طعنه قلعه‌نوعی به فردوسی‌پور و برنامه 90 : سرمربی تیم فوتبال استقلال معتقد ...


سرمربی تیم فوتبال استقلال معتقد است فوتبال ایران با زیرساخت‌های نامناسب بختی برای صدور لژیونر به اروپا ندارد. او البته گفت که آغازگر شفاف‌سازی در فوتبال ایران بوده است. خبرگزاری تسنیم: امیر قلعه نویی از جمله مربیانی بوده که همواره به حضور بازیکنان ایرانی در لیگ‌های عربی نقد داشته و طبیعی است اکنون که لژیونرهای اروپایی فوتبال ایران مانند دژاگه و قوچان‌نژاد به قطر رفته‌اند شنیدن نظرات او جالب توجه باشد. گفت و گوی تسنیم با سرمربی استقلال که در ادامه به بحث شفاف‌سازی قراردادها هم رسید در ادامه می‌خوانید.

مشکل فوتبال ما چمن ورزشگاه اهواز است

بعد از جام جهانی لژیونرهای فوتبال ایران مانند دژاگه و قوچان نژاد به لیگ‌های عربی رفتند، شما همواره منتقد این روند بودید، اکنون نظرتان چیست؟

زمانی که مربی تیم ملی بودم با این موضوع مخالف بودم و اکنون هم معتقدم رفتن این بازیکنان به کشورهای عربی شاید به خود آنها کمک کند اما به فوتبال ما کمکی نخواهد کرد. با این حال معتقدم مشکلات دیگری در فوتبال ما وجود دارد که دیده نمی‌شود. بخش اعظم مشکلات فوتبال ما این است که کار زیربنایی و ساختارسازی را رها کرده‌ایم. در همین دو هفته بازی‌های شهر اهواز را دیدیم. ورزشگاهی که دو ماه پیش بهترین کیفیت را داشت اکنون به این وضع افتاده است.

اگر فوتبال ما زمین با کیفیت داشته باشد، می‌تواند در دنیا مطرح باشد اما منِ قلعه نویی از حالا باید نگران بازی در زمین اهواز باشم که به نظرم حتی فولاد هم نمی‌داند چطور در این شرایط زمین بازی کند چراکه یک تیم تکنیکی است. این جای تعجب است که مهد فوتبال و تکنیک آن، چنین زمینی دارد که بیشترین ضربه را هم به خود تیم‌های خوزستانی خواهد زد یا سوال دیگرم این است که ورزشگاه نقش جهان چند سال است که ساخته نشده؛ این مسائل مشکلات اساسی فوتبال ما محسوب می‌شود و پاسخ دلیل نرفتن بازیکنانمان به اروپا هم همین است.

پیش بینی قلعه نویی قبل از جام جهانی چه بود؟

این مشکلات وجود دارد اما لژیونرهایی که خواستگاه فوتبالی آنها در اروپا بوده هم به قطر و کویت آمدند.

حرف بزنم باز هم می‌گویند ضد کی‌روش صحبت کرده اما من قبل از جام جهانی گفتم اروپایی‌ها بازیکنانی که می‌خواهند از سمت ما بگیرند زیر 17 - 18 سال است. اکنون که شرایط بدتر شد و دو بازیکنی که در اروپا داشتیم هم برگشتند. اگر این اتفاق برای مربی ایران رخ داده بود آن برنامه معروف نابودش می‌کرد و می‌گفتند تمرین و بازی شما سبب شده آن دو بازیکنی که داشتیم هم برگردند.

با این حال ایراد ما در برنامه ریزی و ساختارسازی است. البته با آمدن تاج برنامه‌ها خوب و منظم شده اما عمده مشکل ما همین کیفیت زمین مسابقات است. مطمئن باشید با افزایش کیفیت زمین مسابقات در ایران می‌توانیم جزو 20 - 25 تیم اول فوتبال جهان شویم و روند رو به رشدی داشته باشیم.

فوتبال ما در حال حاضر حالت جرقه‌ای دارد، یک نسل می‌آید و نتیجه می‌گیرد و زمانی که آن نسل می‌رود دچار مشکل می‌شویم ولی اگر با برنامه ریزی به تیم‌های پایه توجه شود و شرایط زمین‌های ما بهتر شود فوتبال ما حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. اگر هم که این شرایط درست نشود طبیعی است، بازیکن می‌بیند کجا به او بیشتر پول می‌دهند و  از سوی دیگر 3 - 4 سال از عمر فوتبالی‌اش باقی نمانده بنابراین به کشور عربی می‌رود، برای ما که تازه می‌گویند باید از قراردادت هم کم کنی.

به خاطر شفاف سازی مافیا شدم

پس این شفاف سازی که رخ داد را واقعی می‌دانید؟

این شفاف سازی خیلی کمک کرد. چرا آقایان این را نمی‌گویند که 4-5 سال پیش من گفتم بالای سقف قرارداد بسته‌ام، من که آن موقع شفاف سازی کردم و آن زمان چه کسی شفاف سازی کرده بود؟ اولین مربی که جرات داشت در ایران شفاف سازی کند منِ بودم که آمدم گفتم بالای سقف گرفتم و چقدر هم تاوان این حرفم را دادم. سر این حرفم مافیا شدم و گفتند فوتبالی زمینت می‌زنیم که همه این کارها را هم کردند. فقط یک کلمه گفتم دروغ نمی‌گویم و بالای سقف قرارداد بستم. بنابراین شفاف سازی را که قلعه‌نویی در فوتبال ایران آغاز کرد.


ویدیو : طعنه قلعه‌نوعی به فردوسی‌پور و برنامه 90