عامل گرایش به خودکشی در نوجوانان : طبق یک مطالعه آماری که در 11 کشور دنیا انجام ...


طبق یک مطالعه آماری که در 11 کشور دنیا انجام شده، 20 درصد جوانان مورد آزار و اذیت اینترنتی قرار گرفته‌اند. خبرگزاری ایسنا: طبق یک مطالعه آماری که در 11 کشور دنیا انجام شده، 20 درصد جوانان مورد آزار و اذیت اینترنتی قرار گرفته‌اند.

یک پنجم افرادی که در این مطالعه مشارکت داشتند، گفته‌اند که به دلیل این آزار و اذیت اینترنتی، گرایش به خودکشی در آنها ایجاد شده است.

این بررسی توسط کارشناسان شرکت «وودافون» و موسسه افکارسنجی «YouGov» انجام شده است. «آزار و اذیت اینترنتی» شامل پراکندن دروغ و شایعه در اینترنت، ارسال یا فوروارد کردن پیام‌های شرارت آمیز با استفاده از سرویس‌های پیام‌رسان اینترنتی، پیامک یا شبکه‌های اجتماعی، انتشار عکس فردی بدون جلب رضایت او و نیز فریب دادن افراد برای به دست آوردن اطلاعات شخصی آنها است.

کارشناسان دریافتند بیش از نیمی از 5000 نوجوانی که در این تحقیق حضور داشتند بر این باور بودند که آزار و اذیت اینترنتی بدتر از آزار و اذیت در زندگی روزمره است. این بررسی در 11 کشور از جمله انگلیس، اسپانیا، نیوزیلند و ایرلند انجام شده است. 51 درصد تحقیق‌شوندگان گفتند که این آزار و اذیت‌ها باعث احساس افسردگی و درماندگی در آنها می‌شود.

به گزارش بی بی سی، یک چهارم افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی‌ گفته‌اند حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی را بسته‌اند و 40 درصد این افراد هم گفته‌اند که در مورد آزار و اذیت اینترنتی به والدین خود چیزی نگفته‌اند، چون از این که آنها وارد مساله شوند، نگران بوده یا هراس داشته‌اند.

موسسه خیریه «چایلد لاین» در انگلیس اخیرا اعلام کرد شمار کودکانی که به‌خاطر نگرانی از زورگویی و آزار اینترنتی با آن تماس می‌گیرند، افزایش یافته است. موسسه خیریه انجمن ملی پیشگیری از آزار کودکان (NSPCC) در همین کشور نیز می‌گوید که از هر پنج کودک، یکی هدف آزار اینترنتی قرار می‌گیرد.

توصیه‌هایی برای ایمنی در اینترنت

- اطلاعات شخصی نظیر نشانی، آدرس ایمیل یا شماره تلفن همراهتان را در اینترنت منتشر نکنید.

- در جاهایی که از شما اطلاعات شخصی خواسته می‌شود، تا حد امکان پاسخ‌های کلی بدهید.

- هیچگاه اجازه ندهید کسی به رمز عبورتان دسترسی پیدا کند.

- روی قسمت تنظیمات حساب کاربری‌تان در فیس‌بوک و توییتر کلیک کنید و اطمینان حاصل کنید که راه محرمانه نگاه داشتن اطلاعات شخصی‌تان را می‌دانید.

- رمز عبورهایتان را به طور منظم عوض کنید.

- قبل از انتشار عکس‌هایتان در اینترنت خوب فکر کنید. بعد از اینکه عکستان در اینترنت منتشر شد، هر کسی می‌تواند آن را دانلود کند، به اشتراک بگذارد یا حتی آن را دستکاری کند.

- هیچگاه به نظرات منفی جواب ندهید یا مقابله به مثل نکنید.

- هیچگاه در صدد پاسخ دادن یا مقابله به مثل برنیایید، چرا که ممکن است وضع را بدتر کند. شاید این کار سخت باشد اما سعی کنید به این افراد اعتنا نکنید.

- اگر شاهد موارد زورگویی و آزار اینترنتی بودید، آنها را گزارش کنید و سعی کنید به فردی که هدف آنها قرار گرفته، کمک کنید.

- کاربرانی را که در شبکه‌های اجتماعی پیام‌های ناخوشایند می‌فرستند، مسدود کنید.

- ایمیل‌ها، فایل‌های دانلود شده یا ضمیمه‌شده‌ای را که از طرف افراد ناشناس یا غیرقابل اعتماد دریافت کرده‌اید، باز نکنید چون ممکن است حاوی ویروس‌های کامپیوتری یا پیام‌های ناخوشایند باشند.

- ایمیل‌های اسپم (هرزنامه) را مسدود و پاک کنید.


ویدیو : عامل گرایش به خودکشی در نوجوانان