طرح جدید بانک مرکزی برای قیمت دلار : مدیرکل مبادلات ارزی بانک مرکزی از کاهش ...


مدیرکل مبادلات ارزی بانک مرکزی از کاهش شدید تقاضای سفته بازی در نیمه اول سال جاری خبر داد و گفت: هدف جدید بانک مرکزی در بازار ارز، جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی و اجازه ندادن به بروز دوباره نوسانات چشمگیر قیمتی است. خبرگزاری مهر: صمد کریمی در میزگرد بررسی سیاست‌های جدید ارزی در شبکه خبر سیما با بیان اینکه نرخ ارز متغیری است که در اقتصاد کشورها به صورت درون زا و نه برون زا تعیین می شود، گفت: نرخ ارز حاوی اطلاعات ذی قیمتی است تا از طریق آن بتوان ثبات در بازارهای ارز و چهارگانه اقتصاد ایجاد کرد.

مدیرکل ارزی بانک مرکزی با اشاره به اینکه نرخ ارز متغیر بسیار مهمی به ویژه برای بانکهای مرکزی است، تصریح کرد: بانکهای مرکزی در چارچوب چهار الگو نرخ ارز را تعیین می کنند که قدرت برابری خرید، تراز حساب جاری و الگوی پولی از جمله آنها است و بانکهای مرکزی همه این موارد را برای تعیین نرخ ارز در نظر می گیرند.

وی ادامه داد: همچنین عوامل غیراقتصادی در تعیین نرخ ارز لحاظ می شود و بر این اساس بانک مرکزی در هدف خود به هیچ عنوان درصدد این نخواهد بود که شاهد نوسانات شدید قیمت ها در بازار ارز چه در افق افزایش یا در راستای کاهش باشیم.

کریمی با اشاره به اظهارات اخیر ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در مورد قیمت ارز و بازار و انعکاس آن در رسانه ها، گفت: هدف بانک مرکزی جلوگیری از ایجاد نوسانات شدید در بازار ارز کشور است.

مدیر کل ارزی بانک مرکزی گفت: عوامل غیراقتصادی به این سمت حرکت کرده است که آثار معناداری در ماه‌های اخیر در بازار ارز کشور بگذارد و با توجه به پیش بینی هایی که صورت می گیرد در آینده با توجه به اینکه تراز تجاری کشور و سیاست های پولی در صدد کنترل نقدینگی است و از سوی دیگر تلاش دولت کاهش ریسک کشور است، عوامل اقتصادی در قالب این الگوها تاثیرات مثبت خود را بر بازار بگذارد و شاهد روند باثبات در بازار ارز با توجه به مولفه های مذکور باشیم.

این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: از زمانی که مرکز مبادلات ارزی ایجاد شده است ما با یک نرخ دیگر در بازار ارز کشور مواجه هستیم و آن نرخ صرافی های مجاز است، ضمن اینکه بحث این است که سیاست گذار پولی بتواند بر اساس عوامل اقتصادی و غیراقتصادی یک همگرایی بین این دو نرخ ایجاد کند و مد نظر ریاست بانک مرکزی نیز همین مطلب است.

کریمی در پاسخ به این مطلب که آیا بانک مرکزی در پی ایجاد درآمد ریالی از طریق مرکز مبادلات ارزی است، گفت: سیاست گذار پولی به هیچ عنوان به دنبال ایجاد نوسانات شدید در ارزش دارایی های خانوار و صاحبان کسب و کار نیست و نرخ ارز ترازنامه بانک مرکزی، بانک ها، موسسات مالی و غیرمالی، صاحبان کسب و کار و خانوارها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

مدیر کل ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه نوسانات محدود و در چارچوب نظام نرخ ارز شناور مدیریت شده مدنظر است، تصریح کرد: بانک مرکزی در راستای تقویت پول ملی نیز حرکت می کند.

به گفته کریمی، یک ارتباط منطقی بین نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی یا نرخ بازار بین بانکی یعنی همان نرخی که در بودجه به آن اشاره شده است و نرخ صرافی های مجاز که رفتار آنها قابل پیش بینی و تحلیل است وجود دارد.

وی با بیان اینکه معمولا رفتار سینوسی نرخ ارز در شبکه صرافی های مجاز دارای انحراف معیار یا نوسانات بسیار شدیدتری با نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی است، تصریح کرد: این دو نرخ فاصله معقولی دارند.

کریمی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود با اعلام اینکه عمده تقاضاهای ارزی در کشور به مرکز مبادلات ارزی هدایت شده است، گفت: ضمن اینکه شرایط اقتصادی کشور که در آن قرار داریم صرافی های مجاز بازوی نهادهای مالی در کشور هستند و در تامین مالی تجارت و پروژه ها کمک می کنند و از این نظر بسیار مهم هستند.

وی بر نظارت بانک مرکزی بر شبکه های صرافی های مجاز اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه تقاضای احتیاطی برای ارز، تقاضای سفته بازی و تقاضای تبدیل دارایی ها در نیمه اول سال 92 به شدت کاهش یافته که ناشی از عوامل غیراقتصادی و اقتصادی که آغاز شده و در آینده با اقدامات دولت و بانک مرکزی انجام می شود، هستیم.

کریمی گفت: بانک مرکزی در آینده در چارچوب نظام نرخ ارز شناور مدیریت شده، نرخ را به سمتی خواهد برد که هم ارزش پول ملی حفظ شود و هم به صادرات و تامین مواد اولیه تولید و ماشین آلات کمک شود. بانک مرکزی در سیاست گذاری ارزی فقط به صادرات و یا واردات توجه نمی کند و همه بازارهای چهارگانه را مد نظر قرار می دهد و سعی می کند که نرخی را در نظر بگیرد که تعادل در کل اقتصاد ایجاد کند، همچنین بانک مرکزی عدم زیان ناگهانی را برای ترازنامه خانوارها و صاحبان کسب و کار مدنظر قرار می دهد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی در مورد ترکیب ذخایر ارزی گفت: بانک مرکزی مدیریت ذخایر ارزی را همواره انجام می دهد و سطح ذخایر را حفظ می کند و سعی می کند به سمتی برود که این ذخایر از نقدشوندگی بالایی برخوردار باشد و بتواند در بازار ارز مدت دخالت خود را از طریق تامین مالی تجارت و تامین مالی پروژه ها حفظ کند.

مدیرکل مبادلات ارزی بانک مرکزی دوباره با اشاره به صحبت های اخیر رئیس بانک مرکزی عنوان کرد: نظر بانک مرکزی این است که نباید اجازه دهیم نوسانات شدید و ناگهانی در بازار ارز ایجاد شود، زیرا می تواند خطرناک برای تصمیم گیری فعالان اقتصادی باشد.

کریمی خاطر نشان کرد: با توجه به اتفاقاتی که در اقتصاد رخ داده، در آینده تاثیرات عوامل غیراقتصادی و عوامل اقتصادی یعنی در تراز تجاری، تراز پرداخت ها، سیاست پولی و جریان های ورودی و خروجی سرمایه را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: برای بانک های مرکزی در دنیا مهم این است که نرخ واقعی ارز و نه نرخ اسمی ارز است؛ درست است که نرخ اسمی برای بانک مرکزی و فعالان اقتصادی بسیار مهم است اما اگر نرخ واقعی ارز کاهش یابد به مفهوم این است که قدرت خریدمان را در بازارهای جهانی از دست می دهیم.

کریمی گفت: بر اساس قانون بانک مرکزی در چارچوب پولی و بانکی مدیریت بازار طلا با توجه به اینکه واردات طلا در انحصار بانک مرکزی است نقش انحصاری دارد، همچنین نرخ طلا بر اساس نرخ شبکه صرافی های مجاز تعیین می شود.


ویدیو : طرح جدید بانک مرکزی برای قیمت دلار