علی! تا مردم نخواستند حاکم نشو : علی! تا مردم نخواستند حاکم نشو پیامبر(ص) فرمودند: ...



مردم چی میگن , مردم , مردم ایران

علی! تا مردم نخواستند حاکم نشو

پیامبر(ص) فرمودند: ای علی(ع)! اگر دیدی این مردم راضی بودند وآمدند و قبول کردند و به تو این سمت را دادند با اجماع ، یعنی لااقل اکثریت آنها جمع شدند دور شما ، شما بپذیر ومتولی امر شو و کارشان را اصلاح کن و ادامه بده ولی اگر دیدی اختلاف کردند و نیامدند آن مقداری که باید بیایند با تو، بگذار کاری که می خواهند بکنند،خودشان می دانند و خدا برای تو راهی پیدا می کند که به اهدافت برسی .

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخشی از نماز جمعه تیر ماه سال ۸۸ ضمن بیان روایتی تاریخی از سفارش پیامبرخدا (ص) به علی (ع) درباره خواست مردم، بر توجه تام و تمام نظام اسلامی بر رعایت «حق النّاس» تاکید کرد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، گزیده این بخش از نماز جمعه تاریخی تیرماه ۱۳۸۸ بدین شرح است:
بعد از انقلاب هم ما با امام تقریبا روزانه کار می‌کردیم. امام مبنای فقهیشان و همه چیزشان این بود که حکومت اسلامی بدون حضور مردم نمی‌شود. اگر مردم راضی نباشند این حکومت انجام نمی‌شود و یک روایتی من از زبان امام شنیدم. آنموقع نپرسیدم که سندش کجاست. بعدا خودم رفتم و سندش را پیداکردم.

روایت جالبی است که مبنای استدلال امام بود البته خیلی بیش از اینهاست ایشان هم منابع فقهی و قرآنی فراوان دارند و این روایت هم خیلی صریح است و نقشی که امام به مردم می‌دادند و من آن روایت را یادداشت کردم و از کتاب کشف المحجم سید ابن طاووس که یکی از علمای بسیار با ارزش قرن هفتم ماست و شخصیت بسیار عظیمی است خواهش می‌کنم به این روایت توجه کنید.

 این صریح‌ترین روایت است که خود حضرت علی بن ابیطالب می‌فرماید یک روز پیغمبر در‌‌ همان روزهایی که عرض کردم پیغمبر مغموم و نگران آینده بود در سال آخر عمرش آنرا به علی بن ابیطالب گفته. یا بن ابیطالب لک ولا امتی. این بعد از غدیر است یعنی تو ولی این امت هستی و ولایت مال توست چیزیکه خدا به تو داده است.

 

بعد می‌فرماید: فان ولوک فی عافیه و اجمعواعلیک بالرضا فقم بامرهم. اگر دیدی این مردم راضی بودند و آمدند تو را قبول کردند به تو این سمت را دادند با اجماع البته اجماع نسبی است تام نمی‌شود.

 

یعنی به اندازه کافی و لااقل اکثریت آن‌ها جمع شدند دور شما اگر آمدند شما بپذیر و متولی امر شو و کارشان را اصلاح کن و ادامه بدهید و قسمت بعدی می‌گوید و ان اختلفواعلیک اگر دیدی اختلاف کردند و نیامدند آن مقداری که باید بیایند با تو وان اختلفواعلیک فدعهم ولشان کن بما فیه بگذارند کاری که می‌خواهند بکنند بکنند خودشان می‌دانند.

 

وان الله سیجعل لک مخرجا. و خداوند برای تو راهی پیدا می‌کند که به اهدافت برسی.

 

این روایت از روایات معتبر است. ناقل آنهم و سند معتبری راهم ارائه می‌کند سید بن طاووس نه اینکه ما فقط این روایت را داریم بلکه خیلی داریم. کتاب داریم کتاب‌ها داریم و من فقط یک روایت صریحی را خواندم.../پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی

 


ویدیو : علی! تا مردم نخواستند حاکم نشو