به دلیل قتل عمد به حبس ابد محکوم شده است. افراد مذکور به کشتار 14 عراقی در میدان نسور در جنوب بغداد متهم هستند. این قتل‌عام باعث بروز خشم بین‌المللی شد و این مردان در ماه اکتبر محکوم شدند.
 
به گفته دادستان‌ها، افراد سابق بلک واتر بدون دلیل به غیرنظامیان عراقی مذکور حمله کردند اما وکلای مدافع بر این باورند که موکلشان از سوی شبه‌نظامیان و پلیس عراق هدف گرفته شده بودند و آنها در واقع از خود دفاع کرده‌اند. وکلای آنها امروز (دوشنبه) به حکم صادر شده اعتراض خواهند کرد و توجیه آنها این است که موکل‌هایشان در محیطی پراسترس و جنگ‌زده خدمت می‌کردند و روابط نزدیک خانوادگی دارند.
 
محکومیت در پرونده تیراندازی به تنهایی حداقل 30 سال حبس الزام‌آور به همراه دارد، اما دولت آمریکا به دنبال مجازات بسیار سنگین‌تری برای آنها بوده‌ است و بخشی از آن به این علت است که ماموران سابق بلک واتر اظهار ندامت نکرده و مسئولیت اقدامشان را نپذیرفته‌اند.
 
ماموران سابق بلک واتر پس از سال‌ها تاخیر به دلیل کشتن 14 غیر نظامی عراقی و زخمی کردن 18 تن دیگر محاکمه شدند. اقدامات وحشتناک نیروهای امنیتی بلک واتر در عراق احساسات ضد آمریکایی مردم سراسر جهان را تحریک کرد. منتقدان دولت جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا می‌گویند که قتل‌عام 16 سپتامبر 2007 نشان داد که جنگ در مسیر اشتباهی در حرکت بوده است.
 
دادگاه این پرونده هفت ساله با حضور هیات منصفه منتخب آغاز به کار کرد و دادستان‌ها ده‌ها تن از عراقی‌ها را برای شهادت دادن فرا خواندند و به گفته وزارت دادگستری آمریکا این اولین بار است که گروه بزرگی از خارجی‌ها قرار است به آمریکا سفر کنند تا در جلسه شهادت شرکت کنند.
 
خشونت نیروهای شرکت امنیتی خصوصی بلک واتر در سال 2007 در جنوب بغداد تاریک‌ترین بخش از جنگ عراق را رقم زد که به یکی از فجایع دیپلماتیک جنگ عراق تبدیل شد. مقام‌های عراقی که خواستار استقرار نیروهای بلک واتر شده بودند، در یک دادگاه محلی محاکمه شدند.
 
شرکت بلک واتر در آن دوران با وزارت امور خارجه آمریکا همکاری می‌کرد و یک تیم تحلیلگر 15 نفره داشت که روزانه نقشه جدیدی از مناطق پرخطر تهیه می‌کردند. در متن دفاعیه وکلای یکی از نیروهای بلک واتر آمده بود: مساله مورد مناقشه در این دادرسی مساله دفاع از خود است!


 اخبار  اجتماعی  -   ایسنا
 


ویدیو : عوامل سابق بلک‌واتر به حبس محکوم شدند