عموهای فیتیله ای این روزها چه می‌کنند؟ : روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: محمد مسلمی ...


روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: محمد مسلمی کارگردان برنامه «فیتیله» و همکارانش برخلاف تصور، روزهای شلوغی را می‌گذرانند. روزهایی که بعد از اتفاقات پیش‌آمده برای برنامه‌شان و اعتراض‌هایی که صورت گرفت، گمان می‌رفت روزهای سخت و دردناکی باشد. روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: محمد مسلمی کارگردان برنامه «فیتیله» و همکارانش برخلاف تصور، روزهای شلوغی را می‌گذرانند. روزهایی که بعد از اتفاقات پیش‌آمده برای برنامه‌شان و اعتراض‌هایی که صورت گرفت، گمان می‌رفت روزهای سخت و دردناکی باشد.

با‌این‌حال آنها بیکار ننشسته‌اند. این روزها مشغول رایزنی برای دعوت هنرمندانی هستند که در حوزه کودک فعالیت می‌کنند تا شبکه مجازی «چشمک» را راه‌اندازی کنند. شبکه‌ای که در آن قرار است برنامه‌های متنوعی برای کودکان ساخته شود.  

مسلمی دراین‌باره می‌گوید: «کاری که می‌خواهیم در «چشمک» انجام دهیم کار بسیار بزرگی است و در جمهوری اسلامی ایران قدم مثبتی به شمار می‌رود. درحال‌حاضر مشغول ضبط برنامه‌ها و البته رایزنی برای حضور هنرمندان بزرگی هستیم که همگی در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند.»

اما تلویزیون چطور؟ آیا آنها به صدا و سیما بازخواهند گشت؟ مسلمی پاسخ می‌دهد: «ما آمادگی‌اش را داریم. همیشه به عنوان هنرمند کار کرده‌ایم و می‌خواهیم از تمام ظرفیت‌ها بهره ببریم، از تئاتر و سینما گرفته تا فضای مجازی، همچنان که این روزها دنبال اجرای یک تئاتر هستیم و می‌خواهیم یک فیلم سینمایی هم بسازیم. همچنین درپی انتشار سی دی و کتاب هم هستیم اما در تلویزیون چیزی تغییر نکرده است. صحبت‌هایی شده ولی به جایی نرسیده‌ایم. قدم بعدی را باید شبکه از نظر مالی بردارد که هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و بعید می‌دانم اتفاقی هم بیفتد مگر اینکه اتفاق تازه‌ای بیفتد.»

عموهای فیتیله ای , عموهای فیتیله‌ای , عموهای خوب فیتیله ای

او درباره نحوه حمایت تلویزیون و مدیران رسانه ملی از گروه فیتیله‌ای‌ها بعد از اتفاقاتی که برای این برنامه رخ داد و اعتراض‌های گسترده‌ای که به یکی از آیتم‌های آن شد می‌گوید: ‌«تلویزیون حامی ماست ولی تصمیم‌گیرنده نیست. از اول هم دوست داشت که ما بمانیم ولی جریانات سیاسی نگذاشتند این اتفاق بیفتد. بچه‌ها منتظر ما هستند. ما این را هر روز می‌بینیم. در این مدت به سراغ بچه‌های معلول یا سرطانی رفته‌ایم و دیده‌ایم که خیلی از آنها با فیتیله زندگی می‌کردند و حالا از اینکه دیگر نمی‌توانیم در خدمت‌شان باشیم خیلی ناراحتند. وقتی اشک را در چشم‌های آنان می‌بینم از خودم می‌پرسم چرا باید یک جریان سیاسی با موجی که راه انداخت باعث شود این بچه‌ها این‌چنین غمگین شوند؟ حمایت تلویزیون از حضور ما، پشتیبانی‌کردن از بچه‌هاست نه عوامل این برنامه و البته دراین‌راستا همه تلاشش را کرد اما نشد. ما به عنوان هنرمند ضربه‌ای نمی‌بینیم، این بچه‌ها هستند که دچار آسیب می‌شوند.»

محمد مسلمی و همکارانش پیش‌از‌این نیز یک فیلم سینمایی به نام «ماه پیشونی» ساخته بودند که اکران موفقی نداشت. بااین‌حال آنها تصمیم گرفته‌اند باز هم یک فیلم سینمایی دیگر بسازند. تصمیمی که او درباره‌اش اظهار می‌کند: «ماه پیشونی» آن چیزی که ما می‌خواستیم نشد ولی این فیلم سینمایی که این روزها درگیرش شده‌ایم از نظر فیلمنامه و باقی مسائل، بسیار قوی‌تر است و امیدواریم اتفاق خوبی برایش بیفتد.»

او در پاسخ به این پرسش که از میان مدیوم‌های مختلفی که آنها مشغول تولید محتوا برای‌شان هستند، کدام یک را بیشتر می‌پسندد می‌گوید: «هنرمند همیشه دنبال مخاطب می‌گردد. قاعدتا همه جا تلویزیون سرمایه‌گذار اصلی در برنامه‌های کودک است اما این اتفاقی است که در کشور ما نیفتاده یا تجربه ناموفقی بوده است. همین الان هم می‌بینید که شبکه کودک در حد «شعار» باقی مانده و بچه‌ها از این بی‌تفاوتی و بی‌عملی بزرگ‌ترین ضربه را می‌خورند. این همه برنامه تولید می‌شود ولی بی‌فایده است. مدیوم اول ما همیشه تلویزیون بوده است اما در این شرایط رسانه ملی نگاه جدی به کار کودک ندارد، ما به تکرار رسیده‌ایم و در این ماجرا یک بخشی تقصیر سازمان نبوده و در یک بخش دیگر صدا وسیما مقصر است. بچه‌ها اولویت رسانه ملی نیستند آن هم در زمانه‌ای که همه دنیا بر روی کودکان سرمایه‌گذاری می‌کنند ولی ما در اینجا بچه‌ها را به حال خودشان رها کرده‌ایم.»

کارگردان «فیتیله» می‌افزاید: «کلی از مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی را می‌توان با سرمایه‌گذاری روی بچه‌ها حل کرد ولی ما از این موضوع غافل شده‌ایم. رهبر معظم انقلاب گفتند جنگ، جنگ نرم است و درست هم گفتند. ما به عنوان هنرمند نمی‌توانیم صبر کنیم تا تلویزیون ما را بپذیرد یا نپذیرد. اگر لازم باشد ما حتی در خیابان هم اجرای تئاتر خواهیم داشت چون شاهد هستیم تهاجم فرهنگی دارد با بچه‌های‌مان چه کار می‌کند. به‌همین‌خاطر تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا خوراک فکری برای بچه‌ها تولید کنیم، حالا دراین‌میان اگر تلویزیون هم دوست داشته باشد ما در این رسانه حضور داشته باشیم، حتما این اتفاق خواهد افتاد.»


ویدیو : عموهای فیتیله ای این روزها چه می‌کنند؟