ظریف و اوپک : جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: ایران انتظار دارد دیگر ...


جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: ایران انتظار دارد دیگر اعضای اوپک با کاستن از میزان تولید خود، برای افزایش تولید نفت ایران پس از لغو تحریم ها جا باز کنند. خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه ایران با تاکید بر لزوم بازگشت اعضای اوپک به سهمیه های تولیدی خود برای ایجاد فضا به منظور افزایش تولید نفت ایران گفت: «من اطمینان دارم در داخل اوپک ما قادر خواهیم بود به توافقی در این زمینه برسیم.»

جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت، ایران انتظار دارد دیگر اعضای اوپک با کاستن از میزان تولید خود، برای افزایش تولید نفت ایران پس از لغو تحریم ها جا باز کنند.

تحریم ها در طی 18 ماه گذشته صادرات نفت ایران را به کمتر از نصف کاهش داده و به حدود یک میلیون بشکه در روز رسانده است. اما در صورت حل اختلاف ایران و غرب، تهران ممکن است به زودی قادر باشد نفت بیشتری به بازارهای جهانی عرضه کند.

عربستان در پی وضع تحریم ها علیه ایران و با هدف پایین نگه داشتن قیمت نفت تولید خود را به شدت افزایش داده است و اکنون ایران خواستار بازگشت عربستان به سهمیه رسمی خود شده است.

ظریف که در مصاحبه با شبکه دولتی تلویزیون روسیه سخن می گفت افزود: «من اطمینان دارم در داخل اوپک ما قادر خواهیم بود به توافقی برسیم که بر اساس آن آنهایی که سهمیه ایران را به خود اختصاص داده اند، این کار خود را متوقف کنند و به ایران اجازه دهند آن سهمی را که حقش است صادر کند.»

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نیز گفته است پس از لغو تحریم ها شش ماه طول می کشد تا ایران به تولید قبلی 4 میلیون بشکه ای خود بازگردد.

کارشناسان غربی می گویند، ایران احتمالا می تواند پس از لغو تحریم ها تولید نفت خود را به 3 تا 3.5 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. اما برای تولید بیشتر با مشکل مواجه خواهد بود
ظریف دیروز در موسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سرگی لاورف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.


ویدیو : ظریف و اوپک