عاقبت تونل گلاب 2 و بهشت‌آباد چه خواهد شد؟ : اخبار اجتماعی - عاقبت تونل گلاب ...



تونل گلاب , بهشت , بهشت زهرا

اخبار اجتماعی - عاقبت تونل گلاب 2 و بهشت‌آباد چه خواهد شد؟

 شهر سامان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری از نظر کشاورزی و توریستی، متاسفانه چند سالی است با مشکلات بسیار جدی کمبود آب مواجه شده است.

به گزارش ایسنا -منطقه چهارمحال و بختیاری- اگر چه این شهر در کنار رودخانه زاینده‌رود قرار گرفته است و به گفته همه مردم ایران به خصوص استان همجوار از نعمت آب به خوبی برخوردار است اما کمبود بارش‌ها و مشکلات و چالش‌های فراوان، مردم این شهر را با مشکلات و کاستی‌های فراوانی مواجه کرده است.

این شهر که قطب تولید بادام است، از یک سو با بی‌توجهی مسئولان در خرید بادام‌هایشان دست و پنجه نرم می‌کند و از سویی دیگر برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی باغات خود به مشکل برخورده است.

کشاورزی، به عنوان پایه هرم اقتصاد مردم شهر سامان در این میان مهم‌تر از همه حوزه‌هاست و تامین نشدن آب به عنوان نیاز اساسی، به راحتی جلوی توسعه کشاورزی را در این منطقه و شهرها و روستاهای اطراف گرفته است.

در حال حاضر مردم شهرهای سامان آب مورد نیاز خود را تنها از آب‌های زیرزمینی تامین می‌کنند؛ اما مگر آب‌های زیرزمینی تا چه حد جوابگو خواهد بود؟
حال با وجود این مشکلات فراوان و جدی، حفر تونل‌های غیرقانونی گلاب 2 و بهشت آباد هم محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری را از بین می‌برد و هم خسارت جبران ناپذیری در گلاب ۲ به مردم اصفهان و دربهشت آباد به مردم خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان وارد می‌کند.

حال این سوال‌ها مطرح می‌شود که آیا با انتقال آب به صورت حفر تونل دیگر امیدی را برای زندگی و امرار معاش مردم استان چهارمحال و بختیاری باقی خواهد گذاشت؟
آیا با از بین رفتن محیط زیست و آب‌های زیر زمینی، دیگر آبی برای کشاورزی در استان به ویژه مناطق در مسیر این تونل‌ها همچون سامان و فرخشهر باقی خواهد ماند؟

چرا در مقابل این فاجعه و بلای عظیم سکوت کرده‌اید؟
رئیس شورای روستای سوادجان در گفت‌وگو با ایسنا، عدم تخصیص حق آبه کشاورزان را یکی از مشکلات و گلایه‌های جدی کشاورزان دانست و گفت: 300 نفر از کشاورزان منطقه سامان و سوادجان 6 سال است که در نوبت تخصیص آب قرار دارند اما به دلیل عدم تخصیص حق آبه شغل خود را از دست داده و به مرکز شهر برای کار مراجعه کرده‌اند.

علی عسگری با تاکید بر این‌که چهارمحال و بختیاری با زاینده رود زنده و پابرجاست، خشک شدن این رود برای تامین نیازهای غیرشرب استان‌های همجوار را جفایی بزرگ در حق مردم این استان دانست و گفت: به یقین انتقال آب به صورت تونل خسارت‌های جبران ناپذیر و خانمان سوزی همچون خشکی کامل رودخانه حاشیه زاینده رود و مرگ چهارمحال و بختیاری را در پی خواهد داشت.

وی آب را تنها دارایی و نعمت مردم این استان به ویژه در مناطق حاصل‌خیز دانست و افزود: مردم سامان به برکت همین اندک آب موجود در رودخانه زاینده رود زنده هستند و امرارمعاش می‌کنند که اگر این نعمت نیز از مردم گرفته شود دیگر هیچ امیدی برای زندگی در این مناطق نیست.

عسگری خشک شدن زاینده رود را موجب مهاجرت از روستاها و شهرهای همجوار به سمت مرکز استان دانست و تصریح کرد: تنها عامل بقا و زندگی در شهرها و روستاهای اطراف شهرستان سامان، رودخانه زاینده رود و نعمت آباد در آن است که اگر از بین برود کشاورزی رها و خانواده و فرزندان‌مان از گرسنگی و تشنگی هلاک خواهند شد.

وی با بیان این‌که انتقال آب به شیوه تونل، مرگ و بی‌خانمان شدن مردم 23 روستا و شهر در منطقه شهرستان سامان را در پی خواهد داشت، اظهارکرد: آیا صدای مردم مظلوم این استان به گوش مسئولان کشور می‌رسد؟ چرا در مقابل این فاجعه و بلای عظیم سکوت کرده‌اند و مسائل سیاسی را بر منافع ملی و استانی ترجیح می‌دهند؟

آیا زمان آزمون و خطا به پایان نرسیده است؟
عسگری افزود: آیا ما نسبت به نسل‌های آینده خود مسئول نیستیم؟ آیا در اجرای این طرح‌ها عاقبت اندیشی و کارکارشناسی صورت گرفته است؟ چه کسی پاسخگوی خسارت‌ها و آسیب‌های حتمی در آینده نه چندان دور خواهد بود؟ آیا دیگر زمان آزمون و خطا به پایان نرسیده است؟ سرانجام تونل کوهرنگ به کجا رسیده است؟ چرا مسئولان از این اتفاقات درس عبرت نمی‌گیرند؟

وی با بیان این‌که حیات و ممات چهارمحال و بختیاری به عدم اجرا و یا اجرای این تونل‌ها وابسته است، اجرای این تونل‌های غیرقانونی را مرگ حتمی و سرنوشتی دردناک برای استان دانست و گفت: اگر ساخت تونل‌ها اتمام و وارد فاز اجرا و بهره‌برداری شود، به طور قطع نه تنها مرگ فعلی ما بلکه نابودی و مرگ نسل آینده را نیز در پی خواهد داشت.

عسگری با تاکید بر لزوم حمایت همه جانبه از مسئولان استان در راستای حل مشکل آب، تصریح کرد: مقامات عالی استان همچون استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی ساخت تونل‌ها را غیرقانونی، غیرکارشناسی، بدون ردیف بودجه و مغایر با مسائل زیست محیطی بیان کرده‌اند و بر همین اساس همه مردم چهارمحال و بختیاری نیز با حمایت از مسئولان خود، خواستار توقف اجرای این تونل‌ها هستند.

وی تنها راه حل این مشکل و چالش جدی را قانون مداری و عدالت دانست و گفت: در گذشته آب بر اساس عدالت میان استان‌های همجوار توزیع می‌شد اما اکنون استان همجوار فراتر از عدالت و حق خود آب طلب می‌کند.

عسگری به گردهمایی مردم چهارمحال و بختیاری در روز پنج شنبه، 28 فروردین ماه در حمایت از آب در شهرکرد اشاره و خاطرنشان کرد: اگر برای دفاع از حیات و زندگی خود حاضر شویم از نان شب خود بگذریم این کار را انجام خواهیم داد و نخواهیم گذاشت که سرنوشت و حیات خود و آیندگان‌مان در بازی‌های سیاسی فدا شود. 

 اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو : عاقبت تونل گلاب 2 و بهشت‌آباد چه خواهد شد؟