عجیب و غریب ترین جانوران ایران +عکس : برای دیدن جانوران و پرنده های عجیب و ...


برای دیدن جانوران و پرنده های عجیب و غریب نیاز نیست راهی سفر دور دنیا بشوید، بلکه کافی است به نقاط مختلف کشورمان سری بزنید تا بتوانید ده ها موجود شگفت انگیز جهان را ببینید، آنها موجوداتی هستند که به خاطر کمیاب بودن شان باعث شدند خیلی از محققان و دانشمندان پایشان به ایران باز شود. مجله همشهری سرنخ - خاطره علی نسب: برای دیدن جانوران و پرنده های عجیب و غریب نیاز نیست راهی سفر دور دنیا بشوید، بلکه کافی است به نقاط مختلف کشورمان سری بزنید تا بتوانید ده ها موجود شگفت انگیز جهان را ببینید، آنها موجوداتی هستند که به خاطر کمیاب بودن شان باعث شدند خیلی از محققان و دانشمندان پایشان به ایران باز شود.

در این گزارش هیجان انگیز همراه ما باشید تا بیشتر با این «اعجاب برانگیزهای وطنی» آشنا شوید.

سیاه گوش - گربه درنده

عجیب ترین مناطق ایران , مکان های عجیب و غریب ایران , اسامی عجیب و غریب در ثبت احوال ایران

«سیاه گوش» جزو سنگین ترین و سریع ترین گربه های کوچک در جهان است. این حیوان به تنهایی می تواند جان یک گراز را بگیرد. خیلی وقت است که به جز ایران هیچ کشوری اعلام نکرده است که چنین گربه ای را در طبیعتش رویت کرده. زیستگاه اصلی این گربه در حاشیه کویر مرکزی ایران است و چندی پیش در مرکز حفاظت شده «نایین» نیز دیده شده است.

مطالعات ژنتیکی نشان داده است گربه طلایی آفریقایی و یوز گربه، نزدیکترین خویشاوندان این «اعجاب انگیز» وطنی هستند. این موجود به عنوان یکی از زیباترین گربه های جهان شناخته شده است.

هوبره - پرنده بمب افکن

عجیب ترین مکان های ایران , جاهای عجیب غریب ایران , عجیب ترین قوانین ایران

«هوبره» به دلیل شیوه دفاعی اش در برابر پرندگان شکارچی «پرنده بمب انداز» نام گرفته است. این پرنده زمانی که احساس خطر کند، مدفوعی چسبناک که مانند یک بمب است به سمت دشمنش پرتاب می کند، این بمب طبیعی در بیشتر اوقات باعث می شود پر و بال پرنده شکارچی به هم بچسبد و سقوط کند.

این پرنده را بیشتر می توان در دشت های باز با پوشش گیاهی کم دید، «هوبره» پراکندگی جهانی محدودی دارد و بیشترین جمعیت آن در ایران زندگی می کنند.

رفتار جالب «هوبره» باعث شده که به عنوان پرنده ای مرموز شناخته شود، برای مثال این پرنده در زمان جفت گیری می رقصد و این مورد مهمترین شاخصه اکوتوریستی این گونه پرنده است.

هوبره را می توان از شروع فصل زمستان تا اوایل بهار در منطقه شکار ممنوع قره تپه در استان یزد، پارک ملی کویر و پارک ملی توران در استان سمنان دید. هوبره گاهی در کشتزارهای یونجه هم دیده می شود.

گاندو، کروکودیل ایرانی

عجیب و غریب ترین ورزش های جهان , عجیب و غریب ترین پارک در سنگاپور  , عجیب ترین جاده های ایران

گاندو یک گونه کمیاب از خانواده کروکودیل هاست که زیستگاه اصلی اش در شبه قاره هند است.
گاندو می تواند گوزن 225 کیلویی و گاومیش 450 کیلویی را شکار کند. این گونه از کروکودیل حتی توانایی نبرد با ببر و پلنگ را هم دارد و بارها در نبرد با گاومیش و ببر پیروز دیده شده است.

در ایران تاکنون فقط یک مورد شکار انسان از سوی این خزنده گزارش شده است که در جریان آن یک کودک 6 ساله توسط «گاندو» شکار و کشته شد. این موجود تنها در مسیر رودخانه های سیستان و بلوچستان و آن هم در فصول کم آب سال قابل مشاهده است. گاندوی ایرانی بیش از 4 متر طول دارد، برای دیدن آن حتما باید از افراد مجرب کمک گرفت.

آنها را فقط زمانی می شود دید که به شدت سکوت رعایت و آرامش منطقه حفظ شود. یکی از رفتارهای عجیب این خزنده این است که در رودخانه ها برای خود کانالی با طول 15 متر حفر می کنند تا در آنجا زندگی کنند. این کانال ها از تبخیر شدن آب رودخانه جلوگیری کرده و باعث ذخیره شدن آب و کمک به حفظ آب برکه و تالاب ها در فصل گرم و ایام خشکسالی می شود. به همین دلیل، مردم سیستان و بلوچستان علاقه خاصی به «گاندو» دارند و می گویند هر جا این موجود دیده شود بی آبی در آنجا ریشه کن می شود.

خفاش دم دراز

عجیب ترین های ایران , 33 مورد از عجیب و غریب ترین رکوردهایی که در کتاب جهانی گینس ثبت شده اند , عجیب ترین ها در ایران

برای دیدن این گونه خفاش باید کوله پشتی و ساک خود را ببندید و راهی «غارت خفاش» شوید. این غار در سه کیلومتری شمال شرقی شهر دهلران در دامنه کوهی مشرف به دره و چشمه های آبگرم دهلران واقع شده است.

این غار به علت زندگی میلیون ها خفاش در داخل آن به «غار خفاش ها» معروف شده اما خفاش هایی که در این غار زندگی می کنند، هیچ شباهتی به خفاش های دیگر غارهای جهان ندارند.

این گونه خفاش را در ایران فقط در این غار می توان دید. آنها جثه بزرگ و دم درازی دارند و می توان به راحتی گفت دو برابر دیگر خفاش ها هستند. در غارهای این منطقه، کف زمین غار پر است از فضله های این گونه خفاش که کشاورزان این منطقه از این فضله ها برای زمین های کشاورزی شان استفاده می کنند و اعتقاد دارند که فضله این خفاش ها به زمین شان جان می دهد.

فیلوش مارخور

اسامی عجیب ترین شهر های ایران , عجیب ترین سلفی ایران , عجیب ترین نام ها در ایران

طول این پرنده 56 سانتیمتر است. نرها در این گونه از پرندگان، دمی بلند و مشکی دارند، سر و گلوی «فیلوش» قهوه ای پر رنگ و سینه اش سفید رنگ است و از کنار گردن پرنده یک نوار سفید رنگ تا صورتش کشیده شده و در زیر دمش یک لکه زردرنگ دارد.

این پرنده از مار تغذیه می کند. یکی از رازهای زیبای خلقت این پرنده این است که او در اردیبهشت ماه لانه خود را روی زمین می سازد و بین 7 تا 11 تخم می گذارد و در آب های شیرین کم عمق نسبتا راکد دیده می شود. تالاب عشق آباد و بند علی آباد از جمله زیستگاه های این پرنده عجیب و غریب است.

زاغ بور

ازدواج های عجیب و غریب در ایران , جانوران عجیب و غریب , عجیب ترین هتل های دنیا

این پرنده تنها پرنده بومی انحصار (اندمیک) ایران است. می توان گفت زیستگاهش فقط در ایران است و در بیابان ها و حاشیه های مرکزی در استان های سمنان، یزد و کرمان دیده شده است.

البته این پرنده فقط در دشت های وسیع در مناطق بیابانی دیده می شود و با دشت های کوچک کاری ندارد. هر دشتی که در آن گیاه قیچ (درختچه ای بیابانی) دیده شود می تواند زیستگاه این پرنده باشد. این پرنده تفاوت های زیادی با هم خانواده های معروف خود یعنی زاغ و کلاغ دارد.

یکی از تفاوت ها زمین زی بودن این پرنده است. این پرنده برعکس دیگر پرنده ها حتی زمانی که احساس خطر می کند دویدن را به پرواز کردن ترجیح می دهد و بیشتر شبیه هدهد و چکاوک است.

محققان اعتقاد دارند این پرنده بسیار شگفت انگیز با شروع بهار تا اواخر ماه اردیبهشت بیشتر در فضای دشت ها دیده می شود و بعد از اتمام اردیبهشت فعالیت این پرنده کمتر شده و به سختی آن را می توان دید. صدای این پرنده یکی دیگر از ویژگی های شاخص آن است که محققان بیشتر با صدای این پرنده، محل زندگی و یا مکانی که آنجاست را نشانه گذاری می کنند.

پلنگ 90 کیلویی

محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران , عجیب و غریب , عجیب ترین ها

شاید نام «پلنگ مازندران» را بارها و بارها از زبان گزارشگران کشتی شنیده باشید اما مطمئنا نمی دانید که این پلنگ یکی از عجیب و غریب ترین پلنگ های دنیاست. این پلنگ نسبت به دیگر پلنگ ها یک شاخصه دارد: «پلنگ ایرانی» که در منطقه شمال کشور زندگی می کند بیش از 90 کیلو وزن دارد. این در صورتی است که پلنگ های هندوستانی و آفریقایی که موفق شدند کلی شهرت جهانی کسب کنند، کمتر از 60 کیلو وزن دارند.

محققان دلیل بزرگ بودن جثه پلنگ ایرانی را استخوان بندی و عضله قدرتمند می دانند. گفته می شود که پلنگ مازندران، درشت اندام ترین پلنگ دنیاست. «پارک ملی گلستان» و «پارک ملی تندوره» در خراسان رضوی از جمله مناطقی است که این پلنگ عظیم الجثه در آنجا دیده شده است.

خرس سیاه آسیایی

پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران , پرفروش ترین محصولات در ایران , پرفروش ترین مجلات ایران

«خرس سیاه آسیایی» نیز یکی دیگر از این شگفت انگیزهای وطنی است که در کوهستان های شهرستان نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان زندگی می کند. نسل این گونه خرس در دنیا در حال انقراض است.

سفره ماهی برقی

پرفروش ترین ادکلن های مردانه در ایران , قدیمی ترین شهر ایران , پرفروش ترین فیلم ایران

«سفره ماهی برقی» در عمق آب های جزیره قشم و کیش دیده شده است. این موجود خارق العاده زمانی که احساس ترس کند، برقی با ولتاژ بیش از 200 ولت تولید می کند که این برق می تواند اندام یک مرد 100 کیلویی را تا ساعت ها بی حس کند.


ویدیو : عجیب و غریب ترین جانوران ایران +عکس