ظریف زمان هدف‌گذاری «توافق جامع» را اعلام کرد :  اخبار سیاست خارجی - ظریف اعلام ...



زمان اعلام نتایج کنکور 95 , زمان اعلام نتایج ارشد آزاد 95 , زمان تخمک گذاری


 اخبار سیاست خارجی - ظریف اعلام کرد
هدف‌گذاری «توافق جامع» تا پایان تیرماه

  یک دسته ورق سفید قرار است پر شود؛ کاری که از روز گذشته در وین آغاز شده؛ شهری که محل چانه‌زنی هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی است. شاید آنها که آن‌سوی میز روبه‌روی محمدجواد ظریف و تیم هسته‌ای‌اش به نمایندگی از شش کشور جهان نشسته‌اند، خبر ندارند که در تهران، سطح غنی‌سازی و رآکتور اراک و... چه مساله مهمی است.

حالا آنها شروع به نگارش متن نهایی کرده‌اند. بعد از سه جلسه مقدماتی در وین برای رسیدن به توافق جامع؛ توافقی که طرف ایرانی تاکید دارد لغو همه تحریم‌ها را در آن بگنجاند آنچنان‌که امکان غنی‌سازی اورانیوم در حد نیاز کشور هم در آن باشد. اما این معامله یک‌سوی دیگر هم دارد؛ طرف غربی که می‌گوید در توافق نهایی باید شرایط لازم برای اعتمادسازی آنها نیز فراهم شود. پیچیدگی مذاکرات موجب شده که از روز اول، جمشید ممتاز و امیرحسین زمانی‌نیا، دو مشاور حقوقی، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را همراهی کند.

 

برنامه مذاکرات، سه‌شنبه شب با شام کاری اشتون و ظریف آغاز شد؛ مسوول دو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای. اما صبح چهارشنبه مذاکره با حضور آن ‌دو و نمایندگان «1+5» به‌طور رسمی شروع شد و از عصر روز گذشته نگارش پیش‌نویس توافق جامع در محل اقامت هیات‌های مذاکره‌کننده آغاز شد. می‌گویند طرفین برای رسیدن به توافق نهایی تلاش می‌کنند، اما هنوز مشخص نیست نتیجه این تلاش‌ها چه خواهد شد. برخی خوش‌بین هستند و برخی دیگر اعلام می‌کنند که با تمام اراده برای رسیدن به توافق نهایی به محل مذاکره آمده‌اند. طرف ایرانی چنین موضعی دارد.  بعد از شام کاری، وزیر خارجه ایران گفت‌وگوهایش با کاترین اشتون را خوب و مفصل نسبت به دفعات قبل توصیف کرد.

 

جواد ظریف که بعد از شام کاری با اشتون در جمع خبرنگاران حرف می‌زد در مورد موانع موجود بر سر رسیدن به توافق نهایی گفت: «وقتی وارد نگارش متن می‌شویم ممکن است یک نقطه و ویرگول هم محل اختلاف باشد و قابل پیش‌بینی نیست و به همین دلیل پس از مذاکرات اردیبهشت تا پایان تیرماه برای سه دور دیگر نیز مذاکره در سطح سیاسی انجام می‌شود. دو طرف تصمیم گرفته‌اند تقریبا نیمه دوم تیرماه را در برنامه‌شان خالی بگذارند تا تمام‌وقت مذاکره کنیم؛ البته اگر نیاز باشد. در عین حال امکان مذاکرات کارشناسی نیز وجود دارد. 


امکان دارد در یک مقطعی اواخر خرداد و اوایل تیر به نشست وزیران خارجه نیاز باشد و همه اینها احتمال دارد اما تا وقتی مذاکرات وارد نگارش متن نشود اینها روشن نمی‌شود.»ظریف یادآوری می‌کند که «با حوصله و متانت و بدون وقت‌کشی امیدواریم کار پیش رود و این سیاست تیم هسته‌ای کشورمان است.»

 

او در مورد زمان توافق نیز گفت: «ما از ابتدا تلاش داشتیم که با رسیدن به اولین تاریخ، کار توافق جامع را هم پایان دهیم تلاش داریم که تا پایان تیرماه کار را به سرانجام برسانیم، تا نیاز نباشد درباره تمدید مذاکرات، مذاکره کنیم. اما اگر به آنجا برسد که نیاز به تمدید باشد، ‌نیاز به مذاکره داریم.» او باز هم تاکید کرد که «بحث دفاع ایران و امکانات دفاعی ما موضوع مذاکره‌ نخواهد بود.»


امیدوار به موضع مشترک بر سر غنی‌سازی
عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز بعد از این شام کاری در جمع خبرنگاران گفت: «امیدواریم در چارچوب زمانی مشخص‌شده به توافق برسیم و هیات مذاکره‌کننده دستورالعمل لازم را برای به نتیجه‌رسیدن در کوتاه‌ترین زمان در اختیار دارد.» با این حال او گفت که «تا قبل از پایان مهلت مرحله دوم که 25اردیبهشت است جلسه دیگری خواهیم داشت تا درباره گام قبلی موضوعات را نهایی کنیم و برای همکاری‌های بعدی نیز آماده شویم.»

 

در همین حال یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران به «ایسنا» گفت: «بر اساس پیش‌بینی صورت‌گرفته، قرار است در خردادماه دو دور مذاکره و در تیرماه یک دور مذاکره صورت گیرد.» به گفته عراقچی «هدف اول ما این است که به یک توافق اولیه درباره چارچوب آن برسیم.» به گفته او احتمال دارد که در مراحل بعدی مذاکرات به حضور وزرای خارجه نیاز باشد همچنین «بعد از رسیدن به توافق هم وزیران‌خارجه برای جلسه پایانی خواهند آمد.» اما عراقچی در مورد موضوع مذاکرات نیز گفت: «توقف تحقیق و توسعه هیچ‌وقت موضع آنها نبوده و مورد پذیرش هم نخواهد بود؛ اما در طول مذاکرات به آن پرداخته خواهد شد.»

 

به‌گزارش «ایسنا» عراقچی درباره غنی‌سازی و احتمال شکست مذاکرات به خاطر اختلاف‌نظر در این بحث گفت: «ما طیف مختلفی از مسایل را داریم که درباره هر یک، راه‌حل‌هایی مطرح و بحث شده و در این‌باره هم سعی شده در هر موضوعی از جمله غنی‌سازی به دیدگاه مشترک برسیم.» او موضوع چاشنی‌های انفجاری را هم از موضوعات باقیمانده از گذشته بین ایران و آژانس دانست که اگرچه «فراتر از تعهدات پادمانی ما» است «اما در همکاری جدید میان ایران و آژانس قرار شده به آن پاسخ دهیم.» اگر‌چه به نظر می‌رسد موضوع رآکتور اراک با توجه به بحث‌های مطرح شده در مورد بازطراحی آن از موضوع اختلاف، فاصله گرفته باشد اما عراقچی تاکید دارد که «هیچ موضوعی را نمی‌توان حل شده تصور کرد... هنوز نمی‌توانیم تایید کنیم که ایده‌ای درباره اراک مورد موافقت واقع شده.»

 

او اظهار امیدواری کرد که بتوانند «هنگام نگارش متن، اختلاف‌نظرها میان دو طرف را برطرف کنند.» عراقچی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود اختلافات 13گانه در مذاکرات برای توافق‌نهایی وجود دارد گفت: «موضوعات مورد مذاکره‌ ما بیشتر اینهاست و در طول مذاکرات گذشته جلسات متعدد داشتیم. در برخی به هم نزدیک و در برخی دورتر هستیم و برای برخی، راه‌حل پیشنهاد شده و برای برخی یا گزینه کم است یا هنوز پیدا نشده است. توافق باید در حین نگارش متن به دست آید.»


پیش‌بینی توافق در لحظه آخر
وزیر خارجه فرانسه به‌عنوان یکی از شرکای اصلی مذاکرات هم می‌گوید: «توافق با ایران در لحظه آخر خواهد بود.» فابیوس در گفت‌وگو با جمعی از خبرنگاران آمریکایی در واشنگتن گفت: «یک توافق هسته‌ای با ایران زمانی حاصل خواهد شد که به‌طور جدی به مساله مقیاس سانتریفیوژهای ایران رسیدگی کند و به سوالات مربوط به اتهامات وجود ابعاد نظامی در فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران پاسخ دهد.» سخنگوی کاترین اشتون هم گفته «در مرحله جدید از مذاکرات هسته‌ای که از امروز آغاز شده، طرفین همه تلاش خود را برای دستیابی به توافق جامع انجام می‌دهند و امیدواریم هرچه زودتر به این هدف دست یابیم.»
 اخبار سیاسی - شرق


ویدیو : ظریف زمان هدف‌گذاری «توافق جامع» را اعلام کرد