عملیات انتحاری کفاشیان! : «چه کسی جرات دارد من را برکنار کند؟» شنیدن این جمله ...


«چه کسی جرات دارد من را برکنار کند؟» شنیدن این جمله از علی کفاشیان که عادت به زدن حرف های عجیب و غریب دارد خیلی تعجب برانگیز نیست عصر ایران: «چه کسی جرات دارد من را برکنار کند؟» شنیدن این جمله از علی کفاشیان که عادت به زدن حرف های عجیب و غریب دارد خیلی تعجب برانگیز نیست اما اتفاقی که سبب شده رییس فدراسیون فوتبال با خیالی راحت صحبت کند قابل تامل است.

رییس فدراسیون فوتبال دقایقی پس از پایان مجمع سالیانه روبه روی دوربین ها قرار گرفت و با حالتی که حاکی از تسلط اش بر اوضاع بود از مجمعی سخن گفت که جرات برکناری اش را ندارد. کفاشیان بعد از مجمع از7 یا 8 ماه پروسه برکناری اش هم پرده برداشت و اینکه هیچ کس نمی تواند او را زودتر کنار بگذارد.  7 ماهی که پیش از این هم توسط عصر ایران در گزارشی با تیتر« چرا زور کسی به کفاشیان نمی رسد؟» محاسبه شده بود.

این مدل صحبت کردن علی کفاشیان در مورد فدراسیون فوتبال وقتی با شایعات می آمیزد خبر از تغییرات مهم در فدراسیون فوتبال می دهد. تغییراتی که پیش از جام جهانی هم مطرح ولی انجام نشده بود. در اصل کفاشیان هرگاه درمحاق قرار می گیرد قول می دهد که تغییراتی در فدراسیون فوتبال داشته باشد تا فدراسیونش بیشتر مورد نظر وزیر قرار گیرد.

تغییرات مطرح شده در مورد فدراسیون فوتبال همان قبلی ها هستند. یعنی همان طور که پیش از جام جهانی شنیده می شد دوباره شایعه شده که رییس فدراسیون فوتبال ، دبیرکل و نایب رییس اولش را برکنار خواهد کرد. شایعاتی که قبل از این هیچ وقت به نتیجه نرسیده اما به نظر می رسد که این بار متفاوت باشد.

وزارت ورزش هرچند در رابطه با رییس فدراسیون فوتبال مشکلات شخصی نداشته اما بارها با پیغام و پسغام تغییراتی را در فدراسیون خواستار شده . تغییراتی که دو موردش تا امروز انجام شده است. نایب رییس اموربانوان  و رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال دو تغییری هستند که در روزهای اخیر انجام شده اند. دوتغییری که گفته می شود تحت نظر وزارت ورزش انجام شده است.

ممکن است به زودی رییس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال محمدزاده هم برکنار شود . این 3 تغییر هرچقدر هم در راستای خواسته های وزارت ورزش باشد اگر با تغییر در دو پست اصلی همراه نشود عملا رضایت وزارت ورزش را در پی نخواهد داشت. پست هایی مانند دبیرکل و نایب رییس اول همواره مورد مناقشه  بوده اند. هرچند وزارت ورزش هیچگاه نظراتش را در این مورد رسانه ای نکرده اما چه وزیر ورزش و چه معاون ورزش قهرمانی اش بارها در مصاحبه هایشان به نیاز تغییرات فدراسیون فوتبال اشاره کرده اند. تغییراتی که در همین دوپست مهم تعبیر شده اند.

اما این دو پست هم بسیار برای ماندگاری علی کفاشیان در ریاست فدراسیون فوتبال حیاطی هستند و به همین دلیل هم تا امروز کفاشیان زیر بار تغییرات در این حوزه ها نرفته است. دبیرکل فدراسیون فوتبال مجری انتخابات است و نایب رییس اول در صورت استیضاح رییس ، جایگزینش به حساب می آید و تازمانی که این دونفر مورد اعتماد وزارت ورزش نباشند علی کفاشیان از هر گونه گزندی در امان خواهد بود. با این همه اتفاقات رخ داده درچند روز اخیر کار را به جایی کشانده که کفاشیان تغییرات را شروع کند.

مهمترین اتفاقات این روزها بحث شروع جام ملت های آسیا و البته حسابرسی فدراسیون فوتبال است. هر دو بحث هم می تواند رییس را مجاب کند که زیر بار تغییرات برود. اگر موضوع حمایت مالی در آستانه جام ملت ها باشد که کفاشیان پیش از جام جهانی با نشان دادن چراغ سبز به وزارت ورزش کمک مالی گرفت اما پس از جام جهانی زیر بارتغییرات نرفت.

حضور حسابرس وزارت ورزش در فدراسیون فوتبال و ابهاماتی که در هزینه ها وجود دارد هم می تواند به همین اندازه در تصمیم گیری های رییس تاثیربگذارد. ابهامات مالی فدراسیون فوتبال اگر در ارتباط با اعضایی از فدارسیون باشد حتما سلامت فدراسیون را زیر سوال خواهد برد و احتمالا رییس را به انجام تغییرات مجبور خواهد کرد.

کفاشیان ، مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون را سرپرست تیم ملی کرده و به استرالیا خواهد فرستاد. این پستی است که به نظر می رسد در راستای به حقیقت پیوستن شایعات باشد. دبیرکل از تهران می رود و لابد فردی به جایش می نشیند. یا نایب رییس اول در حالی که مانند هاشمیان در اتاقش نشسته برکنار می شود. این تغییرات فدراسیون فوتبال را بیش از پیش به وزارت ورزش نزدیک خواهد کرد و البته کفاشیان را در بلند مدت نزدیک در خروجی قرار خواهد داد.

او این روزها تغییراتی را کلید زده که می شود آن را «پاستوریزاسیون فدراسیون فوتبال» نامید اما باید دید این شایعات تا کجا به واقعیت می پیوندد و کفاشیان دوباره در کجای داستان راه همیشگی اش را می رود. رییس فدراسیون فوتبال همه راه های دور زدن را به خوبی بلد است و اگر مسیری داشته باشد که وزارت ورزش را دور بزند هرگز از آن نخواهد گذشت.

کفاشیان دو مدیر میانی از فدراسیون را کنار گذاشته و سومین نفر هم احتمالا به زودی برکنار می شود. شایعاتی هم در مورد برکناری دو مدیرکل فدراسیون فوتبال وجود دارد شایعاتی که اگربه حقیقت بپیوندد انقلابی در فدراسیون است و البته روزهای متفاوتی هم در انتظار فوتبال خواهد بود. روزهایی که ممکن است خیلی بهتر نباشند اما حتما تفاوت های زیادی خواهند داشت.


ویدیو : عملیات انتحاری کفاشیان!