ضرورت اخذ مالیات از خانه های لوکس : دراین باره یک کارشناس حوزه مسکن با بیان ...



خانه لوکس , خانه های لوکس , خانه های لوکس تهران

دراین باره یک کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه "یکی ازمهمترین اهداف دریافت مالیات، اجرای عدالت اجتماعی ، کاهش ضریب جینی و نیز تامین مالی اقشار آسیب پذیر است"، به آفتاب یزد، گفت: ارتقای نظام مالیاتی درهرکشوری به یک ضرورت بزرگ و اجتناب ناپذیر تبدیل شده ، چرا که اصولا مالیات ها ابزاری مناسب برای برای بهبود شرایط زندگی افراد در جامعه محسوب می شود.علی صالح راد با تاکید بر اینکه" اخذ مالیات می تواند یکی از منابع درآمدی مهم برای دولت باشد" ، توضیح داد: متاسفانه درحالی که اکثر کشورهای توسعه یافته دنیا درحال ارتقای نظام مالیاتی خود هستند ،اما در کشورما بنا به دلایل مختلفی این ابزارتاثیر گذاردرجهت کاهش اختلاف طبقاتی ورفاه شهروندان ، ناکارآمد شده است.


وی ادامه داد: دولت هایی که از شهروندان خود مالیات دریافت می کنند، احساس مسئولیت بیشتری نسبت به آنها دارند چرا که به واسطه هزینه کردن ازدرآمدهای مردم باید به آنها پاسخگو باشند. این کارشناس با بیان اینکه " اخذ مالیات ازخانه های خالی از سکنه می تواند ازاحتکارمسکن توسط برخی افراد ثروتمند جلوگیری کند"، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که برخی افراد دارای چند واحد آپارتمان درنقاط مختلف شهر هستند و اکثر آنها نیزبه منظور گران تر شدن ،از فروش یا اجاره دادن آنها خودداری می کنند.


وی با بیان اینکه" دراکثر کشورهای توسعه یافته چنین خانه هایی مشمول مالیات های سنگین می شوند، گفت: در بیشتر کشورهای توسعه یافته به هیچ مالکی اجازه داده نمی شود که خانه خود را خالی رها کند اما در کشور ما براساس آمار درشهر تهران بالغ بر پانصد هزار خانه خالی وجود دارد.


صالح راد افزود: این رویه درحالی است که بیشترین مشکل تامین مسکن به دلیل گرانی در تهران وجود دارد، بنابراین اخذ مالیات می تواند اهرمی برای ترغیب مالکان خانه های خالی برای عرضه باشد.


وی با تاکید بر اینکه "دولت می تواند از درآمد حاصل از مالیات خانه های خالی در جهت تامین مسکن اقشارضعیف وآسیب پذیر جامعه استفاده کند"، یادآور شد:این چرخه یعنی درآمد زایی دولت ازطریق قشر متمکن وهزینه آن به سود افرادی که جزو دهک های پایین درآمدی هستند ،به برقراری عدالت اجتماعی کمک می کند.


وی اخذ مالیات از خانه های لوکس را نیز ابزاری مناسب در جهت ارتقای نظام مالیاتی دانست و افزود: در بسیاری از کلان شهرها از جمله تهران واحدهای مسکونی وجود دارد که با صرف هزینه های هنگفت وغیر قابل توجیه ساخته شده اند ،این خانه ها که اصطلاحا به آنها "لوکس" گفته می شود در بسیاری از نقاط شمالی تهران ساخته شده اند.


این کارشناس افزود: در نمای ظاهری و داخلی ساختمان های لوکس مصالح کاملا تجملاتی و گران قیمتی به کار رفته که با یک نگاه کلی می توان یک خانه لوکس را شناسایی کرد. بنابراین چنین آپارتمان هایی نیز به منظور کمک به حل مشکلات مسکن اقشار متوسط و نیز آسیب پذیر باید مشمول مالیات شوند.وی ادامه داد: جالب است که بخش زیادی از همین ساختمان های لوکس جزو همان خانه های خالی از سکنه هستند.


اقناع نشدن نمایندگان مجلس برای اخذ مالیات از خانه های لوکس
علیرضا خسروی ، عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اخذ مالیات از خانه های خالی به افزایش عرضه کمک می کند، در گفتگو با آفتاب یزد، گفت: مجلس ، دولت را موظف کرده که بعد از تصویب این قانون، ظرف مدت زمان شش ماه بانک اطلاعاتی مورد نیاز تهیه وسامانه زمین و مسکن را در وزارت راه وشهرسازی راه اندازی کند.


وی در پاسخ به این سوال که" آیا اخذ مالیات از خانه های خالی منجر به رواج اجاره نامه های صوری نمی شود"، گفت: به طور کلی سازوکارهای مختلفی برای شناسایی خانه های خالی وجود دارد و اتفاقا این کار هم خیلی مشکل نیست. به عنوان مثال از طریق میزان استفاده آب، برق و گاز یک واحد مسکونی می توان پی برد که آیا کسی در آن ساکن است یا خیر.

 

بنابراین حتی اجاره نامه صوری هم نمی تواند دال بر خالی نبودن یک واحد مسکونی باشد. ضمن آنکه مردم هم توانایی شناسایی این خانه ها را دارند و از اطلاعات آنها نیز در این زمینه می توان بهره برد. مثلا اینکه در یک ساختمان 10 واحدی اگر یک واحد خالی باشد از طریق ساکنان آن می توان در مورد آن کسب اطلاع کرد. خسروی همچنین درخصوص اخذ مالیات ازخانه های لوکس توضیح داد: مالیات بر خانه‌های خالی ( CGT) و مالیات بر خانه های لوکس (SDLT) جزو پایه های مهم مالیاتی درحوزه مسکن به شمار می آیند.


مالیات CGT مورد موافقت قرار گرفته ، اما SDLT حدود دو ماه پیش درجریان اصلاح قانون مالیات های مستقیم، مصوب نشد. وی درباره دلیل مصوب نشدن مالیات از خانه های لوکس، گفت: متاسفانه به دلیل قانع نشدن برخی نمایندگان مجلس دراینباره ،اجماع حاصل نشد، چرا که نمایندگان مخالف این قانون معتقدند که معیار مشخصی برای شناسایی خانه لوکس وجودندارد و قانون مذکور می تواند در قیمت مسکن اثر منفی داشته باشد.


دولت برای مالیات از خانه های لوکس لایحه بدهد
علی نعمت چهاردلی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران نیز با بیان اینکه" اخذ مالیات از خانه های خالی برای جلوگیری از احتکارمسکن موثر است" به آفتاب یزد، گفت: واقعیت امر این است که درحال حاضر به دلیل رکود موجود دربخش مسکن حدود هفتاد نوع واحد تولیدی مرتبط با صنعت ساختمان تعطیل شده و یا ظرفیت تولیدی آنها به حداقل ممکن نزول پیدا کرده است.


وی با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد این شرایط حوزه مسکن تغییر پیدا کند باید تدبیری اتخاذ شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه بخشی از تسهیلات اهدایی بانک مسکن برای خانه دار کردن مردم در راه دیگری مصرف شد، به این صورت که برخی سازندگان و انبوه سازان مسکن از این تسهیلات برای ساخت مسکن استفاده کردند و واحدهایی را ساختند اما این آپارتمان ها به امید گران تر شدن خالی نگه داشتند، از سوی دیگر برخی افراد هم با استفاده از تسهیلاتی که باید صرف تولید و صنعت کشور شود به ساخت مسکن روی آوردند و البته باز هم این خانه ها را خالی نگه داشتند.


این نماینده مجلس با بیان اینکه این خانه های خالی به عنوان سرمایه های راکد به اقتصاد کشور ضرر وارد می کنند،‌ یادآور شد: برای شناسایی خانه های خالی نهادهای نظارتی باید جدی عمل کنند تا راه های دور زدن چنین قانونی مسدود شود، به طور کلی غیر ممکن است در کشوری امکان شناسایی خانه های خالی نباشد و اگر اراده کافی در اجرای این قانون وجود داشته باشد، مطمئنا چنین چیزی شدنی است.


وی اضافه کرد: در تمام دنیا دولت هایی که از اجرای عادلانه قانون مالیات ها بهره می برند تسهیلات کم بهره ای به شهروندان ارائه می دهند، چرا که اگر بنا داریم که از خانه های خالی مالیات دریافت کنیم باید در قبال آن خدماتی به مردم ارائه شود.


نماینده مردم ملایر با بیان اینکه در کنار اخذ مالیات از خانه های خالی باید سیاست های تشویقی نیز مد نظر قرار گیرد، توضیح داد: به منظور جلوگیری از امکان کاهش تولید مسکن و نیز ترغیب مردم به پرداخت مالیات باید سیاست های تشویقی مانند تخفیف و تسهیلات با سودکم نیز درنظر گرفته شود و این رویه دقیقا در کشورهای پیشرفته دنیا نیز جاری است.


عضو هیئت رئیسه مجلس بااشاره به ضرورت دریافت مالیات از خانه های لوکس ، گفت: افرادی که مالک چنین واحدهایی هستند در واقع ازهمین کشور به ثروت و درآمد بالا دست پیدا کرده اند ،بنابراین باید در کنار این کسب درآمد مالیات آن را هم به دولت پرداخت کنند.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون بحث مالیات از خانه های لوکس در مجلس مورد موافقت قرار نگرفته است، توضیح داد: به دلیل ضرورت این امر ، دولت می تواند لایحه ای در این خصوص تنظیم کند و کمیسیون عمران مجلس نیز قطعا دراینباره کمک های لاز م را خواهد کرد تا این اتفاق بیفتند. بنابراین لازم است مسئولان با توجه به مشکلات موجود در بازارمسکن و اینکه اتکای دولت به درآمدهای نفتی کاهش یافته است لایحه ای در خصوص مالیات ازخانه های لوکس به مجلس بیاورند و قطعا کمیسیون عمران برای تصویب آن تلاش می کند.

 

اخبار اقتصادی  -  آفتاب یزد 


ویدیو : ضرورت اخذ مالیات از خانه های لوکس