عقبگرد پرسپولیس با پروین! : علی پروین در دوران مدیریت خود در پرسپولیس عملکرد ...


علی پروین در دوران مدیریت خود در پرسپولیس عملکرد مثبتی نداشته و نتوانسته حتی کمی رنگ آرامش را به این تیم نشان دهد. ایسنا: علی پروین در دوران مدیریت خود در پرسپولیس عملکرد مثبتی نداشته و نتوانسته حتی کمی رنگ آرامش را به این تیم نشان دهد.

پرسپولیس در روزی که فولاد شکست خورده بود و خودش هم مقابل راه‌آهن تا دقایق پایانی پیش بود، به یک‌باره در 5 دقیقه پایانی پیروزی، صدرنشینی و قهرمانی و در کل خوشبختی پس از 6،7 سال را از دست داد. 5 دقیقه‌ای که همچنان کابوس بازیکنان و هواداران پرسپولیس است و اگر در هفته پایانی هم اتفاقات به سود این تیم رقم نخورد شاید حسرت گرفتن سهمیه آسیا را هم به دل سرخ‌پوشان بگذارد. اما چرا پرسپولیس چند سالی است روز خوش نمی‌بیند؟ چرا هوادارانش نمی‌توانند برای موفقیت این تیم خوشحالی کنند؟

اتفاقات زیادی از ابتدای سال 93 برای پرسپولیس افتاد. ابتدا پنجعلی در روزهای آغازین سال نو با خوشحالی از کمک دو میلیاردی وزارت ورزش به پرسپولیس خبر داد. پولی که قرار بود قبل از بازی با داماش به حساب اعضای این تیم ریخته شود و حتی شماره حساب پرسپولیسی‌ها هم از آنها گرفته شد تا سهم هر کسی برایش واریز شود. پرسپولیس داماش را برد و این تیم به تهران بازگشت تا خود را برای بازی بعد مقابل راه آهن آماده کند اما بعد از بازی مقابل این تیم هم خبری از پول نشده است.

موش و گربه‌ بازی‌های پرسپولیسی‌ها و وزارت ورزش برای گرفتن این دو میلیارد ناچیز به قدری طولانی شد که حتی پای کفاشیان هم به این موضوع کشیده شد و رئیس فدراسیون در نهایت طرف وزارت ورزش را گرفت تا از سوی پنجعلی و پروین به دروغگویی متهم شود. مسائلی که بوجود آمد کاملا به ضرر پرسپولیس بود. چرا که دایی در نشست خبری قبل از بازی با راه آهن به جای اینکه روی بازی تمرکز داشته باشد مجبور شد شروط عجیب وزارتخانه برای پرداخت این دو میلیارد را افشا کند.

بازیکنان پرسپولیس هم با وجود اینکه در زمین می‌توانستند نتیجه بازی را از آن خود کنند، پس از تساوی مقابل تیم راه‌آهن همه تقصیرها را کردن وزارت ورزش و بی پولی‌ها انداختنند.

علی پروین اما یک روز بعد از بازی، وزیر ورزش را هدف تیر انتقادهای خود قرار می‌دهد و اشاره‌ای می‌کند به پیشینه وزیر که چرا فردی که غیرورزشی است برای این وزارت‌خانه انتخاب شده است. بدون شک انتخاب علی پروین برای مدیریت بر پرسپولیس در چند هفته پایانی لیگ، تصمیم بحث‌برانگیزی بود که هیات مدیره باشگاه سعی داشت با استفاده از شهرت و سابقه سرمربی بزرگ سرخ ها در دهه 60 و 70، پشت او قایم شوند. در همان زمان چندین پیشکسوت پرسپولیس از جمله محمد دادگان به پروین توصیه کردند که این پست را قبول نکند چرا که در نهایت خودش متضرر می‌شود.

با این حال پروین با شیوه همیشگی خود وارد گود شد و سعی کرد پرسپولیس را به ساحل آرامش برساند اما تصمیم‌ها و رفتارش نشانی از تصمیم‌ها و رفتار یک مدیرعامل را نداشت. علی پروین همچنان همان علی پروین بزرگ است اما شخصیت و حرف هایش برای مدیریت ساخته نشده است. شاید در آن دو هفته‌ای که پروین برای گذراندن تعطیلات عید به شمال رفته بود اگر یک روز به باشگاه می‌آمد تا فقط به طور صوری "حضور" داشته باشد سیل انتقادات بازیکنان به سمت مدیران باشگاه سرازیر نمی‌شد. البته پروین این بار هم از انتقادات به دور بود چرا که بازیکنان ترجیح می‌دهند ناراحتی خود را بر سر افرادی مثل منتقمی و سالارکیا خراب کنند تا پروین.

از سوی دیگر وزارت ورزش هنوز پروین را به عنوان مدیرعامل قبول ندارد و او را سرپرست پرسپولیس می‌داند. شاید اگر پروین کمی سیاست داشت خود را از ابتدا وارد دعوای رسانه‌ای با وزارتخانه نمی کرد و به سرمربی خود هم دستور می‌داد که وارد مسائل مالی و بحث با وزارتخانه نشود و در عوض خودش به تنهایی به عنوان فرد اول باشگاه رودررو با وزیر و دیگر مسئولان حرف بزند.

با این وجود، وزارت ورزش هم در راه انداختن این جریان بی تقصیر نیست. مسئولان وزارت‌خانه به پرسپولیسی‌ها قول پرداخت این دو میلیارد را داده بودند و حتی اگر به قول خودشان هیچ شرطی برای پرداخت این پول نگذاشته‌اند باید بعد از گذشت سه هفته این پول را به حساب اعضای این تیم می‌ریختند اما وقتی خبری از پول نشده نشان می‌دهد وزارتخانه هم چندان راغب به پرداخت این پول نیست.

شاید پروین در نتیجه‌ای که دیروز برای پرسپولیس رخ داد به طور مستقیم نقشی نداشته باشد اما او قطعا می‌توانست با تصمیم‌های بهتری اتفاقات این باشگاه را مدیریت کند. به گونه‌ای که بازیکنان تیم فکر و ذکرشان مسائل مالی و "آجیل شب عید" نباشد و برای پیروزی در سه بازی‌ باقی‌مانده در لیگ تلاش کنند. فعلا پرسپولیس برد در یکی از این بازی‌ها را با تساوی عوض کرده و باید دید در هفته پایانی می‌تواند بعد از چند سال هدیه ای خوشحال‌کننده به هوادارنش بدهد یا خیر.

پروین شاید فکر می‌کنم مدیریت پرسپولیس هم به راحتی مدیریت بر استیل‌آذین است. او به یک‌باره می‌خواهد تعداد کارمندان باشگاه را از 97 نفر به 20 نفر برساند و با همان تعداد کم دورهمی باشگاه را بچرخاند. ای کاش پرسپولیس در میان این همه رفت و آمدها و تغییر و تحولات و و موش و گربه‌ بازی تکلیف خود را یک بار برای همیشه می‌دانست.


ویدیو : عقبگرد پرسپولیس با پروین!