عراقچی: ۴ دیدار دوجانبه با اروپا، چین، روسیه و آمریکا/ جمع‌بندی در دیدار ظریف و اشتون :



عراقچی: ۴ دیدار دوجانبه با اروپا، چین، روسیه و آمریکا/ جمع‌بندی در دیدار ظریف و اشتون

عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با ۱+۵ گفت: هیئت ایرانی با تیم‌های اروپا، چین، روسیه و آمریکا جداگانه مذاکره خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس ، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای پس از پایان دور اول مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو در جمع خبرنگاران ایرانی درباره جلسه صبح گفت: در این جلسه، نشست ژنو 1 مرور شد و تصمیم گرفتیم درخصوص نحوه ادامه کار در ژنو 2 و ورود به محتوا وجزئیات گفت وگو کنیم.

وی با اشاره به طرح پیشنهادی ایران که در نشست قبلی ژنو ارائه شد، اظهار داشت: چارچوب این طرح در نشست ژنو اول مورد توافق قرار گرفت و 1+5 اعلام کردند که این چارچوب را قبول دارند و باید براساس این چارچوب جلو رفت.

عراقچی نشست کارشناسان در وین را بسیار مفید خواند و افزود: همه توافق نظر داشتند که جلسه روشنگر و مفیدی بوده و جزییات بحث ها بیشتر از گذشته روشن شده است.

معاون وزیر خارجه کشورمان عنوان کرد: توافق کردیم ظرف 48 ساعت آینده وارد محتوا شویم و در خصوص جزییات پیشرفت های مشخص داشته باشیم.

وی سه مقوله یعنی هدف مشترک، گام اول و گام نهایی را از اهمیت مساوی برخوردار دانست و افزود: گام اول مهم است به این خاطر که ما را وارد فضای همکاری می‌کند و گام آخر مهم است زیرا روشن می کند که وضعیت نهایی به چه شکل است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای عنوان کرد: از بعدازظهر در خصوص هر کدام از این سه مقوله وارد جزئیات می‌شویم و به همین خاطر تصمیم گرفتم که جلسات را در سطح کوچک تر برگزار کنیم. از ساعت 2 تا 6 بعدازظهر به وقت ژنو چهار جلسه برگزار خواهد شد، جلسه اول با سه کشور اروپایی و سه جلسه بعد به صورت دوجانبه با روسیه، چین و آمریکا.

وی اعلام کرد که بعد از ساعت 6 بعدازظهر به وقت ژنو و پس از پایان این جلسات دوجانبه، ظریف و اشتون به همراه جمع محدودی از کارشناسان دو طرف برای جمع بندی نتایج به دست آمده، نشستی را برگزار می کنند که هم شامل بحث های کارشناسی در وین و هم مباحث مطرح شده در نشست امروز است.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در نشست جمع بندی آقای ظریف، بنده (عراقچی) و روانچی معاون اروپا و آمریکا و خانم ظریف به همراه خانم اشمید و استفان کلمنت حضور دارند.

عراقچی ادامه داد: امیدواریم در جلسه بعدازظهر اشتون و ظریف به متن واحدی برای توافق برسند و هدف این است که توافقنامه بین 2 طرف امضا شود. اینکه به این توافق و سند مکتوب خواهیم رسید یا به جلسات بعدی کشیده خواهد شد، هنوز زود است قضاوت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نه می‌توانم بگویم بدبین هستیم و نه خوشبین. از اینکه فضای موجود جدی و عملیاتی است، آن را مثبت می‌دانیم.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کاملا جدی است، خاطرنشان کرد: همانطور که در ژنو یک با طرح مشخصی آمدیم برای این نشست نیز پیشنهادات مشخصی داریم و آنها نیز پیشنهادات مشخصی دارند. تلاش داریم پیشنهادات و ایده های دو طرف را به هم نزدیک کنیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ادامه داد: الان زود است که قضاوت کنیم. قضاوت در مورد اینکه می‌توانیم دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم و آیا فضای مثبت کنونی در زمان مذاکرات ادامه یابد، زود است.

عراقچی با بیان اینکه در مسیر درستی قرار داریم، اظهار داشت: ولی این مسیر درست، شاید سخت و طولانی باشد. کار سختی خواهد بود و امیدواریم شدنی باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد که دیدارهای دوجانبه در راستای مذاکرات اصلی صورت می‌گیرد و افزود: ترجیح دادیم که جمع را به جمع‌های کوچکتر تقسیم کنیم و با این شکل رسیدن به نتیجه آسانتر است.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: از ساعت 2 بعدازظهر ملاقات های دوجانبه در چارچوب دستور کار اجلاس صورت می گیرد و هیچ چیزی فراتر از گام ها و هدف مشترک در ملاقات های دوجانبه نداریم.

وی خاطرنشان کرد: قرار است هر دو طرف گام اول را به صورت همزمان بردارند.

وی در پاسخ به سوالی گفت: هر دو طرف باید به مجموعه اقداماتی برسند که اعتمادساز است. اقدامات اعتمادساز از نظر من احترام به حقوق مردم ما و رفع تحریم هاست.به همان میزان که طرف مقابل آمادگی داشته باشد به حقوق ملت ما احترام گذاشته و تحریم ها را رفع کند، ما نیز اقدامات اعتمادساز انجام می دهیم.

عضو تیم مذاکره کننده عنوان کرد: هیچ طرف نباید انتظار بیش از یک گام متعادل را داشته باشد.

عراقچی درباره لغو سفر ظریف به ایتالیا نیز گفت: آقای ظریف براساس دعوت به عمل آمده از سوی همتای ایتالیایی اش قرار بود بعدازظهر امروز سفر چند ساعته به رم داشته باشد که به دلیل اهمیت مذاکرات امروز و پیشرفت در مذاکرات این سفر انجام نشود و قرار است خانم اشتون نیز در تماس تلفنی با وزیر خارجه ایتالیا عذرخواهی کند.

معاون وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره ادامه مذاکرات در فردا نیز گفت: مذاکرات فردا نیز ادامه خواهد یافت. موضوعات متنوع و پیچیده‌ای روی میز مذاکرات قرار دارد و دستیابی به توافق کار آسانی نیست و امیدواریم امروز و فردا پیشرفت خوبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اختلافات بین دو طرف زیاد است، افزود: نزدیک کردن دیدگاه‌ها کار آسانی نیست و هنوز برای ارزیابی زود است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: می توان گفت در موقعیت خوب و مثبتی هستیم ولی درباره اینکه این دیدگاه‌ها با چه سرعتی به هم نزدیک می‌شوند باید منتظر ماند.

عراقچی همچنین گفت که نشست بعدی احتمالا در ژنو خواهد بود.

معاون وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره اخبار مطرح شده مبنی بر تعلیق غنی سازی برای مدت شش ماه تصریح کرد که اصل تعلیق خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است. غنی سازی برای ما اهمیت دارد و خط قرمز ماست.

 

-----------------------------------------------------------------
مذاکرات ایران و ۳ کشور اروپایی آغاز شد

مذاکرات ایران و ۳ کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا لحظاتی پیش در ژنو آغاز شد.

به گزارش فارس ، مذاکرات ایران با 3 کشور اروپایی به صورت جداگانه از ساختار 1+5 لحظاتی پیش در ژنو آغاز شده است.

مذاکرات میان نمایندگان ایران و سه کشور اروپایی ساعت 14 به وقت ژنو آغاز شده و کماکان ادامه دارد. مذاکرات میان ایران به سرپرستی سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه و نمایندگان سه کشور اروپایی امروز (پنج شنبه) اکنون در حال انجام است.

سید عباس عراقچی پس از پایان دور نخست گفت وگوها میان ایران و 1+5 در جمع خبرنگاران داخلی از برگزاری این دیدار خبر داده بود. به گفته عراقچی، نمایندگان 7 کشور تصمیم گرفتند به جای برگزاری نشست میان دو طرف طبق روال قبلی، این بار دیدارها را تقسیم کنند و ایران به طور جداگانه با سه کشور اروپایی، روسیه، چین و آمریکا مذاکره کند و به این ترتیب چهار مذاکره برگزار شود.

قرار است بعد از انجام این دیدارها، نتایج آنها در نشستی میان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و گروه محدودی از نمایندگان دو طرف مورد بررسی قرار گیرد.
/فارس

 

 


ویدیو : عراقچی: ۴ دیدار دوجانبه با اروپا، چین، روسیه و آمریکا/ جمع‌بندی در دیدار ظریف و اشتون