عقده گشایی سیاسی برای برکناری وزرا در شأن مجلس نیست : اخبار سیاسی - عقده گشایی ...



کدام گزینه برای وعده افطار مناسب نیست؟ , دنیا برای بچه دار شدن آماده نیست , نتیجه رای اعتماد مجلس به وزرا


اخبار سیاسی - عقده گشایی سیاسی برای برکناری وزرا در شأن مجلس نیست

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس هشتم با سیاسی خواندن استیضاح وزیر علوم خواستار حمایت نمایندگان مجلس از اقدام فرجی دانا برای برخورد با بورسیه های غیرقانونی شد و گفت: عقده گشایی سیاسی برای برکناری وزرا در شان مجلس نیست.

مصطفی کواکبیان درگفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اعلام وصول استیضاح وزیر علوم گفت: تذکر، تحقیق و تفحص، سوال و استیضاح از جمله حقوق و اختیاراتی هستند که به نمایندگان مجلس تعلق دارد و حق نمایندگان است که از حقوقشان استفاده کنند.

وی ادامه داد: اگر در قانون اساسی شان نماینده در قانونگذاری بسیار برجسته دیده شده، شان نماینده در بحث نظارت هم بسیار برجسته است و من به عنوان یک نماینده در مجلس هشتم تلاش کردم از این حقوق به شکل کامل استفاده کنم و اینک نیز که بحث استیضاح وزیر علوم مطرح است، نباید هیچ ایرادی از نمایندگان مجلس گرفت و همانطور که قبلا گفتم وزیر علوم نباید از استیضاح نگران باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در خواست من از نمایندگان این است که در موضوع استیضاح فرجی دانا یک برخورد منطقی داشته باشند، اظهارکرد: هر گونه برخورد غیر منطقی و سیاسی در کارنامه اعمال نمایندگان در برابر افکار عمومی ثبت خواهد شد.

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس هشتم شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان باید به سه دلیل به استیضاح وزیر علوم رای منفی بدهند تصریح کرد: اولین دلیل برای رای اعتماد مجدد به وزیر علوم این است که کابینه دولت آقای روحانی از بیشترین حمایت مقام معظم رهبری برخوردار است و در نشست اخیری هم که وزیر امور خارجه وسفرا با ایشان داشتند، رهبر انقلاب به نحوی از کلیت دولت حمایت کردند.

کواکبیان با بیان اینکه عدم رای اعتماد به فرجی دانا به معنای حرکت در راستای تاکیدات و تاییدات مقام معظم رهبری نیست، یادآور شد: رای مثبت به استیضاح برخلاف مسیر تایید آمیز دولت یازدهم از سوی مقام معظم رهبری است.

دبیر کل حزب مردم سالاری دومین دلیل در اینکه نمایندگان باید به استیضاح وزیر علوم رای منفی بدهند را مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 دانست و خاطر نشان کرد: دولت در بحث مذاکرات هسته‌ای و اقدامات دیپلماتیک خود باید با قدرت زیاد و پشتوانه اجماع داخلی و همبستگی همگانی بتواند گام بردارد و لذا به نظر بنده، رای مثبت به استیضاح تضعیف دولت است که در شرایط کنونی در روند مذاکرات به مصلحت کشور نیست.

عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه‌های غیر دولتی سراسر کشور با اشاره به نزدیک بودن بازگشایی دانشگاه در فصل آتی ابراز داشت: تا یکماه آینده، شاهد بازگشایی دانشگاه‌ها خواهیم بود و بلاتکلیف ماندن وزارت علوم قطعا به نفع کشور نیست به خصوص اینکه آقای فرجی دانا هم با عملکرد مطلوبش در میان دانشگاهیان سراسر کشور از نوعی محبوبیت برخوردار است و اقدام مجلس برای ممانعت از خدمت ایشان در حقیقت مخالفت با اکثریت دانشگاهیان کشور محسوب می‌شود.

وی با یادآوری سخنرانی ها و مناظره هایش در بیش از 75 دانشگاه سراسر کشور عنوان کرد: من با جو عمومی دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها به خوبی آشنا هستم و بر این باورم که مجلس در این بزنگاه مهم تاریخی نباید خود را در مقابل دانشگاه قرار دهد.


نماینده سابق مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی افزود: معطل گذاشتن آموزش عالی درکشور برخلاف اهداف اساسی نظام است که باید هر چه بیشتر در جهت رشد علمی و ارتقای دانش در کشور حرکت کنیم.

کواکبیان با تاکید بر جنبه سیاسی استیضاح وزیر علوم گفت: دوستانی که داعیه‌دار این استیضاح هستند، مشخصا ازطرفداران جدی محمود احمدی نژاد بودند و در زمانی که شرایط بسیار ناگواری بر دانشگاه حاکم بود، این آقایان لب فرو بسته بودند و اعتراضی نداشتند و برخوردهای امنیتی و شلاقی که در دوره قبل در دانشگاه‌ها وجود داشت موجب نگرانی آقایان نبود.

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس هشتم شورای اسلامی با اشاره به یکی از اتهامات استیضاح کنندگان مبنی بر تعیین افراد مسئله‌دار برای ریاست در دانشگاه‌ها از سوی وزیر علوم اظهار کرد: اگر در میان روسای دانشگاه‌ها و انتصابات آقای فرجی دانا کسانی هستند که در حوادث سال 88 نقش داشته‌اند، چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی آنها را تایید کرده است.

 

اگر در میان معاونان آقای فرجی دانا کسانی هستند که پرونده یا محکومیتی برایشان وجود دارد هر حرف استیضاح کنندگان صحیح است اما وقتی پرونده و محکومیتی وجود ندارد نشان می‌دهد که این عده صرفا به دنبال بهانه‌جویی وانتقام‌گیری هستند و این در شان نمایندگان مجلس نیست که دربحث برکناری وزرا، عقده گشایی سیاسی خود را داشته باشند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: به عنوان کسی که افتخار خود را معلمی و کار دانشگاهی می دانم، عملکرد 9 ماهه آقای فرجی دانا را در ترازوی مجموعه عملکرد وزرا، قابل قبول، قابل دفاع و صحیح می‌دانم. اگر بعضی از دلایلی که نمایندگان مطرح می‌کنند که آن دلایل در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی نبوده مشخصا و صریحا بیان کنند که چه چیزی بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه بنده طرفدار این هستم که این استیضاح نباید رای بیاورد خاطر نشان کرد: من بر تعامل مثبت نمایندگان با وزارت علوم تاکید دارم و امیدوارم در نشست‌هایی که قبل از انجام استیضاح صورت می‌گیرد، ابهامات استیضاح کنندگان حل شود.

عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه‌های غیر دولتی سراسر کشور با اشاره به رویکرد مثبت وزارت علوم به آموزش عالی غیر دولتی یادآور شد: نگاه مثبت وزارت علوم دولت یازدهم به آموزش عالی غیر دولتی برخلاف دولت قبل است که آموزش عالی غیر دولتی را افرادی سوداگر قلمداد می‌کرد و احترام به این دانشگاه‌ها بیانگر نگاه عمیق و ژرف اندیشانه دست اندرکاران وزارت علوم است.

کواکبیان با اشاره به مسئله دانشجویان ستاره دار تاکید کرد: هیچ کس نباید راضی باشد که یک دانشجو که با هزاران امید به دانشگاه آمده و برای آمدنش هم از ده‌ها مرکز استعلام صورت گرفته با کوچکترین خطا با وی برخورد شود و ستاره دار قلمداد شود و نباید مانع از تحصیل آنان شد.

رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در ادامه به بحث بورسیه‌های غیر قانونی دکترا اشاره کرد و افزود: اگر در بورسیه‌ها، افرادی به ناحق و غیر قانونی از رانت استفاده کرده‌اند، جلویش را باید گرفت و چه بسا افرادی از طریق رانت‌های ویژه از این مسئله برخوردار شده‌اند. من می‌شناسم افرادی که از چنین رانت‌هایی استفاده کرده‌اند. نمایندگان حال باید جلوی این رانت‌ها را بگیرند نه آنکه از رانت‌ها حمایت کنند.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جلوگیری از رانت، نوعی عدالت آموزشی است که وزارت علوم آن را دنبال می‌کند ابراز داشت: اینکه از سوی برخی استیضاح کنندگان گفته شده که وزارت علوم اگر پیگیر بورسیه‌های سال‌های قبل نشود ما دیگر کاری به استیضاح نداریم خلاف قانون است و این بدترین نگرش است. باید وزیری که به دنبال عدالت آموزشی است را تشویق کرد.

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس هشتم یادآور شد: بنده با وزیر علوم دولت دهم از نظر سیاسی مخالفت داشتم اما بیشترین همکار ی را با آقای دانشجو در مجلس هشتم داشتم و به عنوان رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس هشتم ده‌ها جلسه با وزیر علوم دولت دهم گذاشتم و واهمه‌ای نیز برای همکاری با وی نداشتم ولی نمی‌دانم که چرا برخی از دوستان عضو کمیسیون آموزش مجلس نهم همکاری و ارتباط لازم را ندارند؛ به هر حال باید آنها بپذیرندکه دولت جدیدی بر سر کار آمده و باید با این دولت تعامل داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: من فکر نمی‌کنم که استیضاح وزیر علوم در راستای منویات فراکسیون اکثریت مجلس باشد و آنها با برکناری وزیر علوم همراهی کند.

وی با یاد آوری اینکه طراحان استیضاح وزیر علوم از اعضا یا نزدیکان به جبهه پایداری هستند عنوان کرد: مجلس باید عقلانیتش را با رای منفی به استیضاح آقای فرجی دانا نشان دهد و اگر رای استیضاح مثبت باشد نشان می‌دهد که کار در دست اقلیت مجلس است و نشان می‌دهد اکثریت مجلس نمی‌تواندکاری کند  وبنابراین فراکسیون اکثریت باید برای حفظ آبروی خویش کاری کند.


اخبار سیاسی - ایلنا


ویدیو : عقده گشایی سیاسی برای برکناری وزرا در شأن مجلس نیست