عربستان چگونه قیمت نفت را برای ضربه به ایران پایین نگه داشت؟/بیژن زنگنه پاسخ می دهد :



پاداش عربستان برای عملیات تروریستی در ایران , شرط عربستان برای رابطه با ایران , قیمت محصولات ایران خودرو


 اخبار اقتصادی  - عربستان چگونه قیمت نفت را برای ضربه به ایران پایین نگه داشت؟/بیژن زنگنه پاسخ می دهد

بلومبرگ نوشت: بیژن نامدار زنگنه ، وزیر نفت ایران گفت :"« شوک درمانی» نمی تواند رسیدن قیمت نفت به پائین ترین سطح در خلال 5 سال گذشته وکاهش سهم اوپک از بازار جهانی نفت را که بر اثر استخراج نفت از لایه های شن آغشته به نفت در آمریکا ایجاد شده است، درمان کند.

 به گزارش تیک، در 28 نوامبر، درتهران ، زنگنه بعد از بازگشت از نشست اوپک در وین، در مصاحبه ای گفت :" بعد از تصمیم سازمان کشورهای صادر کننده نفت در 27 نوامبر مبنی بر حفظ سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه ، قیمت نفت خام پایه وست تگزاس اینترمدیت امریکا 10 درصد کاهش یافت . این سطح پایین قیمت ها هیچ گونه تضمینی برای کاهش چشمگیر تولید از لایه های شنی آغشته به نفت در امریکا نیست. "

او گفت : قیمت های بالای نفت به ضرر سهم اوپک دربازار نفت است . اگر شما بخواهید سهم تولید خود را افزایش دهید ، باید قیمت را پایین بیاورید ، اما در صورتی که بخواهید همه چیز را تغییردهید، نمی توانید این کار را درعرض سه ماه از طریق « شوک درمانی» انجام دهید."

اوپک که حدود 40 درصد از نفت جهان را تأمین میکند، برای جلوگیری از کاهش قیمت ها ، تاکید داردکه اعضای آن ازجمله ، ونزوئلا، ایران و عراق ، تولید جمعی خود را کاهش دهند. استخراج نفت از لایه های شنی آغشته به نفت در امریکا، که حاصل فناوری استخراج به شیوه تزریق مایع به لایه های سطحی است، به بالاترین سطح قیمت در سه دهه اخیر رسیده و به مازاد تولید جهانی، که طبق برآورد ونزوئلا در هفته پیش، روزانه دومیلیون بشکه است ، منجر گردیده است .طبق پیش بینی های اوپک ، تقاضا برای نفت خام اوپک کاهش خواهد یافت و درحالی که عرضه نفت از سوی امریکا گسترش می یابد، سهم این گروه از بازار جهانی به پایین تر سطح در بیش از 25سال گذشته خواهد رسید.

موضع عربستان سعودی
نفت وست تگزاس اینترمدیت با 05/2 دلار کاهش ، بشکه ای 10/64 ،در بازار معاملات الکترونیک بازاربورس مرکنتایل امریکا، معامله شد. از ماه ژوئیه سال 2009 ، این پایین ترین قیمت روزانه نفت است. امروز، نفت برنت در لندن که بشکه ای 38/68 دلار بود، 77/1 دلار کاهش یافت و به این ترتیب درسال جاری 38 درصد ارزش خود را از دست داده است .

براساس گزارش زنگنه درنشست وزرای نفت اوپک در پایتخت اتریش ،بیشتر 12 عضو اوپک خواستار کاهش 5/1 میلیون بشکه ، معادل 5 درصد ، از تولید جمعی خود بودند ، با توجه به این که 500,000 بشکه ازسهم تولید کنندگان خارج از اوپک نیز به آن اضافه می شود. زنگنه گفت:" علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی ،خطر نفت تولیدی در میدان های نفتی جدیدامریکا را مهمترین توجیه برای حفظ محدودیت در سطح تولید نفت عنوان کرد.

او گفت:" رقابت ناشی از تولید نفت از لایه های شنی آغشته به نفت در امریکا ، که در بعضی موارد هزینه تولید هر بشکه آن بیشتر از قیمت نفت تولید اوپک از میدان های نفتی متعارف است، حتی با قیمت های پائین کنونی نیز، ممکن است است ادامه پیدا کند.

اختلاف اوپک
زنگنه گفت:" قیمت هایی را که ما اکنون شاهد آن هستیم ، دلیل کافی بر این ادعا نیست که قطعاً، بین چهار تا پنج ماه پیش رو، تولید نفت از لایه های شنی روزانه بین 1 تا 2 میلیون بشکه کاهش پیدا کند. اطلاعات دقیقی دردست نیست که بتوان گفت تولید نفت از این گونه منابع قطعاً افزایش می یابد.

اوگفت :" لازم است که اوپک « با هوشیاری و به تدریج » به مسائل مربوط به سهم بازار و قیمت های رو به سقوط رسیدگی کند .


با این که زنگنه « خواستار حمایت از قیمت ها بود» ، گفت که نمی خواهد که اختلافات داخلی به این گروه لطمه بزند. او بلافاصله بعد از نشست هفته پیش اوپک در وین به خبرنگاران گفت که از این تصمیم « عصبانی» نیست ، حتی اگر این تصمیم با « خواسته های ما همسو نباشد».

به گفته زنگنه، اگر تحریم های بین المللی در زمینه اقتصاد وصنعت نفت ایران برداشته شود، ایران می تواند ظرف دو ماه ،صادرات و نیز تولید نفت خود را روزانه تا 1 میلیون بشکه افزایش دهد. امریکا و اتحادیه اروپا به علت برنامه هسته ای ایران، تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کرده اند . او گفت قیمت های پایین نفت هیچ گونه تفاوتی در این افزایش ایجاد نمی کند. وی گفت ما تولید خود را افزایش خواهیم داد تا سهمی را که در اوپک در اختیار داریم حفظ کنیم.


 اخباراقتصادی  - تیک


ویدیو : عربستان چگونه قیمت نفت را برای ضربه به ایران پایین نگه داشت؟/بیژن زنگنه پاسخ می دهد