علل دندان قروچه در کودکان + راه‌های درمان : کودکان در سنین چهار تا شش سالگی ...



علت دندان قروچه کودکان , دندان قروچه در کودکان , دندان قروچه کودکان

کودکان در سنین چهار تا شش سالگی بیشترین احتمال ابتلا به مشکل دندان قروچه را دارند

 

عادت ساییدن دندان ها به هم «دندان قروچه» نامیده میشود که بانام علمی «براکسیزم» شناخت میشود. دندان قروچه بیشتر در خواب رخ میدهد اما ساییدن یا به کوبیدن دندانها درطول روز نیز در برخی افراد وجود دارد. در کودکان نیز این پدیده در خواب شبانه و بیداری دیده می شود.

دندان قروچه در کودکان
حدود ۱۰درصد از کودکان دندان قروچه دارند. کودکان در سنین بین چهار تا شش سالگی بیشترین احتمال ابتلا به این مشکل را دارند. در دو زمان (رویش دندانهای شیری ورویش دندانهای دائمی) کودکان بیشتر دندان قروچه می کنند. البته در بیشتر موارد، پس از رویش کامل دندانها (شیری یا دائمی) این عادت در کودکان ازبین میرود.

طبق تحقیقات به عمل آمده، این عارضه در پسربچه ها بیشتر از دختربچه ها گزارش شده است. ردیف شدن نامناسب دندانها با تماس غیرطبیعی بین دندانهای پایینی و بالایی، کمبودهای تغذیه ای، مشکلات اضطراب و استرس کودکان، انگل های دستگاه گوارش، آلرژی و... از علتهای این اختلال برشمرده شده است.
 
خطرات دندان قروچه
خطرات دندان قروچه در کودکان کمتر از بزگسالان است و به ندرت موجب مشکلات و اختلالات جدی میشود، اما ضروری است در صورتیکه دندان کودک به نظر ساییده یا از بین رفته می آید، حساس شده و درد میکند یا کودک دچار درد فک و مفاصل فک شده است، به دندانپزشک مرجعه شود. ممکن است در نوجوانان نیاز به روکش موقت یا «نایت گارد» (محافظ شبانه) باشد. برای جلوگیری از این عارضه و کاهش استرس کودک کوشش کنید، رژیم غذایی کودک حاوی مقدار آب کافی و فراوان باشد و او را به ورزشهای کششی یا ماساژ ترغیب کند.
 
علل دندان قروچه
فشارهای روحی، نگرانی، بیخوابی، استرس، اضطراب، مشکلات دندانی، مشکلات اکلوژنی ناشی ازجفت شدن ناصحیح فکها و دندانها روی هم (عادتها ی ناخودآگاه ) آلرژی، انگلهای روده ای.
 
عوامل تشدید کننده
اضطراب، مصرف غذا و نوشیدنی های حاوی کافئین (کولاها، شکلات، قهوه و مصرف نوشیدنی های الکلی)

عوارض دندان قروچه
دندان قروچه مداوم، ممکن است باعث ساییده شدن دندان به ویژه دندانهای جلو، آسیب به لثه ها، سست شدن استخوان های نگهدارنده، لق شدن، افتادن دندان، دردناک شدن دندان،کوتاه شدن ارتفاع صورت، شکل نازیبای فکها و دندانها، شکستن مینای دندان و پرکردنی ها، مشکلات مفاصل فک، حساس شدن دندانها،سردرد و... شود. 

درمان دندان قروچه , دلایل دندان قروچه کودکان در خواب , علل دندان قروچه کودکان

دندان قروچه مداوم، ممکن است باعث ساییده شدن دندان به ویژه دندانهای جلو شود

 

 دندان قروچه شبانه
در این حالت دندانپزشک برای شما، وسیله ای به نام «نایت گارد» می سازد که نوعی پروتز متحرک از جنس پلاستیک مقاوم است که باقالبگیری ازدندان شخص ساخته میشود و باید شبها در دندان قرار دهید. این وسیله باعث جلوگیری از فشارهای نادرست و مضر روی دندانها می شود. البته در بسیاری ازموارد، استفاده از این وسیله، به مرور باعث کاهش و حذف عادت دندان قروچه های شبانه نیز شده است. قیمت این وسیله زیادگران نیست و استفاده از آن جهت پیشگیری از عواقب دندان قروچه ضروی است.


روش های کاهش دندان قروچه
خودداری از جویدن آدامس، خودداری از جویدن مداد یا خودکار یا هر چیزی به جز غذا، سعی کنید علتهای ساییدن و فشردن دندانها را در خودتان پیدا کنید، به عنوان مثال، برخی وقتی می خواهند چیز سنگینی بلند کنند، دندانهایشان را به هم می فشارند. برخی وقتی فکر می کنند، ناخودآگاه دندانهایشان را بهم می سایند. برخی هنگام عصبانیت، استرس یا اضطراب، دندانهایشان را می فشارند.

در برخی موارد کوتاه یا بلند بودن برخی دندانها (به طور طبیعی یا ناشی از ترمیم نادرست یا نبود چند دندان بر اثر کشیدن)، باعث می شود که زمانی که دهان بسته است، دندانها به طور طبیعی روی هم قرار نگیرند و به مرور باعث ایجاد عادت لغزاندن فکها روی هم میشود یا به نوعی شخص، هنگام فکرکردن یا اضطراب، ناخودآگاه با دندانهایش بازی میکند. در این موارد نسبت به رفع عیب اکولوژنی یا ترمیم دندانها با مراجعه به دندان پزشک اقدام کنید. می توانید برای مدتی نوک زبان را با احتیاط بین دندانها قرار دهید.
 

منبع: zendegionline.ir


ویدیو : علل دندان قروچه در کودکان + راه‌های درمان