عزیز محمدی:به فدراسیون فوتبال نمره 15می‌دهم :     رئیس سازمان لیگ فوتبال حرفه‌ای ...



 

فدراسیون فوتبال , سیمین عزیز محمدی , دعوت دومین عابر بانک به فدراسیون فوتبال

 

رئیس سازمان لیگ فوتبال حرفه‌ای و عضو هیئت رئیسه فدراسیون گفت: به عملکرد فدراسیون فوتبال در دوران حضور کفاشیان نمره 15 می دهم.

به گزارش خبرگزاری فارس، "لیگ برتر فوتبال در آستانه تعطیلی است" این جمله عزیز الله محمدی رئیس سازمان لیگ فوتبال حرفه‌ای حیرت انگیز بود. برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس آن را تهدیدی برای توجه بیشتر مسئولان عالی‌رتبه کشور به فوتبال دانستند و برخی ادعا کردند هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و لیگ برتر مثل گذشته افتان و خیزان و بیمارگونه به کار خود ادامه می‌دهد اما واقعیت این است که شرایط فوتبال ایران در وضعیت اضطرار قرار دارد.

عزیز محمدی رئیس سازمان لیگ و عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و حجت الاسلام علیرضا علیپور دبیر رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال و رئیس کمیته نظارت بازرسی و ارزشیابی سازمان لیگ، میهمان خبرگزاری فارس بودند تا در مورد وضعیت کنونی فوتبال با این دو مسئول سازمان لیگ صحبت کنیم.

محمدی ترجیح داد به جای پرداختن به مسایل اخلاقی و دلالی و پاکی و ناپاکی فوتبال بیشتر به شرایط حساس کنونی لیگ برتر بپردازد و از همه نمایندگان مجلس و مسئولان عالی رتبه درخواست کند که به فوتبال نه فقط به چشم یک رشته ورزشی که به چشم یک پدیده مهم اجتماعی ورزشی نگاه شود.

گفت‌وگوی فارس با عزیز محمدی را در زیر می‌خوانید.

* شرایط AFC برای حرفه‌ای شدن کشورها

فارس: برخی صحبت‌های شما در مورد تعطیلی لیگ برتر را نوعی تهدید و برخی آن را درخواستی برای کمک به باشگاه‌ها قلمداد کردند. چقدر خطر تعطیلی فوتبال ایران را تهدید می‌کند؟

کنفدراسیون فوتبال آسیا برای فوتبال حرفه‌ای کشورها استانداردهایی را تعریف کرده است. پیش از این هر کشوری که می‌خواست لیگ حرفه‌ای داشته باشد باید حداقل 10 تیم در لیگ برتر خود می‌داشت؛ 10 تیمی که باید 33 مسابقه در سال برگزار می‌کردند. در واقع لیگ‌ برخی کشورها سه دوره‌ای برگزار می‌شد و فقط رفت و برگشت نبود اما در ایران ما 18 تیم در لیگ برتر داریم که نیازی به برگزاری سه دوره‌ای لیگ نبود. 11 باشگاه ما باید ایرادهای خود را هر چه سریع‌تر برطرف کنند. ایراد برخی از باشگاه‌ها جزیی است مثلا یک باشگاه باید فقط میکس زون ورزشگاهش را درست کند و باشگاه دیگر باید نور ورزشگاهش را تقویت کند.

این ایرادها باید هرچه سریع‌تر برطرف شود و مدارک آن نظیر فیلم و عکس و اصلاحات ورزشگاه به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شود. از سال 2012 هر کشوری که می‌خواهد وارد عرصه فوتبال حرفه‌ای در آسیا شود باید حداقل لیگ برتر 12 تیمی داشته باشد. 11 آیتم نیز مد نظر مسئولان فوتبال آسیاست که باید رعایت شود وگرنه فوتبال کشورها از فهرست حرفه‌ای شدن خارج می‌شود. اکنون نیز فقط تا 14 اکتبر(22مهر) فرصت داریم که مدارک خواسته شده را برای آنها ارسال کنیم.

* مهلت پرسپولیس و استقلال

فارس: وضعیت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال چگونه است؟

پیش از این AFC تا 11 شهریور به ما فرصت داده بود تا مدیران این دو باشگاه را به آنها معرفی کنیم. با توجه به تعطیلی عید فطر و ماه مبارک رمضان تا 22 شهریور از آنها مهلت گرفتیم و در نهایت نیز تا 22 مهر فرصت داریم که مدیران استقلال و پرسپولیس را به طور رسمی به آنها اعلام کنیم. نه اینکه فقط چند نام به آنها معرفی شوند بلکه اعضای هیئت مدیره این دو باشگاه باید نامشان در ثبت شرکت‌ها ثبت شود، این مدارک ترجمه رسمی و سپس به AFC ارسال شود تا مورد قبول آنها قرار گیرد.

* AFC مخالفتی با اعضای هیئت مدیره پرسپولیس و استقلال نداشت

* گفته می‌شد مسئولان AFC اعضای هیئت مدیره دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را نپذیرفته‌اند؟

چنین چیزی نیست. آنها با اسامی مشکلی نداشتند بلکه همانطور که گفتم این اسامی باید به طور قانونی و همراه با مدارک معتبر مانند ثبت نام این افراد به طور قانونی در ثبت شرکت‌ها برای آنها فرستاده شود. اینگونه نیست که AFC اسامی اعضای هیئت مدیره دو باشگاه را نپذیرفته باشد بلکه باید مستندات ثبت این اسامی به آنها اعلام شود. من هم این مسایل را بیان کردم زیرا باید 18 مهر این مدارک از طریق دی اچ ال برای AFC فرستاده شود. من این صحبت‌ها را مطرح و اتمام حجت کردم تا فردا دچار مشکل نشویم و مثل اتفاق‌های دیگر فوتبال ایران دنبال مقصر نگردند و نگویند که چه کسی باید می‌گفت و نگفت.

* اکنون وضعیت ثبت اعضای هیئت مدیره پرسپولیس و استقلال در چه مرحله‌ای است؟

خوشبختانه این مسایل در حال اجرایی شدن است و تا قبل از دوشنبه این کار انجام خواهد شد.

* از ازبکستان و کره جنوبی هم ایراد گرفته شد

فارس: AFC فقط از فوتبال ایران ایراد گرفته یا به کشورهای دیگر هم ایراد گرفته است؟

نمایندگان AFC بعد از بازدیدی که بهار امسال از کشور ما و سایر کشورها داشتند نامه‌ای را برای همه کشورها ارسال و ضعف‌های و معیارها حرفه‌ای شدن را اعلام کردند. مثلا از لیگ کره‌ جنوبی ایراد گرفته شد که یک تیم در آن کشور نظامی است و یا حتی فوتبال ازبکستان نیز در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفت زیرا مالکیت دو باشگاه آنها متعلق به یک نفر بود.

برخی ایرادها مانند نقص در ورزشگا‌ه‌ها باعث کسر امتیاز می‌شود اما برخی ایرادها مانند اینکه یک فرد مالک دو باشگاه باشد باعث کاهش سهمیه یک کشور در لیگ قهرمانان آسیا می‌شود. به همین دلیل است که من مدام در مورد تکمیل مدارک مدیران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال هشدار می‌دهم.

* 28 آبان تا 3 آذر امتیاز دهی می‌شود

فارس: چه زمانی امتیاز و سهمیه کشورها برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا مشخص می‌شود؟

روز 28 آبان تا 3 آذر سال جاری در کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد امتیازدهی به کشورها تصمیم گیری می‌شود و سهمیه‌‌هایی که این مرتبه تعیین شود تا سال 2013 باقی خواهد ماند. بنابراین اگر ما 4 سهمیه را حفظ کنیم تا دو سال دیگر در لیگ قهرمانان آسیا 4 تیم خواهیم داشت ضمن اینکه در این مدت باید نقایص و ایرادهای باشگاه‌ها و ورزشگاه‌های ما برطرف شود زیرا در سال 2013 قرار است پروانه حرفه‌ای باشگا‌ه‌ها از سوی AFC صادر شود. علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران نیز جزء افراد کمیته امتیازدهی است و این مسئله امتیاز مثبتی برای فوتبال ایران محسوب می‌شود.


*فقط 4 باشگاه می‌توانند پروانه حرفه‌ای‌گری دریافت کنند

فارس: در حال حاضر چند باشگاه‌ ما می‌توانند پروانه مدرک ‌حرفه‌ای گری دریافت کنند؟
طبق استانداردهای AFC اکنون فقط می‌توان به 4 باشگاه‌ ایرانی پروانه حرفه‌ای داد و با 4 باشگاه نیز نمی‌توان فوتبال حرفه‌ای داشت. یکی از شرایط اصلی باشگاه‌های حرفه‌ای این است که باشگاه‌ها ریالی به بازیکن، مربی و پرسنل خود بدهی نداشته باشند و تراز مالی مثبت داشته باشند.

* مجلس و دولت به باشگا‌ه‌ها کمک کنند

فارس: بحث مشکلات مالی باشگاه‌ها را هم مطرح کردید و اینکه ممکن است نیم فصل دوم لیگ برتر برگزار نشود. در مورد این هم توضیح می‌دهید؟

در حال حاضر با توجه به قانونی که مجلس تصویب کرده هیچ کدام از نهادهای دولتی جرات نمی‌کنند ریالی به باشگا‌ه‌ها کمک کنند زیرا طبق مصوبه مجلس دولت حق هزینه در ورزش حرفه‌ای را ندارد. این در حالی است که در نامه کارشناسی امیدوار رضایی نیز تاکید شده که دولت می‌تواند به ورزش کمک کند اما دیوان محاسبات اداری ملاکش قانون است نه نظر کارشناسی.
از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهم در این زمینه کمک کنند تا باشگاه‌های ما بتوانند به حیات خود از نظر اقتصادی ادامه دهند زیرا باشگا‌ه‌های خصوصی طبق قوانین AFC می‌توانند تا 49 درصد کمک دولتی دریافت کنند. باشگاه‌های ما تا 11 دی ماه 91 فرصت دارند حرفه‌ای شوند و تا آن زمان هنوز حرفه‌ای نشده‌اند و پروانه‌ حرفه‌ای گری دریافت نکرد‌ه‌اند بنابراین از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهم با ارایه طرحی یا از طریق قانونی اجازه بدهند نهادهای دولتی تا قبل تا این تاریخ به باشگاه‌ها کمک کنند و پس از آن نیز باشگا‌ه‌ها برای خودکفایی اقدام کنند.
در حال حاضر شرایط بغرنجی بر باشگاه‌ها حاکم است. هیچکس جرات ندارد ریالی کمک کند این‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که باشگاه‌های ما هنوز حرفه‌ای نشده‌‌اند.

*98 درصد مردم فوتبال را دوست دارند

فارس: برخی از نمایندگان مجلس مانند یحیی‌زاده معقتدند باید به جای فوتبال به ورزش‌های مدال آورد و افتخار آفرین بها داد. نظر شما در این زمینه چیست؟
باید به این ورزش‌ها نیز توجه شود و کسی منکر آن نیست، همین والیبال قهرمان آسیا شد اما از شما می‌پرسم چند روز در مورد این قهرمانی در رسانه‌ها و تلویزیون صحبت شد؟ 98 درصد مردم فوتبال را دوست دارند و این رشته ورزشی جز مطالبات مردم است و مردم به این رشته ورزشی علاقمندند. فوتبال، ورزش اول دنیاست و وقتی روسای جمهور کشورها و یا حتی هنرپیشگان مطرح هالیوودی برای دیدن بازی‌های جام جهانی به آفریقای جنوبی می‌روند نشان می‌دهد که فوتبال در کانون توجه‌ است.

* وضع قانون سقف قراردادها با نامه چند وزیر

فارس: انتقادی که از سازمان لیگ می‌شود بحث سقف قراردادهاست...

قانون سقف قراردادها از طرف ما نبود. چهار پنج نفر از وزرای صنعتی نامه نوشتند که با توجه به هزینه‌های زیاد فوتبال دیگر نمی‌خواهند تیمداری کنند. بنابراین ما سقف قرارداد را قرار دادیم تا هزینه‌ها کنترل شود. سقف قرارداد نیز کمتر از 350 میلیون تومان بود اما با توجه به اینکه در فصل قبل از آن قرارداد 400 میلیون تومانی هم برخی بازیکنان داشتند ما مبلغ 350 میلیون تومان را برای سقف قرارداد تعیین کردیم.

در فصل اول من گفتم 10 درصد از قانون سقف قرارداد تخلف شده است. اگر هر باشگاه 20 بازیکن حرفه‌ای داشته باشد یعنی در لیگ برتر ما 360 بازیکن داریم که فقط 36 بازیکن شاید بیش از سقف قرارداد پول گرفته‌اند. بنابراین رقم تخلف 10 درصدی که من اعلام کردم درست است. در فصل جدید نیز 15 بازیکن شاید بیش از سقف قرارداد پول گرفته‌اند که یعنی تخلف کمتر از 10 درصد شده است. یعنی در حدود 5 درصد از قانون سقف قرارداد تخلف شده است.

* قرارداد متخلفان در نهادهای نظارتی

فارس: با متخلفان برخوردی هم شد؟
ما به بازیکنان و باشگاه‌ها اعلام کردیم که در صورتی که قرارداد آنها بیش از مبلغ اعلام شده به سازمان لیگ باشد فقط مبلغ درج شده در قرارداد رسمی ملاک است. آن زمان هم گفتم ماه عسل بازیکنان و مدیران عامل باشگاه‌ها روزی تمام می‌شود که این اتفاق هم رخ داد.

بازیکنی به سازمان لیگ مراجعه کرد و گفت قرارداد من با فلان باشگاه 600 میلیون تومان بوده است که 400 میلیون تومان آن را گرفته‌ام و 200 میلیون تومان دیگر طلب دارم برای دریافت طلبم چه کاری باید انجام بدهم؟ به آن بازیکن اعلام کردم در صورت اثبات قرارداد 600 میلیون هم خودت و هم باشگاه جریمه و تنبیه می‌شوید.

در استیل آذین مبالغ قرارداد بازیکنان بیش از سقف قرارداد بود ولی در نهایت برخی از آنها حتی 150 میلیون تومان از جیب هم پول دادند تا رضایت نامه بگیرند و به باشگاه‌ دیگری بروند. اکنون بسیاری از بازیکنان حاضرند قراردادشان پایین تر از سقف قرارداد هم باشد اما همان مبلغ را به طور واقعی دریافت کنند. ما قرارداد بازیکنان را به نهادهای نظارتی باشگاه‌ها و حتی سازمان بازرسی کل کشور هم ارسال کرده‌ایم.

* منشور اخلاقی راهی برای مقابله با تبانی و زد و بند در فوتبال

فارس: برخی در مورد اجرای منشور اخلاقی هم از سازمان لیگ ایراد گرفتند.

منشور اخلاقی برای ایجاد فوتبالی پاک تدوین شد تا با تبانی و زد و بند مقابله کند و نتایج فوتبال در زمین مسابقه و براساس توانمندی‌ تیم‌ها رقم بخورد. هم اکنون در فوتبال کره جنوبی، سنگاپور و چین مشکلات تبانی ایجاد شد و فوتبال این کشورها به این عارضه مبتلا شدند.

* فدراسیون فوتبال موفق عمل کرده است

فارس: به فدراسیون فوتبال کفاشیان چه نمره‌ای می‌دهید؟
14 یا 15. فدراسیون فوتبال در زمینه کارهای زیرساختی، آموزش، فوتبال بانوان برگزاری منظم مسابقات در تمامی رده‌ها خوب عمل کرده و فقط نتوانستیم به جام جهانی برویم که خیلی از کشورها نتوانستند به این مسابقات بروند و باید تلاش کنیم در سال به جام جهانی برسیم. فقط 32 کشور به جام جهانی می‌روند.

* اشتباه در انتخاب سرمربی

فارس: چرا نتوانستیم به جام جهانی برسیم؟
در این زمینه فدراسیون اقتدار لازم را در بخش انتخاب سرمربی نداشت و باید مقتدارنه و براساس کار کارشناسی خود عمل می‌کردیم و این اشتباه را قبول دارم.

فارس: البته تیم امید مان هم آنگونه حذف شد؟
تیم امید در 40 سال گذشته نتوانسته به المپیک برود و هیچ فدراسیونی در این زمینه موفق نبوده است. حتی قوی‌ترین تیم امید باز هم به المپیک نرسید. من این آمار را می‌دهم خودتان در موردش تحقیق کنید. تا زمان قهرمانی نوجوانان و جوانان ایران در آسیا در زمان فدراسیون فوتبال کفاشیان؛ هیچ تیم پایه‌ای از ایران در آسیا قهرمان نشده است. در فدراسیون‌ها آنقدر که به تیم بزرگسالان اهمیت می‌دادند به تیم امید اهمیت نمی‌دهند. ما یک سال و نیم پیش پیروانی را به عنوان سرمربی تیم امید انتخاب کردیم زیرا به این تیم اهمیت می‌دادیم. در زمانی هم اختلاف بین کمیته المپیک و فدراسیون باعث شد به المپیک نرویم. این اختلافات همیشه بوده است.

فارس: البته در زمان حمید درخشان قهرمان شدیم که بازیکنانش صغر سن بودند...

بله آن تیم شش هفت بازیکن صغر سن داشت. در زمان صفایی فراهانی تیم جوانان ایران با سرمربیگری مهدی مناجاتی در تهران چهارم شد. می‌خواهم بگویم تمام مربیانی که ادعا دارند، هم سرمربی این تیم‌ها بودند و بعد از انقلاب همه هم صغر سن استفاده می‌کردند و هیچ کدام قهرمان نشدند. ما برای اولین بار در نوجوانان در جام جهانی از مرحله اول به مرحله دوم هم صعود کردیم. تیم علی دوستی با یک سال و نیم اختلاف سنی با بازیکنان رقیب بازی می‌کرد زیرا می‌خواستیم تیم نوجوانان و جوانان و امید را حفظ کنیم. در 4 سالی که ما در این فدراسیون بوده‌ایم سه سال جز سه فدراسیون برتر آسیا بوده‌ایم.

فارس: در این فدراسیون اتفاق‌هایی رخ داد که تاکنون رخ نداده بود مثلا ممنوعیت مربیگری 65 ساله‌ها...

سطح فوتبالمان از نظر فنی چرا پیشرفت نمی‌کند؟ برای همه مربیان ارزش و احترام قایل هستم اما بازیکنان ایران به طور میانگین 4 تا 6 کیلومتر می‌دوند در حالی که در فوتبال جهان این آمار 8 تا 12 کیلومتر است. چرا مربیان خارجی مثل هنکه که زمانی دستیار هیتسفلد هم بود یا مربیان دیگر نمی‌توانند در این فوتبال هماهنگ شوند و کار کنند؛ به دلیل همین اختلاف‌هاست.

قانون 65 ساله‌ها برای این در نظر گرفته شد که 250 بازیکن که شماری از آنها سابقه ملی دارند مدرک مربی‌گری A آسیا دارند. این پتانسیل جوانی باید در لیگ ما تزریق شود. البته باید به باشگاه‌ها تکلیف شود که حتما مدیر فنی داشته باشد مانند فرگوسن یک نفر کنارشان جوان باشد. قبول دارم که باید حرمت کسوت حفظ شود. می‌دانم مربی‌گری سقف ندارد اما ببینید در کنار فرگوسن چه کسی حضور دارد. من خودم با قانون 65 ساله‌ها موافق نیستم.


ویدیو : عزیز محمدی:به فدراسیون فوتبال نمره 15می‌دهم