طرز تهیه لازانیا و نکاتی برای پخت آن : مواد لازم برای 6 نفر :  نوار لازانیا  400 ...



مواد لازم برای تهیه لازانیا , طرز تهیه لازانیا , طرز تهیه شله زرد برای 20 نفر


مواد لازم برای 6 نفر :

 نوار لازانیا  400 گرم
 سوسیس ریز خرد شده  200 گرم
ژامبون ریز خرد شده  100 گرم
 قارچ خلال شده  5-6 عدد متوسط
 فلفل دلمه ای ریز خرد شده  یك عدد كوچك
مخلوط سویا و گوشت چرخ كرده روی هم 100 گرم
پیاز ریز خرد شده یك عدد متوسط
گوجه فرنگی دو عدد میكس شده
اورگانو ، فلفل سیاه به مقدار لازم
سس گوجه فرنگی به مقدار لازم
پنیر پیتزای رنده شده و ورقه ای به مقدار لازم
سس سفید مخصوص یك استكان


طرز تهیه :
در ظرف نسبتا بزرگی تا دو سوم آب میریزیم همراه با یك قاشق چایخوری نمك و مقداری روغن مایع میگذاریم بجوشد .  بعد نوار های لازانیا را یكی یكی و به دقت داخل آب در حال جوش قرار دهید  و  بعد از 8-10 دقیقه آب كش كنید .

نكته : موقع آبكش كردن حتما كمی آب سرد روی آنها باز كنید . تا حرارت داخل نوارهای لازانیا باعث خمیر شدن آن در زمان پخت نشود .

در ظرفی مقداری روغن بریزید بعد به ترتیب این مواد را اضافه كنید :
پیاز ریز خرد شده، 3-5 دقیقه بعد سوسیس ریز خرد شده بعد از 5 دقیقه مخلوط سویا و گوشت چرخ كرده، بعد از اضافه كردن مخلوط سویا و گوشت چرخ كرده به دلیل خاصیت جذب سریع روغن توسط سویا، نیاز دارید تا كمی روغن به تابه اضافه كنید . بعد از تغییر رنگ كامل مواد قارچ را اضافه كنید و خوب هم بزنید تا كمی رنگش عوض شود ( زیاد هم سرخ نشود بهتر است ) و در آخر ژامبون را همراه فلفل دلمه ای ریز خرد شده به مواد اضافه كنید . 2-3 دقیقه بعد گوجه فرنگی های میكس شده را به مواد بیفزاید و خوب هم بزنید. در این مرحله میتوانید كمی  فلفل سیاه و اورگانو نیز به مایع لازانیا اضافه كنید . وقتی مواد خوب با هم مخلوط شدند شعله را خاموش كنید و اجازه دهید كمی سرد شوند .

كف و دیواره های یك ظرف ( ترجیحا ) پیركس را با مقدار خیلی كمی روغن چرب كنید تا نوارهای لازانیا در آخر پخت به راحتی از ظرف جدا شوند . بعد كف ظرف را یك لایه نوار لازانیا پچینید و روی آن را یك لایه خیلی نازك سس گوجه فرنگی بریزید و با مایع لازانیا كه اكنون كمی سرد شده است ، بپوشانید ، بعد روی مواد را اورگانو بپاشید ، یك لایه كامل پنیر پیتزا رنده شده بریزید ( طوری كه تمام سطح مواد را بپوشاند ) و بعد دوباره یك لایه نوار لازانیا بچینید و  همین مراحل را تكرار كنید تا نوارتان تمام شود ! یا مایع لازانیا و یا فضای ظرف !!

در آخر هم با سس سفید مخصوص كل سطح لازانیا را كامل بپوشانید و یك لایه پنیر پیتزای رنده شده بپاشید و در آخر هم سطح ظرف را با پنیر پیتزای ورقه ای بپوشانید .

* سس سفید مخصوص لازانیا
مواد لازم برای این مقدار :

آرد سفید 1 قاشق غذا خوری سر پر
 كره  25 گرم
 نمك ، فلفل سیاه  به مقدار لازم
 شیر  یك لیوان


طرز تهیه :
ابتدا آرد را كمی تفت دهید بدون روغن و كره و قبل از اینكه رنگش شروع به تیره شدن كند ، كره را به آن بیفزائید و مدام هم بزنید تا كره نسوزد و به خورد آرد برود . وقتی كره آب شد و رنگ آرد كمی برگشت ، نمك و فلفل را اضافه كنید و خوب هم بزنید تا یك دست شود .

در این مرحله شیر را آرام آرام به ظرف اضافه كنید و تند تند هم بزنید تا مواد ته نگیرند .
تا زمانی مواد را روی حرارت نگه دارید كه مایع شما تبدیل به یك سس غلیظ شود .


دلیل استفاده از این سس در پخت لازانیا : جلوگیری از خشک شدن لازانیا هنگام گریل شدن ؛ و همچنین به دلیل داشتن شیر مانع از پخش شدن مواد در اثر حرارت میشود .

ظرف شما آماده قرار گرفتن داخل فر ( یا مایكرو فر )  است :
در صورت استفاده از فر ، نیم ساعت قبل از استفاده فر را با حرارت 220 درجه گرم كنید بعد ظرف را در طبقه وسط به مدت نیم ساعت قرار دهید .


در صورت استفاده از ماكروفر ، پایه بلند مخصوص گریل را وسط سینی گردان قرار دهید و ظرف را روی آن بگذارید ، بهتر است از برنامه پخت تركیبی + گریل استفاده كنید . در این صورت با قدرت 450 و زمان 20 دقیقه به نتیجه مطلوب میرسید .

نكته : اگر از این دستور استفاده كردید یا از دستور فر، در یك استكان كوچك تا نصف آب بریزید و زیر چهارپایه گریل بگذاید تا مانع از خشک شدن لازانیا شود .

اگر از دستور گریل خالی استفاده كردید 30-40 دقیقه زمان لازم است ( بسته به نوع مایكروفر ) در این روش از ترفند استكان آب استفاده نكنید .

** منظور از ظرف نسبتا بزرگی : اندازه ظرف به حدی باشد كه نوار های لازانیا به راحتی و بدون نیاز به شكستن در آن جای بگیرند . تا نوار های سالم و بدون ترك خوردگی داشته باشید .

نكته :
سعی كنید مواد را یك دست خرد كنید تا هنگام برش زدن لازانیا به مشكل بر نخورید .

این روش ، روش اصلی و در واقع طریقه پخت لازانیا است . شما میتوانید مواد اصلی را به دلخواه تغییر دهید . مثلا میتوانید به جای سوسیس و كالباس و گوشت چرخ كرده ، از كدو و بادمجان و سویا بدون گوشت چرخ كرده استفاده كنید ( لازانیای سبزیجات )  یا هر چیز دیگری كه میل داشتید ...

راجع به سویا . برای دست یافتن به طعم بهتر سویا ، پیشنهاد میكنم از دو ساعت قبل سویا را به جای آب معمولی در شیر خیس كنید . این عمل هم باعث از بین رفتن بوی ( به نظر بعضی ها ) بد سویا میشود و هم طعم بهتری به سویا میدهد ؛ و قبل از استفاده سویا را در آبكش بریزید و اجازه دهید كاملا خشک شود .

طرز تهیه ی لازانیا , طرز تهیه لازانیا روی گاز , طرز تهیه شله زرد برای 4 نفر


لازانیای لقمه ای :
یك روش دیگر و ساده تر ( ساده تر هنگام خوردن البته ! ) برای تهیه لازانیا وجود دارد :

دو عدد نوار لازانیا را به صورت یك علامت + روی هم قرار دهید . وسط این + را كمی سس قرمز بریزید و با مایع لازانیا پر كنید و روی آن اورگانو و پنیر و ... بپاشید و یكی یكی نوار ها را ببندید و در نهایت روی آن سس سفید مخصوص را بریزید و باقی مراحل كه مثل همان روش قبلی است . البته اگر به مزه پنیر علاقه دارید یك ورق درسته پنیر روی آن بگذارید نتیجه بهتری خواهید گرفت .  میتوانید از یك چوب خلال برای ثابت نگه داشتن نوار ها استفاده كنید ( در صورت نیاز )

 
قرار دادن یك لایه ضخیم پنیر ورقه ای مانع از زیادی سرخ و خشک شدن لازانیای لقمه ای میشود و در ضمن برای كسانی كه به طعم پنیر علاقه دارند یك لقمه بسیار لذیذ به شمار میرود ...

منبع : matbakhchi.blogfa.com


ویدیو : طرز تهیه لازانیا و نکاتی برای پخت آن