ظریف: مردم ایران فشار زیادی تحمل کردند : وزیر امور خارجه در جمع ایرانیان در ...


وزیر امور خارجه در جمع ایرانیان در شهر سیدنی استرالیا، لغو تحریم ادامه تحصیل شهروندان ایرانی در خارج را آخرین موارد پذیرش در مذاکرات ایران و گروه 1+5 اعلام کرد و گفت: آنان از سلاح هسته ای نمی ترسند، بلکه از اتکا به نفس و ادامه تحصیل ایرانیان هراس دارند. خبرگزاری ایرنا: وزیر امور خارجه در جمع ایرانیان در شهر سیدنی استرالیا، لغو تحریم ادامه تحصیل شهروندان ایرانی در خارج را آخرین موارد پذیرش در مذاکرات ایران و گروه 1+5 اعلام کرد و گفت: آنان از سلاح هسته ای نمی ترسند، بلکه از اتکا به نفس و ادامه تحصیل ایرانیان هراس دارند.

'محمدجواد ظریف' رئیس دستگاه دیپلماسی ایران شامگاه چهارشنبه در آخرین برنامه سفر 11 روزه خود به 6 کشور آسیایی و منطقه اقیانوس آرام در نشست با ایرانیان مقیم استرالیا، گفت: در حد توان برای لغو تحریم ادامه تحصیل ایرانیان درخارج از کشور تلاش کردیم و افتخار می کنیم که این تحریم در نخستین توافق 1937 قید شد.

وی تاکید کرد: آنان هراس داشتند ایرانیان روی پای خود بایستند و تولید علم و آگاهی کنند. برخی نمی دانند تحریم تحصیل از آخرین تحریم هایی بود که ما توانستیم آن را برداریم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد اگر قانونی در مورد محدودیت تحصیل ایرانیان در خارج از کشور باقی مانده است، خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و برجام است.

وی ادامه داد اگر تحریمی در استرالیا باقی مانده، خلاف تعهدات است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد که حتی آمریکایی ها تحریم بانکی را لغو کردند و نباید هیچگونه تحریمی باقی مانده باشد.

ظریف در ادامه با اشاره به توانایی بالای ایرانیان در خارج، گفت که مقامات استرالیایی نیز بر استفاده از توانمندی علمی ایرانیان مقیم این کشور تاکید کردند.

وی یادآور شد که استرالیایی ها به شدت بدنبال جذب دانشجویان ایرانی هستند .

وزیر امور خارجه همچنین از مذاکره با معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برای ایجاد زمینه همکاری با ایرانیان مقیم خارج از کشور سخن گفت و اعلام کرد که این معاونت ریاست جمهوری برنانه ای را در این زمینه با ایرانیان مقیم در اروپا و آمریکا اغاز کرده است.

وی همچنین به پیگیری وضعیت ایرانیان زندانی در استرالیا اشاره کرد و گفت: شماری از ایرانیان به اتهام ارتکاب برخی جرایم در این کشور زندانی هستند.

ظریف ادامه داد: البته قابل توجیه نیست که یک ایرانی به خاطر مسایل اقتصادی به قاچاق مواد مخدر و دیگر جرایم روی آورد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه 'ما از حقوق همه ایرانیان مقیم خارج از کشور دفاع می کنیم'، به مساله مهاجران غیرقانونی ایرانی در استرالیا اشاره کرد و گفت: عده ای فریب گروهی دروغگو را خوردند که ما وظیفه خود را دفاع از حقوق همه ایرانیان می دانیم.

وزیر امور خارجه همچنین در مورد افتتاح کنسولگری ایران در شهرهای دیگر استرالیا به جز کانبرا، اظهارداشت: تا جایی که بتوانیم کنسولگری در این کشور راه اندازی خواهیم کرد، اما قول نمی دهم، چرا که این موضوع مشروط به تصویب هیات وزیران و توافق ایران و استرالیا است.

استرالیا و ایران تاکنون مذاکراتی برای راه اندازی دفاتر کنسولی کشورمان در دیگر شهرهای استرالیا انجام داده اند. هم اکنون تنها امور کنسولی در سفارت ایران در کانبرا انجام می شود، در حالی که تعداد قابل توجهی از ایرانیان در ایالت ها و شهرهای دیگر استرالیا زندگی می کنند و مراجعه آن ها به کانبرا مشکل است.

ظریف همچنین به شرایط کشور اشاره کرد و گفت: مردم ایران فشار زیادی تحمل کردند. این مردم بزرگ منشی را به دنیا نشان دادند.

وی تاکید کرد: ایرانیان نشان دادند که وضعیت بد اقتصادی، کمبود دارو و امکانات باعث نمی شود آنها تسلیم شوند.

رییس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: اگر مقاومت مردم نبود با اطمینان مذاکرات هسته ای به نتیجه نمی رسید و در واقع مذاکراتی شکل نمی گرفت. پس قهرمانان ما مردم ایران هستند و همه ما وامدار این ملت هستیم.

ظریف همچنین گفت: وجود تنوع در جامعه ایرانیان امری طبیعی و نعمتی بزرگ است که می بایست قدر آن را دانست و از آن برای منافع کشور بهره برد.

وی گفت: افتخار ما خدمت کردن به ایرانیان است. آقای اوباما در سخنرانی سال گذشته خود در مرکز سابان گفت 'اگر می توانستیم حتی یک پیچ و مهره برنامه اتمی ایران را نمی گذاشتیم بماند، اما نمی توانیم'. این اعتراف بسیار مهمی است که نتیجه ایستادگی ملت ایران است. به این ملت می بایست افتخار کرد و با تواضع به آنها خدمت کرد.

وی همچنین گفت: مردم ایران در انتخابات اخیر نشان دادند آینده خود را رها نمی کنند.

در ابتدای این مراسم پنج نفر از ایرانیان مقیم استرالیا به تشریح مسایل ایرانیان مقیم این کشور پرداختند.


ویدیو : ظریف: مردم ایران فشار زیادی تحمل کردند