عواملی كه باعث سینوزیت می‌شود :       علاوه بر عواملی مانند آلرژی‌ها، سرماخوردگی، ...




 

آیا سینوزیت باعث خواب آلودگی می شود , چه عواملی باعث پوسیدگی دندان , چه عواملی باعث پوسیدگی دندان در کودکان

 

 

علاوه بر عواملی مانند آلرژی‌ها، سرماخوردگی، عفونت‌ها و نقص سیستم ایمنی كه ممكن است هر فردی را مستعد ابتلا به سینوزیت كند، اختلالات آناتومیك و ساختار سینوس‌ها نیز در ابتلا به سینوزیت نقش دارد، همان‌طور كه می‌دانید سینوس‌ها حفراتی توخالی در اطراف بینی هستند كه توسط مجاری باریكی به داخل بینی راه دارند و از این طریق، ترشحات داخل سینوس‌ها را به‌وسیله مژك‌های مخاط تنفسی به داخل بینی تخلیه می‌كنند.

هر علتی كه باعث شود دهانه تخلیه سینوس‌ها به بینی تنگ یا بسته شود (این علت می‌تواند انحراف تیغه بینی، پولیپ و بزرگی شاخك‌های بینی و... باشد) باعث تجمع ترشحات در سینوس‌ها می‌شود و به‌دنبال آن سینوزیت و عفونی شدن این بخش از بدن رخ می‌دهد.

آلرژی نیز یكی از عواملی است كه باعث تورم و بسته شدن دهانه سینوس‌ها می‌شود و سینوزیت آلرژی را به‌وجود می‌آورد. گاهی دیده شده یك سینوزیت چركی روی یك سینوزیت آلرژی سوار می‌شود و سیر بیماری را بدتر می‌كند. بنابراین گاهی تنها مصرف دارو برای درمان آن كفایت نمی‌كند بلكه دخالت‌های جراحی نیز لازم خواهد بود. مانند جراحی لوزه سوم، پولیپ و انحراف بینی و آندوسكوپی سینوس.

آلودگی هوا: هوای آلوده معمولا از ذرات مولكولی بزرگ تشكیل شده كه در مخاط گیر افتاده و ممكن است واكنش آلرژیك و التهاب مخاط را در پی داشته باشد.

 

شنا كردن: شنا كردن در آب حاوی كلر، باعث می‌شود مژك‌های مخاط بینی و سینوس‌ها ضعیف شوند و در نتیجه تخلیه ترشحات بخوبی صورت نگیرد. همچنین كلر باعث التهاب مخاط بینی می‌شود و فرد را مستعد ابتلا به عفونت باكتریایی می‌كند.

 

سیگار كشیدن: دود سیگار حركت طبیعی مژك‌ها را كند یا متوقف می‌سازد و با جمع شدن ترشحات در سینوس‌ها، عفونت و التهاب به‌وجود می‌آید.


ضعف سیستم ایمنی بدن:ضعف سیستم ایمنی بدن به هر دلیلی مانند شیمی‌درمانی یا بیماری ایدز نیز فرد را مستعد ابتلا به سینوزیت می‌كند.

 

عفونت دندان‌ها: انتشار عفونت دندان‌های فك بالا نیز می‌تواند باعث سینوزیت فكی شود.

 

سندرم كارتاژنر: افراد مبتلا به این سندرم، در واقع دارای مژك‌های مخاط تنفسی بی‌حركت هستند. كودكانی كه از این مشكل رنج می‌برند، مرتب دچار سینوزیت و عفونت‌های شدید ریوی و گوش می‌شوند و به طور كلی تمام مخاط تنفسی آنها درگیر این مشكل است. متاسفانه تاكنون درمان قطعی كه كاركرد مژك‌های آنان را به حالت طبیعی برگرداند وجود نداشته است.

 

رفلاكس: رفلاكس یا برگشت اسید معده از عواملی است كه فرد را مستعد به سینوزیت می‌كند. رفلاكس اگر به هنگام خواب اتفاق بیفتد و میزان برگشت اسید معده نیز زیاد باشد، اسید وارد حفره بینی می‌شود و ایجاد التهاب می‌كند. این التهاب باعث بسته شدن دهانه سینوس‌ها می‌شود و سینوزیت رخ می‌دهد.

پروسه درمان در انواع سینوزیت‌ها یكی است ولی چنان كه بیماری طول كشید و به درمان پاسخ نداد نیاز به بررسی‌های دقیق‌تر مانند عكس رادیولوژی، سی‌تی‌اسكن، ام‌آرآی یا آندوسكوپی است. سی‌تی‌اسكن یكی از روش‌های تشخیصی اولیه قابل اعتماد است و به كمك آن علاوه بر تشخیص دقیق سینوزیت، چنانچه مشكل دیگری مانند تومور نیز وجود داشته باشد مشخص می‌شود.

منبع:jamejamonline.ir


ویدیو : عواملی كه باعث سینوزیت می‌شود