طلا بخریم یا نخریم؟ : به نظر می‌رسد رونق بار دیگر به بازار‌های جهانی طلا بازگشته ...


به نظر می‌رسد رونق بار دیگر به بازار‌های جهانی طلا بازگشته است و بازار داخلی را بار دیگر بشدت متاثر کرد به گونه ای که شاهد نوسان 55 هزار تومانی در برخی از انواع سکه در روز گذشته بودیم. حال این سوال پیش می‌آید که با توجه به نوسان اخیر قیمت طلا، طلا بخریم یا نخریم؟ روزنامه ابتکار: به نظر می‌رسد رونق بار دیگر به بازار‌های جهانی طلا بازگشته است و بازار داخلی را بار دیگر بشدت متاثر کرد به گونه ای که شاهد نوسان 55 هزار تومانی در برخی از انواع سکه در روز گذشته بودیم. حال این سوال پیش می‌آید که با توجه به نوسان اخیر قیمت طلا، طلا بخریم یا نخریم؟

عصر روز دوشنبه و صبح روز گذشته در بازارهای جهانی تحولی چشمگیر رقم خورد. قیمت هر اونس طلا که تا یک هزار و 334 دلار افول کرده بود و به کمترین میزان در سه سال اخیر رسیده بود، به یک بار بر مدار رشد قرار گرفت و در کمتر از 20 ساعت 65 دلار افزایش یافت تا هر اونس طلا به یک هزار و 398.30 دلار رسید.

قیمت طلا که از پنجشنبه هفته گذشته به پایین تر از یک هزار و 400 دلار سقوط کر و تا عصر دوشنبه به طور مداوم به نزول خود ادامه داده بود به یکباره از روز دوشنبه جهتی دیگر را در پیش گرفت تا بار دیگر به مرز یک هزار و 400 دلار بازگردد.در این شرایط سرمایه گذاران در این بازار امیدوارند قیمت طلا به روند صعودی خود ادامه دهد تا حداقل افت یک ماه اخیر خود را جبران کند. هر اونس طلا در طول یک ماه گذشته با افزایش ارزش دلار، کاهش بیش از 200 دلاری را تجربه کرده است.

 بهای هر اونس طلا تا قبل آغاز دوره بحرانی، حدود یک هزار و 570 دلار برآورد می‌شد اما در این مدت کوتا تا یک هزار و 334 دلار پایین آمد و دوباره به مدار صعودی بازگشت.از دیگر عوامل این افزایش ناگهانی، انتشار گزارشی از سوی موسسه اعتبارسنجی مودی است مبنی بر اینکه اگر آمریکا در حل مشکلات بودجه‌ای خود در سال 2013 موفق عمل نکند، این موسسه ناچار است تا اعتبار بدهی دولت آمریکا را کاهش دهد.به دنبال به دلیل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت طلا و سکه در بازار داخلی هم افزایش یافت بگونه ای که قیمت سکه متأثر از رشد بها در بازار طلا، 55 هزار تومان افزایش یافت.

روز سه‌شنبه سکه تمام طرح جدید یک میلیون و 235هزار تومان، سکه طرح قدیم یک میلیون و 195 هزار تومان، نیم سکه 653هزار تومان، ربع سکه 405هزار تومان و سکه گرمی 290هزار تومان به فروش می‌رسد.هر گرم طلای 18 عیار 117هزار و 270تومان، هر مثقال طلا 508هزار تومان و انس جهانی 1380دلار و 50 سنت قیمت‌گذاری شده است. همچنین در بازار غیر رسمی هر دلار به نرخ آزاد 3500تومان و هر یورو 4500تومان معامله می‌شود که تنها قیمت دلار نسبت به روز گذشته دچار تغییر شده است.

روز گذشته قیمت طلا در بازار داخلی به شدت کاهش یافت؛ قیمتی که از قیمت جهانی آن نیز کمتر بود. اکثر طلافروشان در بازار نیز طلا نمی‌فروشند.در رابطه کاهش قیمت انواع سکه در روز دوشنبه محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهراظهار کرد: بحث روانی کاهش بهای جهانی طلا نیز تاثیر گذار بوده است.

 در مواقع کاهش قیمت همه فروشنده می‌شوند و عدم تناسب عرضه و تقاضا نیز عامل تاثیرگذار در کاهش قیمت‌هاست.همچنین در پی کاهش قیمت طلا عدم فروش از سوی برخی طلا فروشان به وجود آمده که در این‌باره مدیر بازرسی شورای اصناف تهران بیان کرد: این حرکت تخلف است و در صورت مشاهده با آن برخورد می‌شود.

در رابطه با اقدام طلافروشان در عدم فروش طلا نیز داوود اسکندری، مدیر بازرسی اصناف استان تهران گفت: خودداری از فروش کالا مانند احتکار می‌ماند و با آن باید برخوردی مانند عمل احتکار صورت گیرد.وی یادآور شد: طلا فروشان در لحظه‌ای که جنس خود را به فروش می‌رسانند در همان لحظه خرید می‌کنند. سرمایه طلا فروشان گرم طلا است نه ریال آن و از این رو هیچ‌گاه نمی‌گذارند حجم گرمی طلایشان کاهش یابد.

در این رابطه کشتی‌آرای نیز توضیح داد: روز گذشته خیلی از طلا فروشان طلای خود را به فروش نمی‌رساندند و این کار آنان غیرقانونی نیست. البته روحیه سودطلبی در همه افراد وجود دارد.او ادامه داد: البته طلا فروشان باید ارشاد شوند تا در روزی که قیمت طلا روند کاهشی دارد مانند روزی که قیمت افزایشی است طلا به فروش برسانند.


رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در مورد اینکه با توجه به نوسان قیمت طلا، مردم طلا بخرند یا نخرند، تصریح کرد: نمی‌توان هیچ‌گونه توصیه‌ای در این زمینه داشت، زیرا قیمت طلا هر لحظه و هر ساعت می‌تواند تغییر کند. به عبارت دیگر، قیمت طلا در یک ساعت می‌تواند کاهش یابد و ساعت بعد دوباره بالا رود، بنابراین مردم باید با توجه به بنیه اقتصادی خود تصمیم بگیرند که طلا بخرند یا نه.

 رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر عنوان کرد: وظیفه ما فقط اطلاع‌رسانی به شهروندان است و تصمیم‌گیر نهایی آنها هستند. به گفته کشتی‌آرای، مردم می‌توانند شکایت‌های خود را از واحدهای طلافروشی به اتحادیه‌هایی که در هر شهر وجود دارد، تسلیم کنند و مطمئن باشند که همکاران ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرونده‌ها و شکایت‌ها را بررسی و رسیدگی می‌کنند.


آغاز تحویل سکه‌های پیش فروشی از امروز

تحویل سکه‌های پیش فروش شده بانک مرکزی از اول خردادماه آغاز می‌شود، این در حالی است که قرار بود زمان تحویل سکه‌های پیش فروشی شهریورماه جاری باشد که با تصمیم رئیس کل بانک مرکزی تحویل آنها 4ماه زودتر انجام خواهد شد.بر این اساس، تمام افرادی که در اسفندماه سال گذشته سکه‌های بانک مرکزی را پیش خرید کرده اند، می‌توانند از فردا بدون در نظر گرفتن روز ثبت نام به شعبی که سکه‌ها را از آنجا پیش خرید کرده اند مراجعه و سکه‌های خود را پس از پرداخت وجه مالیات بر ارزش افزوده 6 درصدی دریافت نمایند.

سال گذشته مجموعاً 851 هزار قطعه سکه پیش فروش شد که از این تعداد 507 هزار قطعه سکه تمام بهارآزادی و 344 هزار قطعه نیم سکه بود. تعداد سکه‌های استردادی تمام بهار آزادی 189 هزار و نیم سکه 109 هزار قطعه سکه اعلام شده است. بانک مرکزی اعلام کرده است که در سال جاری بدلیل محدود بودن تعداد سکه‌های پیش فروش شده، بانک مرکزی از اول خردادماه اقدام به تحویل سکه‌های پیش خریده شده می‌نماید و هموطنان می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به شعب ثبت نامی بانک تجارت مراجعه و سکه‌های خویش را دریافت کنند.

در دوره اخیر، طرح پیش فروش سکه به صورت مستقیم از طریق سامانه بانک مرکزی و با عاملیت بانک تجارت انجام‌ گرفت. در دوره اول تعداد 9 میلیون و 600 هزار قطعه سکه پیش فروش شد هدف مهار رشد نقدینگی و رفع حباب و مهار نوسانات بازار سکه و طلا بود، لیکن در دوره اخیر هدف اصلی تامین نیازهای خرد هموطنان به مسکوکات طلا مد نظر قرار داشت که خوشبختانه با پاسخگویی نیازهای مطروحه، طرح در پایان سال گذشته خاتمه یافت.


ویدیو : طلا بخریم یا نخریم؟