طرفدار آرمان‌های آتاتورک هستیم :  هیأت هشت‌نفره حزب «وطن» ترکیه را هنگام صرف ...



آرمان , امیرحسین آرمان , امیر حسین آرمان

 هیأت هشت‌نفره حزب «وطن» ترکیه را هنگام صرف صبحانه در لابی هتل انقلاب دیدم؛ همان هیأتی که چند روز پیش، کسی زیر بار حضورشان در تهران نمی‌رفت و به نظر می‌رسید نمی‌خواهند دیدارشان را خبری کنند.

حزب وطن ترکیه روز دوشنبه با محمود احمدی‌نژاد در دفترش دیدار داشتند؛ دیداری با هدف اتحاد آسیا علیه امپریالیسم. روز گذشته هم با گروه پارلمانی دیدار کردند که آنها هم روز دوشنبه از حضور این هیأت در تهران اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند. همه اینها می‌توانست موجب دلخوری این هیأت شود.

 

در گفت‌وگو با اسماعیل حاکی پکین (İsmail Hakkı Pekin) مسئول روابط خارجی این حزب در مورد میزبان سفر و اطلاع یا عدم اطلاع سفارت ترکیه و ایران پرسیدم. آنها میهمان مرکزی تحقیقاتی بودند که از آن مرکز هم اطلاعات زیادی در دسترس نیست. رئیس این هیأت که معاون حزب و یک نظامی بازنشسته است، می‌گوید سفارت ایران در ترکیه در جریان این سفر بوده ‌است. رجانیوز عصر دوشنبه نوشته‌ بود که «محمود احمدی‌نژاد در سفر اخیر خود به ترکیه و به هنگام بازگشت با «دوغو پرینچک» دبیرکل حزب وطن ترکیه دیدار کرده بود».

 

‌اسماعیل حاکی پکین، معاون دبیرکل حزب وطن، هدف از سفر به ایران را توسعه همکاری منطقه‌ای دانسته و می‌گوید: «حزب وطن در صورت پیروزی در انتخابات و ورود به مجلس، اولین اقدام خود را راه‌اندازی اتحادیه آسیای غربی برای برقراری صلح در منطقه می‌داند». این هیأت چندی پیش در سفری به دمشق با بشار اسد دیدار کردند و در مورد استراتژی‌شان با او هم رایزنی کردند. ایده اصلی حزب وطن در عرصه بین‌المللی، ذیل عنوان «هفت‌دولت، هفت‌دریا» طراحی شده. این گروه دنبال اتحاد هفت کشور آسیای غربی در مقابل امپریالیسم آمریکا هستند. گفت‌وگو با اسماعیل حاکی پکین را در ادامه می‌خوانید.


‌میزبان شما در ایران چه گروهی هستند؟
مرکز بررسی‌های استراتژیک نور.


‌وزارت خارجه و سفارت‌خانه‌های دو کشور اعلام کرده‌اند از سفر شما اطلاع نداشتند. آیا آنها از این سفر بی‌اطلاع بودند؟
ما با دعوت مرکز بررسی‌های استراتژیک نور به تهران آمدیم تمام ملاقات‌ها را هم آنها تنظیم کردند، رفت‌وآمدها هم از طریق آنها هماهنگ شده‌ است. روز اول با آقای احمدی‌نژاد دیدار داشتیم. بعد از آن از مرکز استراتژیک نور بازدید کردیم و با اعضای مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی ملاقات داشتیم. روز چهارشنبه هم به مجلس رفتیم.


در این سفر، ما به میزبانی مرکز «نور» به تهران آمدیم و زحمت زیادی برای سفر ما کشیدند. اما هدف اصلی ما از این سفر، گسترش روابط سیاسی ایران و ترکیه است و ما آماده برگزاری نشست و ملاقات با هر گروهی که در راستای تحقق گسترش روابط ایران و ترکیه باشد، هستیم.


آیا سفارت دو کشور از سفر شما بی‌خبر بودند؟
ما سفر را به‌صورت کامل به سفارت ایران در آنکارا اطلاع دادیم و آنها در جریان سفر ما هستند. 


‌جایگاه حزب شما در سپهر سیاسی ترکیه کجاست؟
بگذارید یک مقدمه بگویم. پانزدهم فوریه، کنگره‌‌ حزب کارگر ترکیه را برگزار کردیم، در این کنگره تصمیم به تغییر عنوان حزب کارگر گرفته شد و حزب کارگر به نام حزب وطن تغییر نام داد. اعضای این حزب از طیف‌های مختلفی هستند؛ خلق‌گرا، ملی‌گرا، سوسیالیست ملی‌گرا و خلق‌گراها. نقطه مشترک تمام این گروه‌ها این است که ما به‌دنبال حزبی فراگیر و مدافع حفظ تمامیت کشور ترکیه هستیم. ما یک حزب ملی مردمی می‌خواهیم و هفتم ماه ژوئن سال جاری در انتخابات پارلمانی شرکت می‌کنیم. ما از یک دولت ملی حمایت می‌کنیم و طرفدار آرمان‌های آتاتورک هستیم و اصول آتاتورک را رعایت می‌کنیم و می‌خواهیم با ایران همکاری کنیم.


‌در چه مواردی؟
بین ایران و ترکیه باید در مورد پیشگیری از تروریسم همکاری شود.


‌شما در تهران با آقای احمدی‌نژاد دیدار کردید، اما او اکنون بر سر کار نیست.
هیچ اشکالی ندارد. ایشان اختیار دیدار دارد. ما دنبال ایجاد وحدت آسیای غربی بین ترکیه، ایران، آذربایجان، عراق و سوریه هستیم. ما می‌خواهیم گروه پارلمانی مشترک بین ایران و ترکیه راه‌اندازی کنیم. در دیدار با احمدی‌نژاد هم خواستیم نمایندگانی معرفی و از نمایندگان مجلس هم خواستیم افرادی را به ما معرفی کنند. این، هسته وحدت ضداستکباری آسیای غربی را خواهد ساخت.


‌ آقای احمدی‌نژاد در این زمینه چه کمکی می‌تواند به شما کند؟
آقای احمدی‌نژاد با برخورد ضداستکباری و ضدآمریکایی خودش، هم در ترکیه و هم در تمام جهان، احترام فوق‌العاده‌ای دارد و این دیدار برای ما یک افتخار است و این برای ما مهم است.


‌بین مقامات فعلی خواستار دیداری بودید که با آن موافقت نشده باشد؟
نه، اما درخواست دیدار می‌دهیم. این ملاقات‌ها با دعوت یک‌سری مراکز تحقیقاتی شروع می‌شود و بعد این‌ دیدارها گسترش پیدا می‌کند. البته اگر مقامات رسمی هم از ما دعوت کنند، از چنین دیدارهایی استقبال می‌کنیم. 


‌پس باز هم به تهران می‌آیید؟
بله، اگر دعوت شویم، حتما می‌آییم.

 

 اخبار  سیاسی  - شرق 


ویدیو : طرفدار آرمان‌های آتاتورک هستیم