طرح فیس‌بوک برای توسعه اینترنت : اگرچه جمعیت آنلاین جهان چندی است که از مرز ...


اگرچه جمعیت آنلاین جهان چندی است که از مرز دو میلیارد نفر گذشته٬ اما همچنان دو سوم از ساکنان زمین به اینترنت دسترسی ندارند و اتصال محرومان از اینترنت به دنیای آنلاین٬ یکی از مهم‌ترین رویاهای مارک زاکربرگ٬ بنیان‌گذار بلندپرواز فیس‌بوک است. خبرگزاری ایسنا: خبرسازی‌های فیس‌بوک پایان‌ناپذیر است. این شرکت حالا از رویایی بزرگ پرده برداشته و می‌گوید قصد دارد با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین٬ ماهواره‌ها و لیزر همه ساکنان کره زمین را به اینترنت متصل کند.

اگرچه جمعیت آنلاین جهان چندی است که از مرز دو میلیارد نفر گذشته٬ اما همچنان دو سوم از ساکنان زمین به اینترنت دسترسی ندارند و اتصال محرومان از اینترنت به دنیای آنلاین٬ یکی از مهم‌ترین رویاهای مارک زاکربرگ٬ بنیان‌گذار بلندپرواز فیس‌بوک است.

فیس‌بوک از تاسیس یک مرکز پژوهشی در دل این شرکت عظیم خبر داد که ماموریت‌اش یافتن راه‌هایی نوین برای رساندن اینترنت به کسانی است که به آن دسترسی ندارند؛ تحولی مهم در تکامل فیس‌بوک که نویددهنده آینده‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز برای دنیاست.

این لابراتوار پژوهشی که Connectivity Lab نام گرفته٬ ماموریت‌اش تامین اینترنت ارزان و دسترسی حداقلی به دنیای آنلاین برای همه ساکنان زمین است.

پژوهشگران و متخصصان هوا و فضا و فن‌آوری‌های ارتباطی در این مرکز قرار است مشغول توسعه تکنولوژی‌های جدیدی شوند که با بهره‌گیری از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها)٬ ماهواره‌ها و لیزر می‌توانند دامنه نفوذ اینترنت در جهان را گسترش دهند و آن را به دورترین نقاط این کره خاکی هم برسانند.

مارک زاکربرگ در یک پست فیس‌بوکی درباره تاسیس این مرکز پژوهشی٬ گفت: ما روی روش‌هایی کار کرده‌ایم که بتوانیم اینترنت را از آسمان به زمین بتابانیم.

به گزارش دویچه وله، آن‌طور که در ویدئوی مرتبط با این پروژه آمده٬ یکی از این روش‌ها٬ استفاده از پهپادهایی است که با انرژی خورشیدی به حرکت درمی‌آیند و در ارتفاع 16 هزار پایی پرواز می‌کنند.

متحول کردن عملکرد ماهواره‌ها و ارتباط لیزری میان آنها برای بهینه‌سازی دسترسی به اینترنت از دیگر مسائلی است که متخصصان در این مرکز در دست پژوهش دارند.

متخصصانی از ناسا هم فیس‌بوک را در پی‌گیری اهداف بلندش در این پروژه یاری خواهند کرد.


ویدیو : طرح فیس‌بوک برای توسعه اینترنت