طراحی خانه تان، بازتاب شخصیت شماست! : انتخاب‌هایی كه شما هنگام تصمیم‌گیری در ...


انتخاب‌هایی كه شما هنگام تصمیم‌گیری در مورد ظاهر خانه خود انجام می‌دهید تاثیری مشخص بر روی احساسات و ادراكات شما می‌گذارد.

چیدانه: معمولا وقتی در مورد طراحی داخلی حرف می‌زنیم، به جنبه‌های زیبایی‌شناسانه آن توجه می‌كنیم و به چگونگی دستیابی به یك ظاهر خاص در طراحی، انتخاب سبك طراحی مناسب خانه ما، موضوع مهمی است که در طراحی كه باید به آن‌ها توجه كنیم. اما یك قطعه از این پازل همیشه بدون توجه رها می‌شود.


عرصه‌ای كه همیشه به آن توجهی نمی‌شود تاثیر واضح روانشناسی طراحی داخلی بر روی ناخودآگاه ما است. انتخاب‌هایی كه شما هنگام تصمیم‌گیری در مورد ظاهر خانه خود انجام می‌دهید تاثیری مشخص بر روی احساسات و ادراكات شما می‌گذارد. رنگ دیوارها در آشپزخانه خانه شما ممكن است بر روی استرس شما تاثیر مثبت با منفی بگذارد و تخت‌خوابی كه انتخاب می‌كنید باعث می‌شود تا دیگران بتوانند نوع شخصیت شما را حدس بزنند.

طراحی خانه , طراحی داخلی خانه , طراحی مبلمان خانه های کوچک

آیا می‌خواهید كه خانه شما نمایانگر شخصیت واقعی شما باشد؟ سعی كنید مطالعات بیش‌تری بر روی طراحی داخلی انجام دهید. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید خانه خود را به گونه‌ای طراحی كنید كه مناسب حس و حال شما باشد. 12 سوال کلیدی که برای طراحی داخلی خانه خود باید به آنها جواب دهید! این مطلب جالب می تواند شما را برای طراحی زیبا و درست راهنمایی کند.

 طراحی خانه ای در مساحت 12 متری , طراحی خانه های کوچک , طراحی مدرن خانه کوچک

1) انتخاب رنگ بر روی حس و حال شما تاثیر می‌گذارد

تعجبی ندارد كه رنگ مهم‌ترین بخش از چگونگی ادراك ما از جهان پیرامون است. اما، چیزی كه ممكن است برای شما جالب توجه باشد این حقیقت است كه رنگ‌ها در محیط‌های متفاوت می‌توانند تاثیرات متمایزی بر روی عواطف و حس و حال ما بگذارند. وقتی شروع به تصویر كردن طراحی داخلی خانه خود می‌كنید، مطمئن شوید كه از رنگ‌ها به گونه‌ای استفاده خواهید كرد كه مناسب حس و حال شما و هماهنگ با شخصیت شما باشند.

طراحان داخلی، و متخصصان بازاریابی در مورد رنگ ها در طراحی داخلی اصول مشخصی توافق دارند:

رنگ قرمز: بیانگر قدرت و اشتیاق است. از این رنگ می‌توان برای گرم كردن فضا و ایجاد فضایی صمیمی استفاده كرد.

رنگ نارنجی: بیانگر انرژی و نوآوری است. بهترین حالت استفاده از این رنگ به كارگیری آن در مقادیر اندك است. زیرا استفاده بیش از حد از آن باعث كسلی و خستگی چشم می‌شود.

رنگ زرد: این رنگ تداعی‌كننده شادی، خلاقیت، و آفرینش است. این رنگ در تركیب با رنگ‌های خنثی ملایم و در اتاق‌هایی با نور طبیعی فراوان جلوه زیبایی پیدا می‌كند و فضایی آرام و امن را خلق می‌كند.

رنگ سبز: این رنگ به داشتن كیفیات ملایم و آرامش‌بخش معروف است. رنگ سبز برای راهرو‌ها بسیار مناسب است زیرا گذر از فضای بیرون به درون را راحت می‌كند.

رنگ آبی: این رنگ، رنگ واقعی آرامش، سكون، و سرزندگی است. این رنگ بسیار مناسب فضاهای پر رفت‌وآمد مانند آشپزخانه‌ و سرویس بهداشتی است.

رنگ بنفش: این رنگ تداعی‌كننده جلال و بزرگی است. رنگ بنفش انتخاب بسیار خوبی برای اتاق‌های نشیمن رسمی یا اتاق‌خواب‌های اصلی است، زیرا فضایی مجلل و لوكس را خلق می‌كند.

رنگ خاكستری: این رنگ حسی از آسودگی و آرامش را در ما ایجاد می‌كند. از رنگ خاكستری در فضاهایی مانند اتاق كار یا حمام استفاده كنید.

رنگ قهوه‌ای: مانند رنگ سبز، رنگ‌های قهوه‌ای طبیعی بیان‌گر آرامش و آسودگی هستند. این رنگ را برای فضاهایی انتخاب كنید كه در آن‌ها خانواده دور هم جمع می‌شوند و یا فضاهایی كه در آن‌ها چندین مبل برای نشستن و گفتگو كردن وجود دارد.

رنگ سیاه: رنگ سیاه بیان‌گر قدرت است. از رنگ سیاه در وسایلی استفاده كنید كه می‌خواهید توجه همه را به خود جلب كند.

رنگ سفید: این رنگ با حسی از پاكیزگی و خلوص در ارتباط است. این رنگ بسیار مناسب تعریف كردن یك فضا است، اما استفاده بیش از حد از رنگ سفید و تركیب نادرست آن با دیگر رنگ‌ها فضایی خنثی و بی‌ثمر را به وجود می‌آورد.

به یاد داشته باشید كه هنگامی كه می‌خواهید رنگی را برای فضای داخلی خانه خود انتخاب كنید، انتخاب سه رنگ بسیار بهتر و مناسب‌تر از انتخاب یك رنگ است. یك رنگ خنثی برای قسمت‌های وسیع مانند دیوارها و كفپوش‌ها و یك رنگ آرام برای مبلمان و وسایل درشت دیگر انتخاب كنید. سپس، رنگ سوم را برای وسایلی خاص و متفاوت كه قرار است در فضا تنوع ایجاد كنند انتخاب كنید.

طراحی دکوراسیون خانه‌هایی با سقف بلند , طراحی خانه نکته , نشانه شخصیت شماست

2) نحوه قرار گرفتن وسایل در فضا شخصیت شما را آشكار می‌كند

وقتی دیوارها را رنگ كردید، اكنون نوبت آن رسیده كه در مورد نحوه قرار گرفتن وسایل در فضا تصمیم بگیرید. هر شی‌‌ای كه برای قرار گرفتن در فضا انتخاب می‌شود به ایجاد آگاهی در مورد كاركرد آن كمك می‌كند. اما، فراتر از این موضوع، تركیب هر وسیله كه فضا را پر می‌كند- از چیدمان نشیمن‌ها گرفته تا وسایلی كه به دیوار نصب می‌شود- همگی بیان‌گر شخصیت‌ها و خواسته‌های افراد هستند.

وقتی ما مهمانان را به خانه‌های خود دعوت می‌كنیم، آن‌ها از روی غریزه شروع به ارزیابی فضای داخلی ما براساس چهار ارزش متمایز و نیز چگونگی ظاهر خانه ما می‌كنند:

كاركردی: آیا این وسیله نیازهای شما را برطرف می‌كند؟ آیا میز آشپزخانه به قدر كافی بزرگ است كه همه خانواده بتوانند دور آن بنشینند؟ آیا این كفپوش تمام فضای اتاق را پوشش می‌دهد؟

اقتصادی: آیا این وسیله به قیمتش می‌ارزد؟ یا سرویس خواب این اتاق‌خواب چقدر ممكن است قیمت داشته باشد؟

نمادین: آیا این وسیله دارای حسی عاطفی است؟ آیا شما از مجموعه عكس‌های خانوادگی برای طراحی خانه خود استفاده كرده‌اید یا یك تابلوی نقاشی به دیوار نصب كرده‌اید؟

نشانه‌ای: آیا این وسیله دارای نشانه‌ای در خود است؟ آیا این نام یك برند یا نام اصلی وسیله است؟

با استفاده از این معیارها افراد شخصیت ما را حدس می‌زنند. فردی كه یك میز را برای خانه خود انتخاب كرده است و دارای فضای كافی برای همه اعضای خانواده است به عنوان فردی در نظر گرفته می‌شود كه به ظاهر وسایل و نشانه اجتماعی آن‌ها اهمیت می‌دهد. بر عكس، فردی كه در یخچال آشپزخانه‌اش مملو از نقاشی‌های كودكان و كارت‌های تبریك دوستان است نسبت به فردی كه یك آشپزخانه ساده دارد به عنوان فردی صمیمی‌تر و احساساتی‌تر شناخته می‌شود.

هنگام خرید وسایل خانه خود مطمئن شوید كه وسایلی كه می‌خرید بیان‌گر شخصیت و احساسات شما هستند و می توانند در خانه شما را شاد نگهدارند.
 
طراحی داخلی خانه ویلایی , طراحی خانه ای به مساحت 12 متر , جدیدترین طراحی داخلی خانه 2014

3) درك فضا به ایجاد توهم فضای بزرگ‌تر كمك می‌كند

آیا این جمله را شنیده‌اید: «برای شغلی كه خواهان آن هستید لباس بپوشید، نه شغلی كه اكنون دارید»؟ اگرچه این جمله معمولا برای مصاحبه‌های شغلی استفاده می‌شود اما می‌توان آن را به راحتی در طراحی اتاق‌های خانه نیز به كار برد.

طراحان داخلی برای دهه‌هاست كه از مفهومی به نام درك فضا برای خلق خانه‌‌هایی استفاده می‌كنند كه بزرگ به نظر برسند و اتاق‌های آن امكانات مناسب و راحتی برای فرد داشته باشد. این مفهوم در واقع به این مسئله اشاره دارد: استفاده از تكنیك‌های بصری كه بر روی ادارك دیگران از فضای زندگی ما اثر می‌گذارند.

اگر می‌خواهید خانه شما از اندازه واقعی بزرگ‌تر به نظر برسد، از مبلمانی متناسب با فضا و باریك استفاده كنید، یك آینه بزرگ را بر روی دیوار پشتی قرار دهید، و با استفاده از وسایل تزئینی  و وسایلی كه به دیوار نصب می‌شود به فضای خود عمق دهید. افرادی كه می‌خواهند فضای خانه آن‌ها جذاب باشد باید از پالت رنگی گرم استفاده كنند، مبلمان را به صورت گروهی در كنار هم بچینند تا فضایی صمیمی به وجود بیاید، و از نورهای فضاساز به قدر كفایت استفاده كنند.
 
طراحی مدرن خانه , طراحی بیرونی خانه , آموزش طراحی خانه های کوچک

4) از فنگ‌شویی برای ایجاد انرژی مثبت در خانه خود استفاده كنید

اگر می‌خواهید تغییری در زندگی خود ایجاد كنید، چرا از تغییر در فضای داخلی خانه خود شروع نمی‌كنید؟ فنگ‌شویی، هنر باستانی چینی، برای 3000 سال در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته‌ است و كارشناسان معتقدند كه استفاده از اصول آن باعث ایجاد انرژی‌های مثبت، خوش‌شانسی، عشق، و موفقیت در خانه می‌شود.

به كارگیری درست فنگ‌شویی نیاز به متخصصانی دارد كه نقشه انرژی هر فضا را تحلیل كنند، و سپس براساس این تحلیل‌ها تصمیم بگیرند كه از كدام جنبه‌های طراحی داخلی مانند رنگ‌ها و یا مواد مختلف استفاده كنند. با این وجود، اگر نمی‌خواهید چنین هزینه‌ای را انجام دهید، نكاتی اندكی وجود دارند كه به كارگیری آن‌ها باعث ارتقای انرژی‌های یك خانه می‌شود.

مطمئن شوید كه فضای ورودی خانه شما تمیز، رنگارنگ، و جذاب است. تمام مبلمان خانه خود را به گونه‌ای در فضا بچینید كه بتوانید به راحتی در ورودی خانه را ببینید و به مهمانان خوش‌آمد بگویید. با عناصر طبیعی مانند گل‌ها و سنگ‌ها خانه خود را تزئین كنید. سعی كنید همیشه خانه خود را در وضعیتی خوب و حالتی منظم نگه دارید.
 
طراحی 150متری خانه , نکات طراحی داخلی خانه , زیباترین طراحی های خانه

شیوه‌ای كه در آن طراحی داخلی خانه شما به چشم می‌آید تنها بخش كوچكی از تاثیرات آن است. پشت رنگ‌هایی كه برای دیوارهای خانه خود انتخاب می‌كنید و یا شیوه‌ای كه با استفاده از آن مبل‌های خانه خود را می‌چینید لایه‌ای از معنا نهفته است. هر انتخابی كه در طراحی داخلی خانه خود انجام می‌دهید دارای تاثیری خاص بر روی ناخودآگاه شماست. مطالبی كه ذكر شد را به دقت بخوانید و هنگام طراحی خانه خود از آن‌ها استفاده كنید.


ویدیو : طراحی خانه تان، بازتاب شخصیت شماست!