علل ریزش مو خانم‌ها چیست؟ : شایع‌ترین علت ریزش مو در دنیا چه در آقایان و چه ...


شایع‌ترین علت ریزش مو در دنیا چه در آقایان و چه در خانم‌ها ژنتیك است. مدل ریزش موی ارثی در خانم‌ها كمی با آقایان متفاوت است.

علت ریزش موی زنان چیست , علت ریزش مو در خانم ها , دلایل ریزش ابرو چیست؟

علل ریزش مو خانم‌ها چیست؟

 پادشا:  شایع‌ترین علت ریزش مو در دنیا چه در آقایان و چه در خانم‌ها ژنتیك است. مدل ریزش موی ارثی در خانم‌ها كمی با آقایان متفاوت است. معمولا خانمی كه دچار این مشكل است می‌تواند 2 الگو داشته باشد؛ الگوی مردانه و الگوی زنانه. در الگوی مردانه قسمت‌های جلو و كف سر كم می‌شود ولی خط رویش مو در جلو باقی می‌ماند. ولی در الگوی زنانه كل موی سر ریزش پراكنده و منتشر پیدا می‌كند.

درمان: راه درمان در 60 تا 70 درصد موارد وجود دارد و در 30 تا 40 درصد ممكن است نتوان برای بیمار كاری كرد و احتمال دارد كارهای جراحی و كاشت مو لازم داشته باشد. هر چقدر شروع درمان سریع‌تر بوده و وسعت‌ریزش كمتر باشد به‌طور حتم نتیجه بهتری خواهد داشت. بیشترین راه درمان در ریزش موهای ارثی داروهای هورمونی و داروهایی است كه سطح هورمون مردانه را در كف سر‌كم می‌كنند، مانند داروی اسپیرونولاكتون، قرص‌های ضد‌بارداری و داروی فیناسترایت كه مصرفش در میان خانم‌ها موارد احتیاط بسیار زیادی دارد. نباید حین مصرف این داروها خانم‌ها باردار شوند و یكسری محلول‌های موضعی از جمله ماینوكسیدیل است اما بیشتر داروهای خوراكی آنتی‌آندروژن یا ضد‌هورمون مردانه استفاده می‌شود.



كم خونی با ریزش مو در ارتباط است

كم‌خونی بعد از ریزش موی ارثی شایع‌ترین علت ریزش مو است. در خانم‌ها بیشتر كم‌خونی فقر آهن مطرح می‌شود كه به‌دلیل قاعدگی و كم خونی‌های ناشی از دست دادن خون در دوران قاعدگی است. بیشتر خانم‌ها درجاتی از ریزش موی ناشی از كم‌خونی فقر آهن را دارند. جایگزین كردن آهن در این افراد می‌تواند ریزش مو را اصلاح كند و اگر به این گروه از خانم‌ها كه كم‌خونی فقر آهن دارند، آهن داده نشود حتی اگر چند سال از داروهای ضد‌ریزش مو استفاده كنند قطعا درمان نمی‌شوند و باید حتما آهن بدن‌شان تامین شود.

درمان: از آنجا كه كم خونی انواع مختلف دارد و می‌تواند به كمبود آهن، اسید فولیك یا ویتامین12 Bمربوط باشد باید براساس نوع كم‌خونی درمان لازم انجام شود. اگر فردی آهن بدنش كم است باید آهن بخورد و اگر اسید فولیك و ویتامینش كم است باید داروهای مربوط را مصرف كند. در اغلب مواقع آهن و اسید فولیك هر 2 در بدن كم هستند و داروهایی كه هم آهن دارد و هم اسید فولیك می‌توانند موثر باشند.



ریزش موس زیاد علامت چیست , ریزش موی خانم ها , علل ریزش مو در خانم ها

بارداری و زایمان با مو چه می‌كند؟

علت دیگر ریزش مو در خانم‌ها مربوط به مشكلات بارداری و زایمان است. بیشتر از 90 درصد خانم‌ها در دوران بارداری موهای‌شان پرپشت‌تر می‌شود، به این دلیل كه استروژن، هورمون زنانه در دوران بارداری افزایش بسیار زیادی پیدا می‌كند و این افزایش زیاد باعث می‌شود موها بیشتر در فاز رشد قرار بگیرند؛ بعد از زایمان به‌دلیل افت شدید این هورمون و كم‌خونی كه به‌دنبال از دست رفتن خون حین زایمان اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود فرد دچار ریزش مو شود كه ممكن است چند ماهی طول بكشد. معمولا این ریزش مو 4 تا 6 ماه طول می‌كشد اما دوباره كنترل می‌شود.

درمان:‌ معمولا برای خانم‌هایی كه زایمان كرده و دچار ریزش مو شده‌اند استفاده از قرص‌های حاوی آهن، روی و اسید‌فولیك می‌تواند ریزش مو را تا حد زیادی برطرف كند. اگر ریزش موی خانمی كه به تازگی زایمان كرده بیشتر از 6 ماه طول بكشد، نیاز به بررسی‌های جامع‌تر دارد.



كم‌كاری تیروئید، دلیل دیگر ریزش مو

ریزش مو بر اثر كم كاری تیروئید معمولا پراكنده است. همچنین جلوی سر و كنار سر به یك اندازه ریزش دارد و نمی‌توان الگوی خاصی را برایش پیدا كرد.

درمان: راه درمان همان درمان تیروئید بیمار است. اگر تیروئید كم كار باشد باید تیروكسین به بیمار داده شود. بهتر است ابتدا با متخصص غدد در این مورد مشورت كنید.



كیست تخمدان هم ژنتیك است

در میان علل ژنتیك و هورمونی، وجود كیست‌های تخمدانی در خانم‌ها می‌تواند منشایی برای ترشح هورمون باشد كه الگوی ریزش آن حالت مردانه پیدا می‌كند. اكثر خانم‌هایی كه ریزش موی حالت مردانه دارند معمولا بیلان هورمونی‌شان طبیعی است. ولی درصدی از آن هم می‌تواند اشكال هورمونی باشد.

درمان: اگر علت هورمونی باشد درمان‌های آنتی‌آندروژن در برخی موارد می‌تواند موثر باشد.



علت های اصلی ریزش مو خانم ها و آقایان , علت ریزش مژه چیست , علت ریزش ابرو و درمان آن چیست

سشوار، عامل نه چندان بااهمیت

استفاده از سشوار معمولا ریزش مو ایجاد نمی‌كند ولی می‌تواند آسیب‌هایی به تنه مو ایجاد كند، ساختار مو را به هم بزند، مو را بد شكل كند و شادابی آن را از بین ببرد. اما اگر سشوار را خیلی نزدیك استفاده كنید و در دمای زیاد یا درحالی‌كه مو خیس است از آن استفاده كنید، در طولانی مدت می‌تواند به ریشه مو آسیب بزند و ریزش مو ایجاد كند.

درمان: مراقبت صحیح از مو و اجتناب از به كارگیری حرارت زیاد سشوار برای ریشه مو می‌تواند از این نوع ریزش جلوگیری كند.


ویدیو : علل ریزش مو خانم‌ها چیست؟