صورتی یا آبی، واقعا مهم است؟ : اینکه رنگ های انتخاب شده در هر سال وابسته به ...


اینکه رنگ های انتخاب شده در هر سال وابسته به چه شرایط و بر اساس چه پارامترهایی انتخاب شده است زیاد برای ما مشخص نیست. بسیاری دنباله رو رنگ پیشنهادی موسسه پنتون (پن یعنی همه و تون هم معنی رنگ) هستند و آن را سرلوحه کار خود قرار می دهند. روزنامه هفت صبح - هانیه درویش: اینکه رنگ های انتخاب شده در هر سال وابسته به چه شرایط و بر اساس چه پارامترهایی انتخاب شده است زیاد برای ما مشخص نیست. همینطور اینکه چرا بسیاری دنباله رو رنگ پیشنهادی موسسه پنتون (پن یعنی همه و تون هم معنی رنگ) هستند و آن را سرلوحه کار خود قرار می دهند هم مشخص نیست اما چیزی که مشخص است این است که از سال 1990 میلادی تاکنون، موسسه «پنتون» رنگ مخصوص سال را انتخاب کرده است. آنها با این کار خود باعث می شوند مشتری ها در دوازده ماه آینده رنگ خاصی برای پوشش ها یا خریدهای مرتبط شان داشته باشند.

این موسسه رنگ مورد نظر را بر اساس آنچه مردم به دنبال آن هستند انتخاب کرده به طوری که مردم با استفاده از آن بتوانند پاسخگوی نیازهای شان باشند. این رنگ الزاما رنگ خیلی پرفروش و جذاب بازار مد نیست بلکه رنگی است برای طراحان در تمامی بخش ها که بیان کننده حالت و نگرشی از مردم جامعه است اما در ایران قضیه کمی متفاوت است و یا حداقل گاهی کمی طول می کشد که رنگ سال همه گیر شود.

در این زمینه غزل ترکی شریف آبادی، طراح لباس بازیگران مطرح سینما همچون نیکی کریمی و طلیعه ایمانی، طراح لباس نوید محمد زاده گفتگویی داشته ایم که نتیجه آن نگاه متفاوت این دو طراح لباس را دربر دارد.

آیا واقعا زرده تخم فلامینگوها صورتی رنگ است ؟ , پلنگ صورتی , صورتی

دو انتخاب برای یک سال

رنگ صورتی روشن یا همان صورتی سنگ کوارتر Rose Quartz یکی از رنگ های انتخاب شده شرکت پنتون برای سال 2016 است. این رنگ حس نشاط، خونسردی و آرامش خاصی را در فرد ایجاد می کند. رنگ روشن آبی Serenity هم رنگ انتخابی دیگر شرکت پنتون برای سال 2016 است که این رنگ هم حس آرامش را در فرد ایجاد می کند و در اصل ترکیبی از این دو رنگ در دنیای مد مطرح شده است اما برای اولین بار در طول سال های اخیر، این کمپانی امسال دو رنگ را به عنوان رنگ مد و فشن سال 95-2016 انتخاب کرده.

دومین رنگ انتخابی شرکت پنتون رنگ سفید استخوانی است. مدیر اجرایی موسسه رنگ پنتون در توصیف رنگ سال 2016-1395 آن را به سایه های ظریف و جذاب که انسان را به گرمی در آغوش می کشد تشبیه می کند. وی این رنگ طبیعی را برای آشپزخانه، اتاق غذاخوری، میز، لوازم خانگی کوچک و منسوجات قابل استفاده در خانه بسیار مناسب می داند.

برای انتخاب این رنگ این تیم شروع به بررسی کرده تا رنگی را که استفاده صعودی در جامعه داشته و در بیشتر بخش های طراحی قابل استفاده باشد را انتخاب کنند. آنچه باید بدانیم این است که هر رنگی معانی ذاتی و سمبلیک مختص به خود را دارد.

پنتون هر ساله و با توجه به حال و هوای جامعه، رنگ سال را انتخاب می کند و این رنگ، خیلی زود توسط طراحان و صاحبان صنایع پوشاک و مد مورد توجه قرار می گیرد و وارد محصولات شان می شود. البته پنتون رأسا، دست به انتخاب رنگ سال نمی زند و این کار را بعد از نظرخواهی از طراحان دکور و مد تولیدکنندگان صنعتی و خرده فروشان انجام می دهد.

رنگ سال معیار مشخص و خاصی برای طراحی لباس نیست!

در سال های اخیر بالاخص سال گذشته که رنگ ارغوانی به عنوان رنگ سال اعلام شده بود، ترکیب رنگ قرمز و ماهاگونی و ارغوانی را در همه فروشگاه های لباس و حتی مبلمان و لوازم خانه دیدیم اما امسال حال و هوای تمامی فروشگاه ها، رنگ های ترکیبی و شاید دلبخواهی و بر اساس سلیقه صاحبان فروشگاه بود. شاید هم یکی از دلایل آن این باشد که رنگ صورتی و آبی کمرنگ و سفید استخوانی بیشتر به درد روزهای گرم تابستان می خورد تا بهار سرد و بارانی که پشت سر گذاشته ایم.

غزل ترکی در رابطه با استفاده از رنگ سال در مانتوهای امسالش به هفت صبح می گوید: «رنگ سال معیار مشخص و خاصی برای طراحی لباس نیست، به خصوص در ایران، چرا که همه مدها و از جمله رنگ چیزی حدود یک سال بعد وارد ایران و سپس همه گیر می شود.» او در رابطه با رنگ خنک و پر از آرامش امسال هم گفت: «این رنگ به نوعی مختص تابستان است و مسلما تا تابستان جا می افتد و مورد استقبال قرار می گیرد.»

غزل ترکی در رابطه با نحوه و اولویت کارش می گوید: «ما بر اساس تجربه به سلایق مردم پی برده ایم و می دانیم که ترکیب چه رنگ و مدلی برای هر سال جواب می دهد. در رابطه با رنگ سال هم با تعصب نسبت به آن عمل نمی کنیم چرا که مردم هم امسال زیاد دنبال رنگ نبودند و بیشتر به طرح و خاص بودنش توجه داشتند.»

او می گوید: «شاید مشتری ها رنگ سال را از ما به وفور می پرسیدند اما اولویت آنها برای انتخاب مانتو یا لباس، رنگ نبود.»

دریاچه صورتی , رنگ صورتی , صورتی ها

استقبال از رنگ های پاستیلی

اما طلیعه ایمانی نظر دیگری دارد و در کالکشن بهاره اش به وفور از این دو رنگ استفاده کرده است. او همچنین در این رابطه که استفاده از این رنگ با رفتن به سمت تابستان و گرما بیشتر و بیشتر می شود، به هفت صبح گفت: «بهار امسال را با این رنگ های روشن شروع کردم و استقبال هم از آن بی نظیر بود، چرا که مردم نسبت به پارسال به این تغییر رنگ نیاز داشتند و شاید شرکت پنتون هم با توجه به حال و هوای جامعه امروزی و روحیه افراد، این رنگ را انتخاب کرد تا یک تغییر کلی در دنیای رنگ و طرح در دنیا ایجاد کند اما مسلما این رنگ را در مدل های تابستانی بیشتر هم خواهیم دید.»

او معتقد است رنگ ها در دکوراسیون خانه و حتی بیرون از خانه به سمت رنگ های سفید و یا یک رنگ سبز آبی کمرنگ سوق پیدا کرده است که البته هنوز در غرب در حال استفاده است و مادت زمانی حدود یک سال لازم است تا به ایران برسد.

از طلیعه احمدی که طراح لباس نوید محمدزاده در جشنواره فجر امسال هم بوده است، در رابطه با سفارش های بازیگران بر اساس رنگ سال پرسیدیم و او در جواب گفت: «به دلیل رسمی بودن مراسم جشنواره، استقبال از رنگ های تیره بالا بود اما با نزدیک شدن تابستان اصولا همه لباس ها و سفارش ها به سمت روشن شدن و نازک شدن سوق پیدا خواهد کرد.»

واقعا هیچ کسی برای طلاق گرفتن ازدواج نمی‌کنه , دریاچه صورتی چابهار , چگونه صورتی جذاب داشته باشیم


ویدیو : صورتی یا آبی، واقعا مهم است؟