عامل آلوده شدن هوای کلانشهرها چه بود؟ : رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر معتقد ...


رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر معتقد است که به خاطر بنزین آلوده، هوای بیشتر شهرهای بزرگ کشور در چند سال گذشته ناسالم و آلوده بود. خبرآنلاین: رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر معتقد است که به خاطر بنزین آلوده، هوای بیشتر شهرهای بزرگ کشور در چند سال گذشته ناسالم و آلوده بود.

با شدت گرفتن آلودگی هوا در سه چهار سال گذشته، اعلام شد که مرگ و میرهایی که به خاطر آلودگی هوا اتفاق می افتد افزایش یافته است.

در این باره رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر در میزگردی در خبرآنلاین گفت: الان سن شروع سرطانها در کشور ما 10 سال زودتر از سایر کشورهاست و از نظر پزشکی قابل توجیه نیست و شیوع آن هم بالاست.

او گفت: آلودگی هوا در تهران تا سال 89 به خاطر تراکم جمعیت در فصل زمستان بود. اما پس از این سال در شهرهای دیگر مانند سنندج و کرمانشاه و چند کلانشهر که پاک ترین هوا را معمولا دارد، آلودگی هوا اتفاق افتاد. این آلودگی آنقدر شدید است که در برخی مواقع پرواز هواپیماها لغو می شود. چرا باید اینگونه باشد؟

حافظی گفت: از سال 89 که آلودگی هوا که به خاطر ذرات کمتر از 2.5 میکرون اتفاق می افتاد، به دو دلیل بوده است؛ یکی تولید مایعی به نام بنزین که در باک خودروها ریخته شد و دوم به خاطر افزایش سن معاینه فنی خودروها از 2 سال به 5 سال.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر گفت: همین بنزین پاک نه یورو 4 که وارد شبکه شوخت کشور شد تا حدی آلودگی هوا را کمتر کرد. اما هنوز اطمینان بخش نیست و ما نگرانیم که با شروع فصل سرما و پدیده وارونگی دما دوباره هوا آلوده شود. برای همین دولت و دستگاه‌های اجرایی باید در کوتاه‌ترین زمان حالا با واردات یا تولید در پالایشگاه‌ها بنزین با استاندارد یورو 4 را تامین کنند.

او گفت: نانوایی هایی هم که در کنار پمپ بنزین هستند بسیار خطرناک هستند. متاسفانه بحث آلودگی هوا در ایران سیاسی شده است. درحالیکه این میراث گذشته است و دولت جدید باید برمبنای کار کارشناسی این مشکل را حل کند. درحالیکه نمودار منحنی‌های گزارش شده در خصوص ذرات کمتر از ۲٫۵ میکرون از سال ۸۸ تا امروز را بسیار وحشتناک و صعودی است و اینکه چه عواملی سبب این امر می‌شود، سوالی است که باید به آن پاسخ داد. با توجه به تاثیر بنزین در بروز سرطان می‌توان فهمید که چرا سن بروز سرطان در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار پایین تر است و چرا ما رتبه اول سرطان در دنیا هستیم.


ویدیو : عامل آلوده شدن هوای کلانشهرها چه بود؟