طناب پوسیده نجات اصولگرایی : بسیاری از کارشناسان سیاسی، به ویژه با توجه به ...



طناب زدن , طناب , نجات رایانه

بسیاری از کارشناسان سیاسی، به ویژه با توجه به تعداد و وزنه کاندیداهای دو جریان اصولگرایان و ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، جناح اصلاح‌طلب را پیروز نسبی دور اول انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی می‌دانند.

اصولگرایان که با شعار وحدت و همگرایی رقابت‌های انتخاباتی را آغاز کردند، با نرسیدن به وحدت، عملا تکرار شکست خود در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 را در انتخابات 94 دیدند. تشتت میان جریان اصولگرا باعث شد که حامیان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری دوره‌های نهم و دهم، به فکر این بیفتند که از فضای انتخاباتی استفاده کنند و زمزمه‌هایی برای بازگشت وی به عرصه سیاست را راه بیاندازند. در این میان، تلاش ویژه‌ای برای تفسیر این موضوع شده است که راه پیروزی اصولگرایان بر اصلاح‌طلبان در بحبوحه این واگرایی، از جمع شدن پشت سر رئیس‌جمهوری سابق می‌گذرد. در این میان به نظر می‌رسد برخی چهره‌های اصولگرا از جمله نمایندگان این جریان در مجلس نهم نیز به این بازی وارد شده‌اند.


گفتمان انقلابی یا تحرکات انتخاباتی؟
محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته به آمل سفر کرد و قرار است تا چند روز آینده راهی شهرستان ملارد شود. به گفته نزدیکان وی، احمدی‌نژاد قصد فعالیت‌های انتخاباتی یا سیاسی ندارد و انگیزه او از سفر و تشکیل جلسات در نقاط مختلف کشور برای احیای گفتمان انقلاب اسلامی است. در حالی‌که اکثر کارشناسان و فعالان سیاسی درباره اقدامات اخیر او می‌گویند احمدی‌نژاد قصد کار تشکیلاتی و تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 را در سر دارد.

 

او در این فرصت باقی مانده درصدد است تا به شکل متفاوتی مواضع خویش را اعلام کند. البته اظهارات احمدی‌نژاد در برخی از جلسات و نشست‌هایی که ترتیب داده نظر کارشناسان سیاسی را در این باره تایید می‌کند زیرا او در بین طرفداران و حامیان خود نسبت به رویکرد و سیاست‌های دولت روحانی انتقاداتی تند و بعضا غیر مودبانه‌ای را بیان کرده است.
در این راستا برخی از کارشناسان سیاسی نیز بر این باورند که احمد‌ی‌نژاد قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست سال 96 را ندارد بلکه فعالیت‌های اخیر وی به دلیل نجات و راه‌یابی هم‌فکران و هم‌طیفان خود به مجلس دهم شورای اسلامی است. بنابراین احمدی‌نژاد قصد دارد نقش منجی و رهبری این عده را ایفا و بازی کند.


دیدار با رئیس دولت مهرورز در دفتر کار «ولنجک»
روز گذشته، جمعی از نمایندگان مجلس نهم شورای اسلامی در دفتر کار «ولنجک» معروف احمدی‌نژاد با او دیدار و گفت‌وگو کردند. به گفته برخی از این نمایندگان تشکیل این جلسه «کار تشکیلاتی و فراکسیونی» نبوده است. گفتنی‌است، رئیس‌جمهور سابق در این جلسه با تاکید بر اینکه باید نیاز فعلی انقلاب مورد بررسی قرار گیرد، گفته است میلیون‌ها نفر از شهروندان جمهوری اسلامی، متولدین سال‌های بعد از انقلاب هستند و سابقه‌ای از انقلاب و طاغوت ندارند. باید تلاش کنیم راه امام و زیبایی‌های انقلاب را به مردم بشناسانیم.

 

افراد حاضر در این جلسه ضرورت تبیین و معرفی انقلاب با زبانی شیرین برای نسل فعلی را مورد اجماع قرار دادند. روح‌الله حسینیان، نماینده اصولگرای مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا هدف از این دیدار را صرفا دیدار نوروزی و تبریک سال جدید خواند و گفت این دیدار، اصلا سیاسی نیست و صرفا نوروزی است. وی درباره تلاش‌های روز گذشته خود در مجلس برای دعوت نمایندگان به دیدار با احمدی‌نژاد اظهار کرد نماینده خاصی برای این دیدار دعوت نشده است. این فرصت در این ساعت در نظر گرفته شده است و هر کس دوست دارد، می‌آید. این نماینده مجلس در پاسخ به این که «آیا در این دیدار درباره تحرکات اخیر احمدی نژاد در عرصه سیاسی صحبتی خواهد شد؟»، تاکید کرد ما بنا نداریم در این دیدار مباحث سیاسی را مطرح کنیم و فقط دیدار نوروزی و تبریک سال جدید است.


جنگ روانی حامیان احمدی‌نژاد برای زنده نگه داشتن نام وی
حال پرسش اینجاست که آیا تمام سفرها، جلسات، فعالیت‌های احمدی‌نژاد و طرفداران وی در فضای مجازی تنها برای احیای گفتمان انقلاب و ترغیب جوانان به این رویکرد انجام شده و می‌شود؟ آیا نشست‌های پی در پی و سفرهای رئیس جمهور سابق به این شهر و آن شهر برای تبلیغات انتخاباتی خود در سال 96 یا معرفی و شناسایی کاندیداهای مورد حمایت خویش نیست؟ فعالیت‌های رئیس دولت‌های نهم و دهم درست دو هفته قبل از دور دوم انتخابات مجلس دهم و یک سال و نیم قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 96 چه مفهومی خواهد داشت؟ جلال جلالی‌زاده، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره دلایل تحرکات اخیر محمود احمدی‌نژاد اظهار کرد: رئیس جمهوری سابق در مسائل پوپولیستی و عوام‌فریبی ید طولایی دارد.

 

او در بیان کردن شعارهای زیبا و عمل نکردن به آن‌ها تخصص دارد. احمدی‌نژاد به خوبی می‌داند از چه راه‌هایی مردم را فریب دهد. وی در ادامه افزود: اقدامات احمدی‌نژاد دو حالت دارد یعنی وی با فعالیت‌های خویش به دنبال دو موفقیت است. اولا: می‌خواهد از کاندیداهای هم طیف خود در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم حمایت کند. ثانیا: با سفرهایش قصد تبلیغ در انتخابات آتی ریاست جمهوری را نیز دارد. این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه بعد از انتخابات مجلس فضای امیدوار کننده‌ای برای حل مشکلات اقتصادی در کشور به وجود آمده است، اضافه کرد: احمدی‌نژاد از فضای به وجود آمده و همکاری میان دولت و مجلس نگران و ناراحت است و با آمدن خود به عرصه سیاست قصد دارد امید و انگیزه مردم را نابود کند.

 

وی تصریح کرد: رئیس دولت‌های نهم و دهم در نشست‌ها و سخنرانی‌های خود برجام را تخریب و اقدامات مهم دولت روحانی را بی‌ارزش توصیف می‌کند. یعنی به گونه‌ای در جلسات و همایش‌ها حرف می‌زند که گویی منجی مردم برای حل مشکلات شده است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: احمدی‌نژاد مسبب اصلی تمام مشکلات سیاسی و اقتصادی است که مردم با آن‌ها دست به گریبان هستند. جلالی‌زاده در ادامه به نقش فعالان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای روشنگری و شفاف‌سازی در کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به اقدامات و تحرکات کاملا پوپولیستی که احمدی‌نژاد به راه انداخته است، امیدوارم نهادهای سیاسی و... برای جلوگیری از بازگشت چنین پدیده‌ای به قدرت اقداماتی را انجام دهند.

 

مشکلات سیاسی، افزایش بیکاری، فقر، اعتیاد و... نتایج عملکرد اشتباه احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری وی به وجود آمده است. وی در ادامه به فسادهای مالی دولت احمدی‎نژاد اشاره کرد و گفت: عملکرد ضعیف و غلط رئیس جمهوری سابق باعث فسادهای چندهزار میلیاردی در ایران شد. نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احمدی‌نژاد قصد دارد منجی کاندیداها و نمایندگان تندرو شکست خورده در مجلس دهم باشد، بیان کرد: اعضای جبهه پایداری و نمایندگان تندرو نتایج اقدامات خودشان را در انتخابات مجلس دهم مشاهده کردند. این افراد به خاطر حمایت‌های بی‌چون و چرای خودشان از احمدی‌نژاد حاضر به ترک قدرت نیستند.

 

بنابراین دیداری که در دفتر ولنجک صورت گرفته غیرانتخاباتی نیست. عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی اظهار کرد: احمدی‌نژاد قصد دارد روحانی را مقصر اصلی مشکلات سیاسی و اقتصادی معرفی کند تا از این طریق خودش را پاک و بی‌گناه جلوه دهد. چراکه با وعده یارانه 250 هزار تومانی قصد خرید اعتماد از مردم را دارد. وی سفرهای استانی رئیس‌جمهوری سابق را جنگ روانی دانست و گفت: تیم احمدی‌نژاد با این کارها می‌خواهند جریان و نام احمدی‌نژاد را زنده و برقرار نشان دهند تا احمدی‌نژاد از دید و ذهن مردم فراموش نشود.


80 درصد از اصولگرایان به احمدی‌نژاد رای نمی‌دهند
دلاور صیامی، دبیرکل جبهه حامیان ولایت نیز در این باره به «ابتکار» گفت: نه تنها تحلیگران سیاسی بلکه افرادی عادی نیز به راحتی می‌دانند که اقدامات اخیر احمدی‌نژاد و انگیزه وی به چه منظوری انجام می‌شود. مطمئنا تحرکات و سفرهای وی به تبلیغاتی و انتخاباتی است. وی در این باره اضافه کرد: به نقل از احمدی‌نژاد گفته شده که رئیس جمهور سابق قصد کاندیداتوری ندارد و بعد از این اظهارات می‌گویند احمدی‌نژاد وعده یارانه 250 هزار تومانی داده است. بنابراین اگر بر روی این نکات و سخنان تامل کنیم به راحتی متوجه خواهیم شد که سفرها و نشست‌های وی تبلیغاتی و انتخاباتی است.

 

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه فعالیت‌های احمدی‌نژاد برای آماده سازی خود در انتخابات سال 96 است، افزود: متاسفانه رئیس جمهوری سابق فکر می‌کند در میان مردم از محبوبیت برخوردار است در حالی‌که این طور نیست. صیامی ادامه داد: احمدی‌نژاد فکر می‌کند تنها خودش را منجی احیای شعارهای انقلاب می‌داند در حالی‌که بسیاری از مدیران و مسئولان دولت روحانی گفتمان انقلاب را زنده کرده‌اند. به هر حال نباید این طور استنباط شود که فقط و فقط احمد‎ی‌نژادست که در راه و مسیر احیای شعار انقلاب قدم بر می‌دارد.

 

بنابراین هر شخصی که در راه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب گام بردارد می‌تواند شعار احیای گفتمان انقلاب را بیان کند. وی با اشاره به اینکه اصوگرایان تندرو و اشخاصی که مشی اعتدالی نداشتند در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی حذف شدند، تصریح کرد: فردی که قصد کاندیداتوری در عرصه‌های مختلف سیاسی را دارد ابتدا باید به آراء مردم در انتخابات هفتم اسفند توجه جدی داشته باشند چراکه مردم کاندیداهای اهل شعار، افراطی و تندرو را از گردونه سیاست و رقابت حذف کردند و مطمئنا مردم بار دیگر همین رویکرد را در دور دوم انتخابات مجلس دهم اجرا خواهند کرد. دبیرکل جبهه حامیان ولایت به فرمایش امام راحل اشاره کرد و افزود: امام خمینی(ره) گفتند «انقلاب برای مردم و پا برهنه‌ها است.»

 

بنابراین بهتر است با شعارهای بی‌اساس و پایه ارزش‌های انقلاب و مردم را کاهش ندهیم. این کارشناس مسائل سیاسی به دیدار جمعی از نمایندگان مجلس نهم با احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: برخی بر این باورند که احمدی‌نژاد قصد «منجی» نمایندگان در مجلس دهم است در حالی‌که اکثر آن‌ها نتوانستند به مجلس آینده راه پیدا کنند پس با این حساب «منجی بودن» بی‌معناست. نمایندگان فعلی یا شکست خورده در انتخابات گفته‌اند «در انتخابات مجلس دهم هیچ دخالتی» نمی‌کنند، اما دیدار تعدادی از آن‌ها با احمدی‎نژاد قطعا انتخاباتی است. ولی نه برای انتخابات مجلس بلکه برای انتخابات «ریاست جمهوری سال 96» این دیدارها صورت گرفته است.

 

البته تحرکات سیاسی برای رئیس جمهوری سابق مشکلی ندارد، اما با رویکرد و تغییرات جدید نه اینکه فعالیت‌های خود را بر اساس همان سیاست‌های اشتباهی که داشت ادامه دهد. صیامی در پایان تاکید کرد: احمدی‌نژاد باید خودش را به اصولگرایان و مردم ثابت کند و این کار هم به زمان نیاز دارد. بنابراین اگر احمدی‌نژاد این اقداماتی راکه گفتم اجرایی نکند مطمئن باشد 70 تا 80 درصد از اصولگرایان نه تنها با وی همراه نمی‌شوند بلکه به او نیز رای نخواهند داد. در همین راستا برخی از کارشناسان و فعالان سیاسی معتقدند که پرداختن به محمود احمدی‌نژاد و او را سوژه اصلی رسانه‎ها قرار دادن مانند احیا و زنده کردن شخصیت مرده سیاسی است. بنابراین نباید به افرادی مانند احمدی‌نژاد بها داد وبه آن‌ها پرداخت.


 اخبار اجتماعی  -  ابتکار 


ویدیو : طناب پوسیده نجات اصولگرایی