صرافی كه 4 میلیارد ندارد بهتر است تعطیل شود : چند روزی از اتمام مهلت صرافان ...



صرافی المپیک , صرافی , صرافی پارسی

چند روزی از اتمام مهلت صرافان برای دریافت مجوز گذشته ولی همچنان تعداد زیادی صرافی وجود دارد كه برای دریافت مجوز اقدام نكرده اند. اگرچه در نیمه دوم سال 93، شرط اعطای مجوز از 20 میلیارد تومان سرمایه به 4 میلیارد تومان برای شهرهای بزرگ و دو میلیارد تومان برای شهرهای كوچك كاهش یافته است اما صرافان به همین ارقام نیز معترض هستند.

همین دو هفته پیش بود که حمید تهرانفر معاون نظارتی بانك مركزی در مصاحبه‌ای عنوان كرده بود: به نظر این ارقام برای افرادی كه وارد این عرصه می‌شوند باتوجه به حجم قابل توجهی از فعالیت‌های ارزی، بسیار مناسب است و اگر كسی كمتر از این رقم، در اختیار دارد بهتر است وارد این حوزه نشود.

اما در مقابل این اظهار نظر صرافان نیز توضیحاتی دارند. یكی از صرافان در گزارش میدانی تابناك از راسته خیابان فرودسی كه خیابان معروف فعالان بازار ارز است، می گوید: داشتن 4 میلیارد تومان سرمایه یعنی خرید 4 میلیارد تومان ارز. وقتی صراف چهار میلیارد تومان سرمایه به میدان می‌آورد برای آنكه ضرر نكند باید مدام به دنبال تبدیل ریال به دلار، دلار به ارزهای دیگر باشد، چراكه نمی‌خواهد ارزش سرمایه‌اش كاهش یابد.

او توضیح می دهد: بانك‌ها و یا بنگاه‌ها با سرمایه خود فعالیت‌های اقتصادی انجام می دهند و با انجام این فعالیت‌ها، سود مورد نظر را به دست می‌آورند اما صرافان كارشان خرید و فروش ارز است. پس باید هر روز با هر افزایش و یا كاهش قیمتی ارز در بازار چنج شود. تصور كنید هر صرافی چهار میلیارد تومان سرمایه خود را در نوسانات بخواهد تبدیل كند. چه اتفاقی برای بازار خواهد افتاد؟

وقتی بحث داغ می شود همكار این صراف كه تا این لحظه ساكت بود، گویا داغ دلش تازه شده است، شروع به شمردن پیامدهای این تصمیم می‌كند.

او اظهار می كند: كل ارقامی كه روزانه مبادله می‌شود در سطح 100 میلیون تومان و در روزهای پرتقاضا 200 میلیون تومان است. چگونه یكباره این عدد به میلیارد باید برسد. تازه اگر چنین اتفاقی بیفتد چه كسی پاسخگوی نوسانات بوجود آمده از محل این میزان خرید و فروش چیست؟

وارد یك صرافی بزرگ می‌شوم كه به نظرم باید جزو دریافت كنندگان مجوز باشد. با دم و دستگاهی كه تدارك دیده است، به نظرم بعید می‌رسد كه مجوز نداشته باشد. اما همه چیز خلاف تصورم بود.

صاحب این صرافی هم از چهار میلیارد تعریف شده گلایه دارد. وقتی به او می‌گویم ابتدا قرار بود سرمایه صرافی ها به 20 میلیارد تومان برسد ولی دولت یازدهم كلی تخفیف داد و این رقم را به 4میلیارد تومان رساند، می گوید: 20 میلیارد تومان آنقدر دور از واقعیت بود كه خود دولت هم متوجه شد با این عدد مجوزدار شدن هیچ صرافی اتفاق نخواهد افتاد.

او اضافه می كند: این 4 میلیارد تومان هم فقط از عهده كسانی بر می‌آید كه عمده تبادلات ارزی كشور با آنهاست نه صرافی‌هایی كه به كار خرید و فروش جزئی می‌پردازند.



اخبار اقتصادی - تابناک


ویدیو : صرافی كه 4 میلیارد ندارد بهتر است تعطیل شود