طریقه خواندن نماز آیات و احكام نماز آیات : نماز آیات به دو روش خوانده میشود   نماز ...



طریقه خواندن نماز آیات , خواندن نماز آیات , نحوه خواندن نماز آیات

نماز آیات به دو روش خوانده میشود

 

نماز آیات چند رکعت است؟
نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد، نماز آیات به دو روش خوانده میشود.

 

طریقه خواندن نماز آیات:

اولین روش خواندن نماز آیات: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد براى رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.

 

قرائت نماز آیات به صورت دیگر: بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سوره ‏اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگرى از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‏اى که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود.

 

سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه ‏اى از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به یک آیه از سوره‏ اى اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.

 

احكام نماز آیات عبارتند از:

 زمان خواندن نماز آیات , روش خواندن نماز آیات , نماز آیات

به هنگام زلزله و رعد و برق هولناك خواندن نماز آیات واجب است

 

1- ثبوت خورشید گرفتگی، ماه گرفتگی یا زلزله با حسّ و مشاهده شخصی یا شهادت دو نفر عادل و یا وسائل و متخصصین رصدخانه ها و زلزله سنج در صورت اطمینان،نماز آیات باید خوانده شود.

 

2- تنها بر اهالی آن منطقه ای كه این حوادث به وقوع می پیوندد یا قابل رؤیت باشد، نماز آیات واجب می شود.

 

3- زمان خواندن نماز آیات كسوف و خسوف از آغاز گرفتن خورشید و ماه است تا آغاز باز شدن و از این رو باید از وقتی كه خورشید یا ماه گرفتگی آغاز می شود شروع به نماز آیات كرد و اگر در همان وقت نماز آیات خوانده نشود، بعداً به قصد قربت بدون نیّت أدا و قضاء آن را به جا آورد مگر در صورت كسوف و خسوف جزئی كه شخص تا باز شدن از آن اطلاع نیابد.

 

4-زمان خواندن نماز آیات هنگام زلزله و رعد و برق هولناك است که باید بلافاصله خوانده شود و ترك آن معصیت بوده تا آخر عمر واجب خواهد بود و هر وقت خوانده شود به صورت اداء است.

 

5- با تكرار این حوادث نماز آیات نیز تكرار باید گردد.

 

 حكمت های نماز آیات:

نماز آیات چگونه است , طریقه خواندن نماز شب , نماز آیات چند رکعت است

از دلایل خواندن نماز آیات یادآوری تاریكی، زلزله و .. قبل از قیامت است

 

الف) از حکمت های نماز آیات توجه دادن مردم از خرافات به طرف خداوند متعال، تا بدانند كه خسوف و كسوف و هر آیت دیگر الهی ارتباطی با اژدها، مار، قهر كردن خورشید و ... ندارد؛ بلكه این خداوند است كه خالق و مدیر افلاك است.

 

ب) یکی از دلایل خواندن نماز آیات یادآوری تاریكی، زلزله و .. قبل از قیامت.

 

ج) از آن جا كه بسیاری از مردم در هنگام نعمت، خدا را فراموش می كنند و تنها در گرفتاری ها به یاد خدا می افتند؛ در حال زلزله و آیات دیگر الهی و دیدن آثار مرگ، با خواندن نماز آیات توجه بیشتری پیدا می كنند و به فكر توبه از گناه و جبران گذشته خود می افتند.

گردآوری: بخش مذهبی پادشا

منابع:
hayat.ir

yjc.ir

 


ویدیو : طریقه خواندن نماز آیات و احكام نماز آیات