طنز؛ انواع راه های تکان دادن در اسفند! : اسفند، ماه تکان دهنده ای است. هرکس ...


اسفند، ماه تکان دهنده ای است. هرکس یک جور تکانی به یک جایی می دهد. احتیاط کنید! این تکان ها مسری است. اگر نوبت بعضی از تکان ها به شما برسد، باید به ناگزیر بروید وسط!



هفته نامه چلچراغ - محمدعلی مومنی: اسفند، ماه تکان دهنده ای است. هرکس یک جور تکانی به یک جایی می دهد. احتیاط کنید! این تکان ها مسری است. اگر نوبت بعضی از تکان ها به شما برسد، باید به ناگزیر بروید وسط!

برای روزهای پایان سال به قلم خود تکانی داده و روی کاغذ می ریزم. نوشتن از تکان با ما، اجرای تکان- تکان با شما.

عوارض تکان دادن نوزاد , تکان دادن پاها , انواع حالت های دست دادن

1- خانه تکانی نیابتی


ضرورتی ندارد خودتان را از کت و کول بیندازید، هدف وسیله را توجیه می کند. روا نیست در این مورد تکان از کت و کول زنان خانه، به جیب مردان خانه منتقل شود.

2- بازارتکانی


وقتی خانه را دیگران می تکانند، عاطل و باطل ننشینید. شما جای دیگر را بتکانید. بهترین جا بازار کشور است. تکان دادن بازار که فقط وظیفه مسئولان نیست. همه کارها در کشور ما مردمی است. شما بهترین تکان دهندگان بازار در شب عید هستید. چنان تکان بدهید کهه تا چند ماه نای هیچ نوع تکان دادنی نداشته باشید.

3- خود را تکانی


اسفند، ماه شاد و فرح بخشی است. در این موارد شاد بشوید: از داشتن حق انتخاب ماهی در تشت و لگن مردم، از ارتباط صمیمی و تنگاتنگ مردم در پیاده روها، اتوبوس و مترو، از نارنجک بازی جوانان برومند که از لنگ درازشان خجالت نمی کشند، از خریدن تقویم و دیدن روزهای رنگ قرمز سال بعد، از تق و لق شدن کار اداره در پایان سال و...

در مرحله بعد این شادی را از لایه های زیرین و درونی به لایه های بیرونی هدایت کرده و آن را بریزید بیرون. نگران نباشید، این تکان های باقی مانده و کهنه را مصرف کنید، تر و تازه اش جایگزین می شود.

تکان دادن کودک , عوارض تکان دادن کودک , تکان دادن دم عروس هلندی

4- جیب تکانی


یکی از مناطق پرتکان در اسفند جیب هم وطنان گرامی است. اگر جایی جیبتان را حسابی تکاندند، نگران نشوید. بالاخره گذر جیب آن ها هم به شما می افتد. تکانی که عوض دارد، گله ندارد.

5- چین تکانی

تکان های ماه اسفند چنان ابعاد گسترده ای دارد که حتی بازار چین را هم یک تکان اساسی می دهد. به قول شاعر «از آن تکان که نفعی به دیگری رسد، چه باک؟!»

6- قالی تکانی

حتی اگر خانه را دیگران برایتان تکاندند، قالی را بدهید به جوان ترها که بروند در ایوان خانه بتکانند. بنابر شواهد تاریخی- ادبی- فرهنگی، قالی تکانی تاثیر قابل توجهی در بالارفتن آمار ازدواج و جمعیت کشور دارد.

7- هاردتکانی

تکان های الکترونیک را فراموش نکنید. در هاردتان ممکن است چیزهایی باشد که خود آن چیزها، چیزهای تکان دهنده ای باشند. گاهی تکان را با تکان باید جبران کنید. آن چیزهای تکان دهنده را یک تکانی بدهید و با خیال آسوده سال نو را شروع کنید.

8- افکار عمومی تکان

عده ای این نوع از تکان دادن را خیلی دوست دارند. حیف است که 14-13 روز تعطیلات نوروزی از خدمات تکان دهنده آن ها شامل اظهارات تکان دهنده، افشاگری، خبرهای اختلاس و ابراز دلواپسی محروم بمانیم. از این عزیزان می خواهم روزهای باقی مانده سال استفاده کرده و خوراک لازم برای روزهای تعطیلی را فراهم کنید.

9- همه چیز تکانی

شب زبانم لال چهارشنبه سوری مثل معجون است. همه جور تکانی در خودش دارد. تکان های صدادار، تصویردار، بودار، مزده دار و...

در این شب اگر اطرافیان به شما گفتند «حالا یه تکون» خودتان را لوس نکنید و حرف گوش کنید. اگر حال هیچ نوع تکانی را نداشتید، نگران نشوید، عده ای از جوانان برومند با تجهیزات لازم کاری می کنند که دل، قلب، روده و همه چیز شما تا پاسی از شب تکان بخورد. در پاسخ به این اقدام ددمنشانه، استفاده از کلمات مرطوب، آب دار و تکان دهنده بلامانع است.

10- سرتکانی


روزها و شب های آخر این جمله ها بارها تکرار می شود: «امسال چه زود گذشت، یادش به خیر عید آن قدیم ها چقدر خوب بود. عید حالا چیه؟ مرده شورش را ببرند همه اش زحمت و دردسر، سال به سال دریغ از پارسال.»

لازم است برای تاثیرگذاری بیشتر این جمله ها، آیین سنتی نچ نچ کردن و سر تکانی را به جا بیاورید.


ویدیو : طنز؛ انواع راه های تکان دادن در اسفند!