ظریف: توافق باید کامل باشد : وزیر خارجه کشورمان در گفتگویی آخرین وضعیت پرونده ...


وزیر خارجه کشورمان در گفتگویی آخرین وضعیت پرونده هسته ای را تشریح کرد. عصرایران: وزیر خارجه کشورمان در گفتگویی آخرین وضعیت پرونده هسته ای را تشریح کرد.

محمد جواد ظریف، در این گفت و گو به توافق یک مرحله ای، آخرین روند مذاکرات، اطلاع رهبر انقلاب از روند مذاکرات اشاره کرد و به سوالاتی درباره دو فرض موفقیت یا شکست مذاکرات پاسخ داد:

* مقام معظم رهبری تا چه اندازه در جریان مذاكرات هستند و از چه كانال هایی؟

من بارها اعلام کرده ام که جزئیات مذاکرات خدمت مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری اطلاع رسانی می شود و ایشان در جریان جزئیات قرار می گیرند، اما اینگونه نیست که در همه زمینه ها و جزئیات اعلام نظر بفرمایند اما هر زمانی که لازم بدانند اعلام نظر می فرمایند. تمام هدف تیم مذاکره کننده و ریاست محترم جمهوری و دولت اجرای منویات مقام معظم رهبری است و این مهم را دنبال خواهیم کرد.

* تاكید اخیر رهبری مبنی بر این كه توافق باید تك مرحله ای باشد، چه دلیلی داشت؟

توافق که حتما باید یک مرحله ای باشد. ما اصلی داریم که هیچ توافقی وجود نخواهد داشت تا زمانی که نسبت به همه موارد توافق صورت گرفته باشد و این اصل را در ابتدای مذاکرات ژنو نیز اعلام کرده ایم.

من هم اعتقاد دارم که توافق باید در حد کافی وارد جزئیات شده باشد که امکان بروز سوءتفاهم و سوءبرداشت وجود نداشته باشد. از ابتدا نیز تمام تلاشمان بر همین بوده است و به خصوص پس از تاکید مقام معظم رهبری نیز همین چارچوب را رعایت خواهیم کرد. به هر حال هیچ توافقی نخواهد بود مگر اینکه بر روی همه جزئیات به توافق رسیده باشیم.

* اگر تا پایان ٩ تیر توافق محقق نشود، چه خواهد شد؟

من احساس می کنم نیازی نیست به این مسئله فکر بکنیم اما اگر طرف مقابل به دلیل نداشتن اراده سیاسی و یا به دلیل زیاده خواهی مانع رسیده به توافق شود، من احساس نمی کنم دنیا به آخر رسیده باشد. در چنان فرضی به جامعه بین الملل شرح خواهیم داد که زیاده خواهی طرف مقابل مانع حصول توافق شد، به دلیل اینکه رفتاری که جمهوری اسلامی در دو سال اخیر از خود نشان داده، رفتاری کاملا منطقی و قابل ارائه به دنیاست.

دنیا اگر بداند که ایران - همان طور که رهبر انقلاب فرمودند - چگونه به دنبال این بوده است که بر اساس حقوق طبیعی و یک برنامه دقیق غیرنظامی هسته ای کار را پیش ببرد و گروهی مانند صهیونست ها و نتانیاهو مانع این اقدام شدند ، آن وقت دنیا واکنش نشان خواهد داد و آن زمان است که اصولا تحریم ها از رنگ و لعاب خواهد افتاد.

* با فرض تحقق توافق، روابط ایران و جهان و نیز وضع تحریم ها و فعالیت های هسته ای ایران چگونه خواهد بود؟

فعالیت هسته ای کشورمان ادامه پیدا خواهد کرد؛ البته یک چارچوب هایی را توافق خواهیم کرد که بر اساس آن فعالیت کنیم و البته این توافق به معنی توقف برنامه هسته ای ایران نخواهد بود و قطعا توافق متضمن فعالیت های هسته ای کشورمان خواهد بود.

روابط با سایر کشورها نیز به سمت عادی شدن خواهد رفت. البته هم اکنون نیز روابط مان با سایر کشورها عادی و معمولی است فقط چند کشوری هستند که مزاحمت ایجاد می کنند برای دیگران، که انشاء الله در صورت توافق نهایی این روابط عادی خواهد شد. حتی اگر امروز نیز با این روندی که تا کنون جمهوری اسلامی پیش رفته است. اگر توافق نیز صورت نگیرد دنیا کاملا برایش روشن خواهد بود که یک گروهی کارشکنی کردند و آن ها مخالف هرگونه توافقی بودند و زیاده خواهی کردند چرا که ایران منطقی پیش رفت ولی خوب توافقی صورت نگرفت.

* مذاكرات اکنون در چه مرحله ای است؟ گیر مذاكرات كجاست؟ كدام كشور بیشترین همكاری را می كند و كدام كشور بیشترین كارشكنی را؟

مذاکرات در مرحله جزئیات است و در مورد کلیات بحثی صورت نمی گیرد. راجع به جزئیات غنی سازی و به خصوص جزئیات رفع تحریم ها در حال مذاکره و گفتگو هستیم که این دو حوزه بسیار کار می برد. اما اینکه چه کشورهایی بیشتر همراه هستند طبیعتا دوستان ما در مذاکرات چین و روسیه هستند که مواضع متعادل تری دارند و در میان کشورهای غربی نیز حسب مورد هستند کشورهایی که مواضع متعادل و گاه تندی دارند. اما باید اعضای 5+1 به طور یک مجموعه حرکت کنند.

* همسویی برخی جریان ها در داخل با نتانیاهو در كوبیدن بر طبل عدم توافق را چگونه ارزیابی می كنید؟

به نظر من نتانیاهو به دنبال جنگ و تنش و داشتن بهانه ای برای پوشاندن سیاست های ضد انسانی رژیم صهیونیستی است.

دوستان داخل کشور که نگرانی هایی دارند، به غیر از برخی که ممکن است اهداف و مقاصد
جناحی و سیاسی داشته باشند، نگرانی هایشان مبتنی بر تاریخ سیاست های غلط ایالات متحده و غرب علیه ایران است. طبیعی است که مردم ما نسبت به غرب مخصوصا آمریکا سوءظن دارند و نمی توانند اعتماد داشته باشند که این وضعیت ما نیز هست.

تفاوتی هم که با برخی دوستان داخلی داریم این است که ما اولا به دنبال منافع جناحی از این مذاکرات نیستیم بلکه به دنبال منافع ملی هستیم ؛ ثانیا ما احساس می کنیم که جمهوری اسلامی ایران به حدی مقتدر و توانمند هست که می تواند مذاکره کند و هر وقت مذاکرات در جهت منافع ملی بود آری خواهیم گفت و هر وقت در تضاد با منافع ملی کشورمان باشد به آن نه خواهیم گفت.


ویدیو : ظریف: توافق باید کامل باشد