ظریف: با قانون‌شکنان برخورد می‌شود/ ائتلاف حامی عربستان توانایی مقابله با ایران را ندارد :



برخورد ایران و عربستان , ایران عربستان , حمله عربستان به ایران

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایران خود را برای حفاظت از دیپلمات‌های تمامی کشورها به طور شرعی و قانونی موظف می‌داند و با تمام افرادی که در تعرض به سفارت عربستان کوتاهی یا قانون شکنی کردند برخورد جدی می‌کند.

محمدجواد ظریف ظهر چهارشنبه در کنفرانس خبری با همتای عراقی خود در تهران با اشاره به تعرض صورت گرفته به سفارت عربستان سعودی در تهران از سوی تعدادی از افراد و در ادامه قطع رابطه دیپلماتیک از سوی ریاض با تهران با بیان این که "تمامی مقامات ایران از مقامات کشوری، لشکری و قضایی به‌شدت حادثه حمله به سفارت عربستان را محکوم کردند"، گفت: ایران خود را موظف می‌داند به طور شرعی و قانونی از مهمانانی که در ایران به عنوان دیپلمات حضور دارند، حفاظت و حراست کند.

او گفت: بعد از واقعه تأسف‌بار شنبه شب ایران حتماً با تمام افرادی که در این حوزه کوتاهی یا قانون‌شکنی کردند برخورد جدی می‌کند. ایران تمام حمایت خود از مقرهای دیپلماتیک، کارمندان و کنسولگری سعودی را انجام داد، اما این باعث تأسف است که سعودی سیاست ایجاد تنش را ادامه داد.

ظریف گفت: تنش و آتش‌افروزی برای کسی عاقبت خوشی نخواهد داشت. سیاست ایران همواره مبتنی بر ایجاد آرامش و همکاری و همراهی با تمامی همسایگانش بوده است. ما برای جهان عرب و نیز عربستان سعودی به عنوان جزء مهمی از جهان اسلام، احترام ویژه قائلیم و می‌خواهیم ارتباط سازنده خود را که از گذشته داشته‌ایم ادامه دهیم و همه را به این منظور به همکاری دعوت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: امروز خطر افراط و فرقه‌گرایی و ترویج طایفه‌گرایی منطقه را تهدید می‌کند و همه باید مراقب باشیم تا به این اقدامات دامن نزنیم؛ چرا که دامن زدن به این مسائل برای همه خطرناک است.

ظریف هم‌چنین از ابتکار ابراهیم جعفری همتای عراقی خود در جهت ایجاد هم‌فکری در حل و فصل مسائل منطقه استقبال کرد.

وی اظهار کرد: ایران برای جهان عرب به عنوان جزئی از جهان اسلام احترام ویژه‌ای قائل است. ما ارتباط مثبت و سازنده‌ای با این منطقه داشتیم و آن را ادامه می‌دهیم.

این دیپلمات عالی رتبه ایرانی بعد از گفت‌وگوی 2 ساعته خود با همتای عراقی‌اش در پاسخ به سوالی مبنی بر این که رسانه‌های غربی از جمله آمریکایی‌ها مدعی شدند که بین شما و اقای کری در چند روز گذشته تماس‌هایی در ارتباط با تحولات منطقه وجود داشته و آیا این خبر صحت دارد چون مقام معظم رهبری اعلام کرده بودند که بین ایران و آمریکا به جز برجام و مساله هسته‌ای گفت‌وگوی دیگری نباید انجام شود؟ گفت: ما به روز اجرایی شدن برجام بسیار نزدیک شدیم و شاید در چند روز آینده به حول و قوه‌ی الهی به روز اجرایی شدن برجام برسیم و در این روند آمریکا و ایران بیش‌ترین نقش را ایفا می‌کنند.

او با بیان این که در چند روز گذشته بین من و آقای کری و هم‌چنین بین همکارعزیزم آقای صالحی و همتای آمریکایی‌اش دکتر مونیز تماس‌های تلفنی و ایمیلی زیادی انجام شده است افزود: این‌ها به خاطر این است که ما به روز اجرای برجام نزدیک می‌شویم و باید هماهنگی‌هایی را در این زمینه انجام دهیم.

رییس تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 تصریح کرد: در روزهای آینده همکاران ما و هم‌چنین اعضای گروه 1+5 در اروپا برای نهایی کردن موضوعات جلساتی خواهند داشت و باید این جلسات توسط من، آقای کری و خانم موگرینی هماهنگ شود.

ظریف در ادامه به تماس چند روز پیش با خانم موگرینی اشاره کرد و گفت: در این تماس علاوه بر صحبت‌ کردن در مورد مسائل منطقه، در مورد برجام نیز صحبت مفصلی کردیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: اصل صحبت‌های من با آقای کری در چند روز گذشته پیرامون اجرای برجام بوده و نحوه‌ی رسیدن به روز اجرای برجام و نهایی کردن امور مرتبط با آن.

وی افزود: در حالی که خبر اول دنیا اقدامات کوته‌نگرانه عربستان سعودی است پس این طبیعی است که هر 2 دیپلماتی که با هم صحبت می‌کنند دراین زمینه تبادل نظری داشته باشند ولی این به معنای مذاکره نیست.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد:‌ ما همواره اعلام کرده‌ایم که مذاکرات‌مان با آمریکایی‌ها در مورد برجام و نحوه اجرای آن است و درمورد آن به اندازه‌ی کافی مشکل داریم و تمام تلاش‌مان این است که این مشکلات را حل کنیم تا اجرای برجام را در چند روز آینده داشته باشیم. تا ان‌شاءالله برای همه مردم ما و مردم دنیا روز خوبی باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای نشست مطبوعاتی خود با همتای عراقی‌اش گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران و عراق روابط گسترده‌ای دارند. دو کشور از روابط مستحکمی برخوردارند و هر دو در راستای مقابله با افراط و تروریسم تلاش می‌کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان به تلاش‌های دولت عراق برای حفظ تمامیت ارضی، استقلال سیاسی‌اش و مبارزه با هرگونه دخالت خارجی در کشورش به ویژه حضور افراطیون در عراق اشاره کرد و گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران و عراق در راستای مبارزه با خطر داعش و افراطی‌گری در عراق و سوریه هم‌فکری و همکاری داشته‌اند و این گفت‌وگو و رایزنی‌ها ادامه پیدا می‌کند.

ظریف به شرایط ویژه‌ای که در منطقه در روزهای اخیر ایجاد شده است اشاره کرد و افزود: ما در این دیدار در مورد این شرایط ویژه که بعد از گردن زدن عالم روحانی و مصلح شهید شیخ نمر ایجاد شده است صحبت کردیم.

او اقدام عربستان در اعدام این رهبر شیعیان عربستان را غیرقابل توجیه عنوان کرد و گفت:‌ شیخ نمر عالمی بود که در طول حیات خود برای دعوت اسلام از طریق صلح‌آمیز و گفت‌وگو و تعامل تلاش کرد. مخالف هرگونه اقدام نظامی، مسلحانه، افراطی و تروریستی بود و به هیچ وجه اقدام علیه این عالم مصلح و روحانی قابل توجیه نیست.

این دیپلمات برجسته کشورمان با بیان این که این اقدام در عرصه جهانی با نفرت و محکومیت روبه‌رو شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول دو سال و نیم گذشته تلاش‌های گسترده‌ای را برای افزایش تفاهم، همکاری و برادری در منطقه که با خطر افراط و تروریسم روبه‌رو بوده انجام داده است البته ما تاکید بر این داریم که در حال حاضر افراط و تروریسم متوجه کشورهایی است که به این موضوع دامن زده‌اند و از تروریست‌ها و تکفیری‌ها حمایت کردند.

وی تاکید کرد: ما در این مدت همواره تلاش کرده‌ایم که مسیر تعامل و همکاری را در پیش بگیریم ولی متاسفانه همسایگان ما در عربستان سعودی برخلاف این موضوع حرکت کردند چنان که مشاهده کردیم در مذاکرات هسته‌ای مخالف روندی بودند که در جریان بود و با رژیم صهیونیستی در این زمینه همراهی کردند. این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی هم‌چنین به برخی اقدامات عربستان سعودی علیه ملت ایران از جمله پایین آوردن قیمت نفت اشاره کرد و افزود: ایران با سعه صدر با این حرکات مواجه شده چون اعتقاد داشته و داریم که تنش آفرینی و ایجاد تنش در منطقه اقدامی از سر قدرت نیست بلکه از سر ضعف است و باید با این اقدامات با بزرگ‌منشی برخورد شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در این مسیر حرکت کرده است، تصریح کرد: ولی متاسفانه این حرکت ما توسط همسایگان‌مان در عربستان سعودی به صورت مناسب پاسخ داده نشد.

ظریف با بیان این که روند تنش‌آفرینی در منطقه باید متوقف شود، خاطرنشان کرد که ایران به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست. جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ وحدت جهان اسلام در مقابله با دشمنان قسم خورده جهان اسلام از جمله صهیونیست‌ها و افراطیون تندرو که از نام اسلام و مسلمانان برای پیش برد اهداف پلید خود سوء استفاده می‌کنند، تلاش کرده است.

وزیر خارجه کشورمان با بیان این که اقدامات این افراد باعث خجالت جهان اسلام شده است تاکید کرد:‌ باید در برابر این خطر جدی اقدام مشترکی در جهان اسلام صورت بگیرد و جمهوری اسلامی ایران همواره سعی کرده که با سعه صدر برخورد کند و این مسیر را ادامه دهد.

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی مشترک ظریف در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدامات عربستان جهت ایجاد فشار به برخی کشورهای عربی جهت قطع روابط دیپلماتیک با ایران و سرو صدایی که عربستان در این راستا در سطح منطقه و بین‌الملل ایجاد کرده است گفت: ما براساس دستورات قرآن معتقدیم که همه ما باید در جهان اسلام برای مقابله با مظاهر مغایر با اسلام که جریان تکفیری، ارعاب و افراط از جمله آن‌ها هستند در یک جا جمع شویم و با هم متحد شویم نه این که علیه یکدیگر اقدام به ائتلاف کنیم گرچه این ائتلاف‌ها جدی نیستند و نه راه به جایی می‌برند و نه توانایی مقابله با ایران را دارند. ما در کل این روش‌ها را غیر مفید و نامناسب می‌دانیم و همان‌طور که بارها اشاره کرده‌ام معتقدم تمام جهان اسلام با خطر مشترکی روبه‌رو است و این خطر نیاز به اقدام مشترک دارد و باید هر چه زودتر کسانی که هنوز این خطر را درک نکرده‌اند به خود بیایند و همه با هم با این خطرات مقابله کنیم.

به گزارش ایسنا، در این نشست مطبوعاتی مشترک ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق به تشریح تلاش‌های این کشور جهت وساطت برای حل مشکل پیش آمده بین ایران و عربستان و رایزنی‌های دیپلماتیکی که در این مسیر انجام داده است پرداخت.

 

اخبار  سیاست  خارجی  -  ایسنا 


ویدیو : ظریف: با قانون‌شکنان برخورد می‌شود/ ائتلاف حامی عربستان توانایی مقابله با ایران را ندارد