عصبانیت اسرائیل از اقدام فیزیکدان مشهور : بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ...


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از استیون هاوکینگ فیزیکدان، ریاضیدان و کیهان شناس برجسته خواسته است که برود و واقعیات درباره اسرائیل را نیز مانند علوم دیگر بیاموزد. این سخنان نخست وزیر اسرائیل واکنش به تصمیمی است که این دانشمند پرآوازه جهانی در تحریم یک کنفرانس اسرائیلی اتخاذ کرده است. جام نیوز:بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از استیون هاوکینگ فیزیکدان، ریاضیدان و کیهان شناس برجسته خواسته است که برود و واقعیات درباره اسرائیل را نیز مانند علوم دیگر بیاموزد. این سخنان نخست وزیر اسرائیل واکنش به تصمیمی است که این دانشمند پرآوازه جهانی در تحریم یک کنفرانس اسرائیلی اتخاذ کرده است.

شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، از استیون هاوکینگ برای حضور در یک همایش بین‌المللی علمی دعوت کرده بود. پرز دوستی نزدیکی با هاوکینگ داشته و این دانشمند در گذشته چهار بار در سفرهای مهم علمی به اسرائیل، از سوی مقامات و از جمله پرز مورد استقبال قرار گرفته بود.


هفته گذشته رسانه های بریتانیایی گزارش دادند که هاوکینگ با رد دعوت رئیس رژیم صهیونیستی خبر داده است که او نیز به تحریم آکادمی اسرائیل که از سوی بسیاری از مراکز علمی بریتانیا صورت می گیرد، می‌پیوندند. بنیاد شیمون پرز بدون توضیحی در روزهای گذشته نام استیون هاوکینگ را از فهرست سخنرانان حذف کرد اما بعداً معلوم شد که دلیل این کار، پاسخ رد این دانشمند بوده است.

استیون هاوکینگ در ژانویه سال ۲۰۰۹ در زمان عملیات نظامی ۲۲ روزه ارتش اسرائیل در غزه که در دوره نخست وزیری ایهود اولمرت انجام شد و منجر به کشته شدن بیش از ۱۱۰ فلسطینی شد، اسرائیل را محکوم کرد.

به نوشته روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، نخست وزیر اسرائیل در واکنش به تصمیم این دانشمند گفته است: «آقای هاوکینگ اگر واقعیات را تحقیق کند، تایید خواهد کرد که اسرائیل جزیره خرد، اعتدال و اشتیاق برای صلح است.»

اما جروزالم پست روز دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت، نوشت: «یکی از دستیاران نخست وزیر اسرائیل در گفت و گو با این روزنامه گفته است که استیون هاوکینگ نیز در ضد یهودی بودن دست کمی از ویلیام شکسپیر و ولتر، نویسندگان مشهور انگلیسی و فرانسوی، ندارد.»

این مقام ارشد دفتر نخست وزیری اسرائیل به جروزالم پست گفته است: «چگونه می توان باور کرد که شخصیتی مانند ولتر با آن علم و دانش ضد یهودی بوده است؛ این ستیز ولتر و دیگرانی مانند او علیه یهودیت قابل قبول نیست و نشان می دهد که دانش و هوش و دستاوردها تضمین کننده این نیست که افراد حقیقت درباره یهودیان یا اسرائیل را قبول کنند.»

روزنامه گاردین در روزهای گذشته نوشت که پروفسور نوام چامسکی، روشنفکر یهودی آمریکایی در متقاعد کردن استیون هاوکینگ به خودداری از سفر به اسرائیل، بیشترین نقش را داشته است. به نوشته گاردین، آقای چامسکی یکی از بیست استاد سرشناس جهانی بود که در نامه به هاوکینگ نوشته بود، همان‌گونه که خرید محصولات و کالاهای ساخت اسرائیل تحریم می‌شود، تحریم آکادمی اسرائیل در جهان نیز باید تقویت شود. چامسکی که نوشته‌ ها و گفتارهای فراوانی علیه اسرائیل دارد، در صدر فعالان کارزار تحریم اسرائیل و مبارزه با سرمایه گذاران جهانی در این کشور است.

تشکلی با نام بی.دی.اس که توسط فلسطینی‌ها و حامیان آنها در بریتانیا بر پا شده است، در سال‌های اخیر برای تحریم اسرائیل در جهان تلاش می‌کند و با برنامه ریزی‌هایی مانند اعزام گروه‌ها و کاروان‌ها به سرزمین های اشغالی، موجب جلب توجه جهانی شده است. تشکل بی.دی.اس به تازگی توانسته است که نهادهای آکادمیک زیادی را در بریتانیا به تحریم علمی اسرائیل متقاعد کند. بی.دی.اس بویژه برای تحریم مراکز علمی، هنری و فرهنگی اسرائیلی که در شهرک های یهودی نشین فعالیت می‌کنند یا محصولاتی که در این شهرک‌ها تولید می‌شوند، فعالیت موفقیت آمیزی داشته است.


ویدیو : عصبانیت اسرائیل از اقدام فیزیکدان مشهور