طلا در مسیر سقوط بیشتر است؟ : بازار ارز و سکه روز گذشته (چهارشنبه) نسبت به ...


بازار ارز و سکه روز گذشته (چهارشنبه) نسبت به آخرین روز کاری قبل (دوشنبه)، شاهد کاهش و ریزش قیمت بود. همزمان، کاهش شدید قیمت‌ها در بازار طلای جهانی نیز موجب شد که قیمت طلا و سکه در بازار داخل با افت قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شود. در نتیجه این تغییرات، بخشی از حباب منفی موجود در قیمت سکه در روز چهارشنبه از بین رفت. روزنامه دنیای اقتصاد: بازار ارز و سکه روز گذشته (چهارشنبه) نسبت به آخرین روز کاری قبل (دوشنبه)، شاهد کاهش و ریزش قیمت بود. همزمان، کاهش شدید قیمت‌ها در بازار طلای جهانی نیز موجب شد که قیمت طلا و سکه در بازار داخل با افت قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شود. در نتیجه این تغییرات، بخشی از حباب منفی موجود در قیمت سکه در روز چهارشنبه از بین رفت.

دلار 10 تومان نسبت به روز دوشنبه کاهش یافت و در بازار آزاد 3270 تومان معامله شد؛ اما بیشترین کاهش قیمت در بازار طلا و سکه اتفاق افتاد. کاهش قیمت سکه و طلا تحت تاثیر سقوط شدید قیمت طلای جهانی و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد به دست آمد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران روز گذشته 970 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز کاری قبل، 15 هزار تومان کاهش را نشان می‌داد. قیمت نیم سکه هم با 6 هزار تومان کاهش، 490 هزار تومان تعیین شد.

ربع سکه هم با 7 هزار تومان کاهش به 281 هزار تومان رسید. هر گرم طلای 18 عیار هم در بازار تهران 98 هزار و 920 تومان قیمت خورد که هزار و 777 تومان نسبت به روز کاری قبل ارزان‌تر شده است. فعالان بازار سکه می‌گویند این کاهش قیمت عمدتا به دلیل افت قیمت طلای جهانی بوده است. مشاهدات از بازار نشان می‌دهد وضعیت عرضه و تقاضا در این بازار همچنان متعادل است و هجوم خاصی برای خرید یا فروش در بازار وجود نداشته است.

علاوه بر این، بررسی قیمت سکه در بازار تهران نشان می‌دهد که سکه در هفته گذشته با حباب منفی همراه بوده است. تعیین میزان حباب قیمت سکه، با مقایسه «ارزش طلای موجود در سکه» و «قیمت بازاری سکه» (با در نظر گرفتن کارمزد ضرب سکه و تفاوت در عیار سکه با عیار اونس جهان) قابل‌محاسبه است. به صورت ساده، می‌توان با استفاده از فرمول «ارزش هر اونس طلای جهانی ضربدر ارزش هر دلار در بازار آزاد تقسیم بر ضریب 249/4 واحد به اضافه 5 هزار تومان (هزینه کارمزد ضرب سکه)» قابل‌محاسبه است. البته در این فرمول، میزان مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته نشده است.

بر این اساس، روز پنجشنبه یکم خرداد ماه قیمت سکه حدود 13 هزار و 600 تومان حباب منفی داشته است. این حباب در روز شنبه به حدود منفی 12 هزار و 800 تومان رسیده است و روز یکشنبه نیز معادل 13 هزار و 800 تومان بوده است. میزان حباب منفی سکه تمام بهار آزادی روز دوشنبه به بالاترین سطح؛ یعنی 16 هزار و 300 تومان رسید، اما با سقوط قیمت اونس طلای جهانی روز چهارشنبه (دیروز) این حباب منفی به حدود 7 هزار و 500 تومان کاهش یافت. این موضوع نشان می‌دهد کاهش شدید اونس، موجب شده بخشی از حباب منفی موجود در قیمت سکه از بین برود.

 کاهش قیمت دلار

نرخ دلار در بازار آزاد هم روز گذشته 10 تومان کاهش یافت. معاملات در بازار ارز با 3280 تومان شروع شد، اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، نرخ رو به کاهش گذاشت. فعالان رسمی بازار می‌گویند: این کاهش قیمت دلار با توجه به آرامش در بازارهای جهانی و خبرهای مثبت از تقویت ورودی به بازار و کاهش تقاضا در سطوح بالا، قابل‌پیش‌بینی بوده است. گفته می‌شود دلار فعلا در همین بازه 3250 تا 3280 تومان نوسان محدود خواهد داشت و تا زمانی که عامل کاهشی یا افزایشی از بیرون بر آن اثر نگذارد، تغییر محسوسی در قیمت پیش‌بینی نمی‌شود. البته آنها تاکید می‌کنند بازار هنوز شکننده است و کوچک‌ترین عامل تحریک‌کننده روانی یا واقعی، می‌تواند بازار را دچار نوسان کند. در حال حاضر هم که مذاکرات مجدد هسته‌ای را در خرداد ماه پیش رو داریم و بازار ارز چشم‌انتظار نتایج این مذاکرات هم هست.

از طرف دیگر رئیس‌کل بانک‌مرکزی روز گذشته گفته است: قیمت دلار در آینده کاهش خواهد یافت. به عقیده ولی‌الله سیف، روند بازار کاهشی رو به ثبات خواهد بود. او چند روز قبل هم تاکید کرده بود که دلار به زودی از زیر فشار رها خواهد شد. کارشناسان هم با تاکید بر اینکه بازار آزاد ارز، در هفته‌های اخیر همراهی خوبی با سیاست‌های کلی داشته است، می‌گویند: در‌صورتی‌که آرامش بر فضای سیاسی همچنان حاکم باشد و عرضه دلار دچار مشکل نشود، سطح قیمتی برای دلار در محدوده 3200 تا 3250 تومان تثبیت می‌شود. این پیش‌بینی‌ها البته متکی بر فرض ثبات شرایط اقتصادی و سیاسی در وضع فعلی است. در روزهای اخیر حضور فعالان غیررسمی در بازار آزاد ارز هم کاهش محسوسی یافته است و صرافان نبض بازار را در دست گرفته‌اند.

 کاهش نرخ رسمی دلار

نرخ رسمی دلار هم روز گذشته، 3 ریال کاهش یافت. نرخ رسمی پوند هم 52 ریال کاهش یافت. در مقابل نرخ رسمی یورو 39 ریال افزایش یافت. به طور کلی غیر از یورو، نرخ رسمی اکثر واحد‌های پولی مهم، در مرکز مبادلات کاهش یافت.


ویدیو : طلا در مسیر سقوط بیشتر است؟