علت ریزش مو در کودکان :       كمتر اتفاق می‌افتد كه كودكان موهای سرشان را ...



 

 

ریزش مو در کودکان دختر , ریزش مو در کودکان دختر 9 ساله , علت ریزش مو در کودکان دختر

 

كمتر اتفاق می‌افتد كه كودكان موهای سرشان را از دست بدهند اما در نوزادان اولین موهای كركی غالباً بعد از تولد می‌ریزند و رشد بعدی ممكن است طول بكشد بنابراین كودك شما ممكن است تا چند ماه طاس بنظر برسد همچنین شیرخواران از طریق سائیدن موهای پشت سرشان با بالش دچار ریزش مو می‌شوند در نتیجه محلهای سفید و بی‌مو در پشت سر آنها دیده میشود این امر بخاطر آن است كه موهای طفل هنوز بطور محكم در داخل پوست جاگرفته است و با كمی اصطكاك دچار ریزش میشود.

 


شایعترین علت ریزش مو در كودكان بزرگتر عفونت قارچی پوست سر موسوم به كچلی است در این حالت لكه‌های حلقه‌ایی بدون مو و بسیار خارش دار و به رنگ صورتی یا خاكستری كه در آن پوسته‌هایی نیز مشاهده میشود.

 

به نظر می‌اید از دیگر علتهای بی‌موئی در كودكان موخوره یا Alopecia areata میباشد در این عارضه لكه‌های گرد و بی مو ناگهان ظاهر میشوند و ظرف چند ماه موهای نازك سفید از آن سر در می‌اورند و سپس موهای طبیعی می‌رویند برخی از كودكان بخاطر تیكهای عصبی یا خلق و خوهای مخصوص، مجبور به كشیدن، تاب دادن و شكستن موهایشان میشوند. این بیماری كه تریكوتیلومانیا یا وسواس كندن مو نامیده میشود اغلب زمانیكه كودك بر روی چیزی متمركز میشود بدتر میشود.



آیا خطرناك است؟


از دست دادن مو معمولاً خطرناك نیست و هر چند كودك نسبت به آن نگران باشد اما بالاخره رشد موها دوباره آغاز خواهد شد.



ابتدا چه كار باید بكنید؟


1- هرگونه لكه‌ای روی پوست سر كودك را بررسی كنید. اگر پوست به شكل خاكستری یا صورتی و پوسته پوسته باشد نشانگر كچلی است در غیر این صورت ممكن است كودك
شما دچار موخوره (آلوپسی آرئاتا) شده باشد.


2- توجه كنید آیا كودكتان به تیكهای عصبی كشیدن یا تاب دادن موهایش هنگام تمركز دچار است.



آیا مشورت با دكتر لازم است؟


اگر به كچلی مشكوك هستید هر چه زودتر با دكتر تماس بگیرید زیرا مسری است البته بوسیله دارو براحتی درمان میشود و اگر درباره علت لكهای بی ‌مویی بر سر كودك و یا وجود تیك نگران هستید هر چه زودتر به دكتر مراجعه كنید.



دكتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟


دكتر به درمان علت اصلی بیماری خواهد پرداخت اگر كودكتان كچلی داشته باشد یك پماد ضد قارچ برای پوست و قرص برای پوست سر تجویز می‌كند.


اگر علت آن موخوره یا آلوپسی آرئاتا باشد به شما می‌گوید كه هیچ درمانی ندارد و این عارضه موقتی است.



شما چه كمكی می‌توانید بكنید؟


اگر كودك دچار كچلی است تا زمان بهبود یافتن وی را از رفتن به مدرسه باز دارید.


اگر كودك از كچلی ناراحت است كلاهی برای او تهیه كنید. از نظر رشد مجدد مو همواره و بطور منظم كودكتان را معاینه كنید و كاری كنید كه خود را نبازد.


نسبت به واقعه خونسرد باشید با آن مانند یك بیماری معمولی برخورد كنید. معلم كودك را از قضیه مطلع می‌سازید تا از مورد تمسخر قرار گرفتن وی توسط همكلاسیهایش جلوگیری كند.
اگر كودك موهایش را زیاد دستكاری می‌كند كاری نكنید متوجه ناراحتی شما از این بابت شود. خیلی ارام و بموقع او را از این عمل منصرف كنید و حتماً‌ از خستگی بیش از حد یا اضطراب او جلوگیری كنید تا تیكهای وی بدتر نشود.

 

 

 

 


ویدیو : علت ریزش مو در کودکان