علیرضا عصار از خوب و بد جشنواره فجر می گوید : آلبوم جدید «علیرضا عصار» سال ...



آلبوم جدید «علیرضا عصار» سال 94 به بازار می آید. اولین تجربه خوانندگی این هنرمند محبوب به طور رسمی با اجرای قطعه «عیدانه» به سفارش مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما در سال 1377 شکل گرفت.

آلبوم جدید «علیرضا عصار» سال 94 به بازار می آید. اولین تجربه خوانندگی این هنرمند محبوب به طور رسمی با اجرای قطعه «عیدانه» به سفارش مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما در سال 1377 شکل گرفت. پس از آن در فیلم سینمایی «مرد عوضی» به اجرای قطعه هایی پرداخت و سپس به همراه محمداصفهانی «قدسیان آسمان» را اجرا کرد. موثرترین شخصیت در زندگی وی امیرالمومنین حضرت علی (ع) است و وجود اشعار مولانا و طرح مسایل اجتماعی از ویژگی های موسیقی اوست.


آلبوم تازه «عصار» دربرگیرنده اشعاری از روزبهانی، افشین یداللهی و افشین مقدم است. اما استعدادهای جوانی همچون یاسر قنبرلو هم قطعاتی در اختیار او گذاشته اند. «امید جوان» در گفت و گو با این خواننده پرطرفدار پاپ، ضمن بررسی وضعیت موسیقی در کشور، چگونگی برگزاری سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر را نیز مورد بحث قرار داده است. به این گفت و گو توجه کنید:

 

دوران جنگ از علیرضا عصار , علیرضا عصار گروه دارکوب , ممنوع الکاری علیرضا عصار

 

برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره موسیقی فجر چه باید کرد؟
- این از آن سوال های کلیشه ای است.


یعنی نمی خواهید به آن پاسخ دهید؟
- همان طور که می دانید من تاکنون در هیچ یک از دوره های جشنواره موسیقی فجر حضور نداشته ام و دلایل خاص خودم را داشته ام. من معتقدم ما مسایلی در موسیقی داریم که باید به آنها بپردازیم. این همه جشنواره معتبر در جهان هست، آنها را بررسی کنید. ببینید چه می کنند، به جواب سوال تان می رسید. اعتبار یک جشنواره به چهره هایی است که در آن حضور دارند.


اخیرا در برگزاری کنسرت ها در شهرستان ها، مسایلی به وجود آمده و منجر به لغو برخی از آنها شده است. در این باره چه باید بکنیم؟
- اینها حاشیه های اجرای زنده است. ما اول بایستی مساله موسیقی مان را حل کنیم و پس از آن بنشینیم و فکر کنیم اگر کنسرتی مجوز رسمی از وزارت ارشاد دارد، چگونه می بایست جلوی لغوشدن آن را گرفت. ما باید درباره سالن ها و صدابرداری آنها با هم صحبت کنیم و فکر کنیم که چرا مجبوریم در شهرستان ها در اکثر موارد در سالن های ورزشی اجرای زنده داشته باشیم نه به خاطر تعداد تماشاگر بلکه به خاطر این که ما سالن مناسب برگزاری کنسرت نداریم، پس از آن تکنیک صدابرداری مان را به روز کنیم. پس از آن که به این رسیدیم که به استانداردهای بین المللی نزدیک شویم، به حاشیه ها بپردازیم و بگوییم چرا کنسرت های دارای مجوز دارد لغو می شود.

 

جشنواره وب ایران , جشنواره وب , علیرضا جهانبخش

 

سالن های تهران هم کیفیت ندارد؟
- من تاکنون در برج میلاد اجرا نداشته ام. اما درباره میلاد نمایشگاه که 24 اجرای پشت سر هم در آن داشته ام باید بگویم که برخی بر این باورند که این سالن ها به مراتب از برخی سالن های ما بهتر است، چون مثلا دارای پارکینگ است. اما من می گویم که این سالن هم مختص کنسرت نیست و مانند سالن های دیگر ما مشکل دارد.


کنسرت های پرطرفدار در دنیا چگونه برگزار می شود؟
-در کشورهایی مانند انگلیس کنسرت ها را در جاهایی برگزار می کنند که بتوانند استاندارد صدا بدهند. این به معنی آن نیست که صدابردارهای ما کاربلد نیستند بلکه کاربلد هستند و اگر تجربه های روز هم کسب کنند، بهتر هم می شوند و ممکن است مشکل سخت افزاری داشته باشیم، آن موقع بحث سرمایه گذاری و آوردن تجهیزات روز مطرح می شود به هر حال اینها سلسله اشکالات زنجیره ای است که ابتدا بایستی حل شود و پس از آن ما به کیفیت جشنواره و غیره بپردازیم.


پس ما اول از همه باید وضعیت سالن های موسیقی مان را سر و سامان بدهیم؟
-من تقریبا در تمام ایران کنسرت داده ام و با تمام مسایل آشنا هستم به لطف خداوند و محبت مردم اجراهای من خلوت نبوده است و در موارد بسیار مجبور بوده ایم کنسرت ها را در استادیوم های ورزشی برگزار کنیم. سالن ها مشکل صدابرداری دارد و استاندارد نیست البته سعی شده که بهترین امکانات جمع آوریشود ولی به هرحال ما با اجراها روز دنیا فاصله داریم.


این یک سالی که حضرتعالی اجرا نداشتید، به خاطر همین مسایلی بود که عنوان کردید یا مشغول جمع آوری آلبوم بودید؟
-پاسخ دادن به این سوال، مستلزم یک مصاحبه ای است که من گذاشته ام در روزی که لازم بود، انجام دهم. پاسخگویی به سوالات زیر ممکن است کل موضوعی را که من می خواهم به آن بپردازم تحت الشعاع قرار دهد من مشغول جمع آوری آلبوم هستم و امیدوارم با بهترین کیفیت آن را در سال 94 به لطف الهی منتشر کنم. هنوز برای این آلبوم نامی انتخاب نشده است و با هیچ شرکتی هم وارد مذاکره نشده ایم. تعداد قطعات آلبوم نیز استاندارد است که از 8 کمتر نیست و از 11 تا هم بیشتر نخواهد بود.

 

علیرضا قربانی , علیرضا حقیقی , علیرضا امیدوار

 

بخشی در جشنواره موسیقی فجر وجود دارد به نام استعدادهای درخشان که مکمل آن هم نسلی دیگر است. چگونه بایستی این استعدادها را که بعضا برخی از آنها کار خود را از زیرزمین شروع می کنند، شکوفا کرد؟
-بهترین بخش جشنواره همن استعدادهای درخشان است. اگر ما واقع بینانه به آثار همین استعدادهای درخشان توجه کنیم، متوجه می شویم که در آنها کارهای فوق العاده زیبایی وجود دارد. از میان این بچه ها هم شعرا، خواننده ها و موزیسین های خوب ظهور می کنند ولی متاسفانه به علت برخی سیاست های غلط که در موسیق ما وجود دارد این افراد فرصت آن را نمی یابند که از راه درست و اصولی، مثل آن چه که در جهان رایج است هنر خود را عرضه کنند.


 من با صراحت می گویم که در دنیا هیچ کس پشت یک میز ننشسته و به استعدادهای جوان نمی وید که تو می توانی بخوانی یا نمی توانی بخوانی، کسی که می تواند در این باره قضاوت کند، مردم هستند. کسی که صدای خوبی ندارد وقتی یک آلبوم جمع کرد و به بازار داد با اقبال مردم مواجه نمی شود و این کار را کنار می گذارد. شما بروید آمریکا، بروید انگلیس، می بینید که اصلا مرجعی وجود ندارد که در این گونه مسایل اظهارنظر کند.


این جا بچه ها و صداهای خوب ما با بکن نکن های بسیار مواجه هستند. زمانی در تلویزیون که افرادی مانند آقای شهبازیان کار می کردند ما به عنوان تازه کار از آنها حرف شنوی داشتیم. اما وقتی نگاه غیرحرفه ای وجود داشته باشد کار روی ریل خود قرار نمی گیرد. لذا من امیدوارم به کسانی که به صورت غیرمجاز فعالیت می کنند، توجه شود. چرا که در بین آنها استعدادهای درخشان و کارهای در خور توجه وجود دارد و قطعا از میان آنها موزیسین های خوش آتیه بیرون خواهدآمد.


آیا می توان در جشنواره هایی مانند فجر آلبوم سال از جمله آلبوم پاپ را انتخاب کرد؟
- معمولا این کار متداول جشنواره ها در دنیا نیست، این کار مردم است و بطی به جشنواره ها ندارد. در خارج از ایران چون کپی رایت هست بنابراین مقدار فروش هم مشخص می شود. اما ما در اینجا از میزان فروش آلبوم اطلاع نداریم، بنابراین نمی توانیم میزان اقبال مردم به یک اثر را مشخص سازیم و به تبع آن به طرف انتخاب آلبوم سال برویم.

اخبار فرهنگی و هنری - هفته نامه امید جوان ، برترین ها


ویدیو : علیرضا عصار از خوب و بد جشنواره فجر می گوید