صنایع لبنی لجبازی می‌کنند : وزیر کشاورزی از پیشنهاد پرداخت یارانه خرید نهاده‌های ...



صنایع دستی , صنایع دستی ایران , فروشگاه صنایع دستی

وزیر کشاورزی از پیشنهاد پرداخت یارانه خرید نهاده‌های دامی به دامداران برای جلوگیری از افزایش قیمت شیر خبرداد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال گذشته قیمت خرید شیر خام ۱۴۴۰ تومان تصویب شد اما هنوز دامداران نمی‌توانند شیر خام خود را به قیمت سال گذشته به فروش برسانند علت آن را لجبازی صنایع لبنی در خرید شیر از دامداران به قیمت مصوب دانست.

محمود حجتی در جلسه هیأت عمومی و شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی از صنایع لبنی که از خرید شیر از دامداران به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار سرباز می‌زنند انتقاد کرد و گفت: افزایش نیافتن قیمت شیر خام رنجم می‌دهد زیرا در سال گذشته نرخ این محصول 1440 تومان تصویب شد اما هنوز بعد از گذشت یک سال دامداران نمی‌توانند محصول خود را به قیمت مصوب سال گذشته عرضه کنند.

 

ستاد تنظیم بازار سال گذشته قیمت خرید هر کیلو گرم شیر از دامداران را برای صنایع لبنی 1440 تومان تعیین کرد اما صنایع لبنی از همان زمان زیر بار این قیمت گذاری نرفتند و با اینکه دولت یارانه 300 میلیارد تومانی برای جبران هزینه‌ها به صنایع لبنی اختصاص داد اما آنان با گذشت یک سال از تصویب مصوبه ستاد تنظیم بازار، شیر را با قیمت پایین تر از دامداران می‌خرند.وزیر جهاد کشاورزی این اقدام صنایع لبنی را لجبازی دانست که به ضرر خود صنایع است چون باید پذیرفت که صنایع و دامداران از یکدیگر جدا نیستند.

 

به گفته حجتی قیمت 1440 تومانی هر کیلوگرم شیر خام کف قیمتی بوده که برای پایدار ماندن تولید، تحقق آن، الزام‌آور است اما دامداران به دلیل نقطه ضعفی که در فسادپذیری محصول خود دارند مجبور به فروش شیر خام به هر قیمتی هستند.

 

در راستای کاهش ضرر صنایع لبنی نیز دامداران امسال خواستار اجرای مصوبه تنظیم بازار سال گذشته شدند، این در حالی است که صنایع لبنی ادعا دارند که بازار کشش خرید شیر خام با این قیمت را ندارد.

 

وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: در صورتی که صنایع لبنی شیر خام تولید دامداران را تا حد ممکن کشش بازار و با قیمت منطقی خریداری کنند، این وزارتخانه نیز مابقی شیر خام را با قیمت واقعی خریداری و به شیر خشک تبدیل خواهد کرد.

راهکار حل مشکل قیمت شیر
سعید سلطانی سروستانی، رئیس اتحادیه دامداران در گفت گو با «ایران» قیمت 1440 تومان برای خرید هر کیلو گرم شیر از دامداران را حداقل قیمت ممکن دانست که ستاد تنظیم بازار مقرر کرده است اما صنایع لبنی از خرید شیر به این قیمت خودداری می‌کنند در حالی که نرخ 1440 برای پارسال است و دولت امسال این نرخ را افزایش نداد.

به گفته سلطانی در سال 91 دامدار هر کیلو جو را به قیمت 590، ذرت 600، سبوس 250 و سویا 900 تومان  می‌خرید که در آن زمان قیمت هر کیلو شیر 930 تومان بود. در حال حاضر قیمت‌ها تغییر کرده و قیمت جو هر کیلو 850 تومان، ذرت 700، سبوس 525 و سویا 1550 است پس با احتساب افزایش قیمت نهاده‌ها نرخ 1440 تومان برای هر کیلو شیر آن‌طور که صنایع لبنی می‌گویند نرخ بالایی نیست.

به گفته سروستانی دولت برای حمایت از دامداران خرید تضمینی شیر را آغاز کرد که این طرح تا حدودی توانسته جلوی ضرر دامداران را بگیرد.رضا باکری، رئیس انجمن تولیدات لبنیات نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» با تأیید این موضوع که صنایع، شیر را به قیمت کمتر از قیمت مصوب از دامدار می‌خرند گفت: کارخانجات و صنایع بزرگ که 70 درصد نیاز لبنیات کشور را تأمین می‌کنند شیر را به نرخ 1200 تومان از دامدار می‌خرند.

 

وی در خصوص اجحاف در حق دامداران با خرید شیر به قیمت کمتر از قیمت مصوب گفت: صنایع لبنی مسئول حمایت از دامداران نیستند. اگر صنایع شیر را به قیمت 1440 بخرند متضرر می‌شوند چون در حال حاضر هم 16 درصد شیر خریداری شده به صورت مازاد بر مصرف باقی می‌ماند و تبدیل به شیر خشک می‌شود.

 

باکری با اشاره به بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان حوزه لبنیات گفت: اگر ما شیر را به قیمت 1440 تومان بخریم در آن‌صورت قیمت لبنیات باید حدود 16 درصد افزایش یابد که این یعنی کاهش قدرت خرید و کاهش بیشتر تقاضا.به گفته باکری از سال 89 با اجرای هدفمندی یارانه‌ها 400 واحد کوچک صنایع لبنی تعطیل شد که این عدد 50 درصد این واحد‌ها را شامل می‌شود.

اما راهکاری که رئیس اتحادیه دامداران ارائه می‌کند این است که برای حمایت از تولید کنندگان دولت بجای پرداخت یارانه به عنوان مابه التفاوت به صنایع لبنی این یارانه را برای خرید نهاده به دامداران اختصاص دهد.

 

اگر دولت یارانه شیر را در جهت تأمین نهاده‌های دامی و افزایش راندمان تولید به دامداران تخصیص دهد هم تولید کنندگان حمایت می‌شوند و هم این یارانه باعث ثبات قیمت شیر و سایر فرآورده‌های لبنی می‌شود.
 
وزارت کشاورزی با قاچاقچیان میوه طرف نیست
وزیر جهاد کشاورزی علاوه بر موضوع خرید شیر از دامداران در خصوص قاچاق میوه نیز سخن گفت. وی درباره اینکه گفته می‌شود زور جهاد کشاورزی به واردکنندگان و قاچاقچیان میوه نمی‌رسد، گفت: اصلاً قاچاقچی‌ها طرف ما نیستند، بلکه نیروهای نظامی، انتظامی، مرزبانی و گمرک وظیفه مقابله با این افراد را دارند.وزارت جهاد مباحث مربوط به تعرفه‌ها و اینکه چه میوه‌ای با چه تعرفه‌ای وارد کشور شود را به عهده دارد.

کسری گندم نداریم
حجتی همچنین با اشاره به تولید گندم کشور اعلام کرد: با توجه به وضعیت تولید، برداشت و خرید تضمینی گندم و علی‌رغم کاهش بارندگی و سوختن 500 هزار هکتار از گندمزارهای کشور به دلیل خشکسالی، امسال با خرید هشت میلیون تن از کشاورزان و با توجه به ذخایر استراتژیکی که از سال گذشته در انبارهای کشور وجود دارد، کسری گندم نداریم و تنها برخی از کارخانه‌های تولید ماکارونی و نشاسته برای تأمین بخشی از نیازهایشان به صورت محدود این محصول را وارد می‌کنند.

 

به گفته حجتی پیش‌بینی می‌شود خرید تضمینی گندم تا 8 میلیون تن ادامه یابد که در آن صورت نسبت به سال گذشته بیش از یک تا 5/ 1 میلیون تن افزایش تولید گندم خوراکی خواهیم داشت. سال گذشته حدود 6 میلیون و 700 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

 

حجتی در خصوص پرداخت وجه گندمکاران گفت: با پشتیبانی دولت بیش از 6 هزار و 300 میلیارد تومان از محل تسهیلات بانک مرکزی، محل خزانه دولت و بخشی دیگر از سوی فروش گندم شرکت بازرگانی دولتی ایران تأمین و پرداخت شده است.

 

وی تأکید کرد: با تمهیدات سازمان مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری قرار است دو هزار میلیارد تومان از خزانه دولت به مطالبات گندمکاران اختصاص یابد که در صورت تأمین این مبلغ تا اواخر هفته جاری یا اوایل هفته آینده به حساب گندمکاران کشور واریز خواهد شد.


اخبار اقتصادی - ایران


ویدیو : صنایع لبنی لجبازی می‌کنند