صرافان غیررسمی دبی کانال مالی ایران و جهان : صرافان غیررسمی دبی کانال مالی ...



اخبار ایران و جهان , ایران دومین کشور غمگین جهان , ایران، دومین کشور غمگین جهان

صرافان غیررسمی دبی کانال مالی ایران و جهان

رویترز در گزارشی به فعالیت صرافان و بازرگانان غیررسمی ریال ایران و ارزهای خارجی در دبی پرداخت.

به گزارش عصر ایران، در این گزارش رویترز آمده است: در دفتری در قلب بافت قدیم شهر دبی، یک ایرانی با یکی از شش گوشی تلفن موجود روی میزش صحبت می کند و دکمه های ماشین حساب را تند تند فشار می دهد. او در چند دقیقه، مکالمات متعددی با افرادی برقرار می کند که می خواهند ریال ایران بفروشند؛ بخرند یا حواله کند.

این، اقدامی همراه با بحران است و در سایه وضعیت ایران، یک ریسک بزرگ به شمار می رود.

صراف های غیررسمی و بازرگانان ارز در دبی، حلقه وصل مهم میان اقتصاد ایران و بقیه کشورهای جهان هستند. آنها به رغم اعمال محدودیت های دولت ایران و تحریم های خارجی راه انتقال پول به ایران و از این کشور را حفظ می کنند.

پس از آنکه آمریکا و اروپا، از اواخر 2011 تحریم های مالی را علیه تهران اعمال کردند این کشور روز به روز از سیستم اقتصادی جهان دور تر می شود. ای روند باعث شد فعالیت صرافان غیررسمی در دبی شکوفا شود.

با توجه به اینکه بازرگانانی که با ایران تعامل می کنند نمی توانند از کانال های عادی و معمول، پول جابجا کنند آنها به صرافان غیررسمی مراجعه می کنند.

یکی از این صرافان غیررسمی می گوید: مبادله ریال ایران با ارزهای خارجی پس از تحریم ها علیه ایران، دیوانه وار شد. حجم تعاملات ام با ریال ایران در یک روز به یک میلیارد درهم امارات معادل 270 میلیون دلار آمریکا رسید.

اما در اکتبر گذشته به همراه کاهش ارزش ریال، تهران عرضه ارزهای خارجی را به بازار کاهش داد. این ضربه شدیدی به بازرگانان دبی بود زیرا این اقدام حجم پول های مورد استفاده آنها را کاهش داد.

یکی از بازرگانان ایرانی مقیم دبی که خواست نامش اعلام نشود در این باره گفت: در برخی از روزها هیچ معامله ای انجام نمی دهیم و در برخی روزهای دیگر بین 10 تا 15 میلیون درهم با مشتریان مطمئن معامله می کنیم.

صرافان غیررسمی در دبی روابط بازرگانی خود را با ایران حفظ می کنند. آنها کانال مهمی برای تعامل ایرانی ها با جهان ایجاد می کنند.

"مهرداد عمادی" اقتصاددان متولد ایران که در شرکت مشاوره مالی بیتا ماتریکس فعالیت می کند در این باره می گوید: دبی نقطه حیاتی است که از طریق آن اکثر تعاملات مالی مربوط به ایران انجام می شود.

وی افزود: صراف ها و بازرگانان غیررسمی ارز، تنها راه تهیه ارز برای بازرگانان عادی ایران برای واردات کالا به این کشور هستند.

رویترز ادامه داد: تحریم های مالی علیه ایران، جایگاه دبی را به عنوان مرکز اصلی بازرگانی و سرمایه گذاری ایران، تهدیه می کند.

با تحریم ها علیه ایران، بانک ها و صرافی ها از تعاملات مالی با این کشور منع شده اند. بازرگانان دبی به سرعت تلاش کردند جای خالی بانک ها را با استفاده از سیستم حواله ای حل کنند.

سیستم جابجایی غیررسمی پول بر اعتماد و روابط شخصی افراد تکیه می کند و از چند قرن قبل در منطقه خلیج فارس و شبه قاهره هند استفاده از آن آغاز شد و هم اکنون با تغییراتی، با موفقیت ادامه دارد.

به نظر می رسد این شیوه جابجایی پول قوانین امارات را نقض نمی کند. بازرگانان در امارات دفتری با مجوز قانونی دارند و بازرگانان کوچکتر را در مناطق مختلف ایران به درهم می دهد.

آمار رسمی درباره تعداد بازرگانان ارز در دبی و حجم فعالیت آنها وجود ندارد اما برخی می گویند که فعالیت ها نقش محوری را در حفاظت از تجارت کالا میان ایران و امارات دارد تجارتی که به دلیل تحریم ها کاهش یافته است./عصرایران

 


ویدیو : صرافان غیررسمی دبی کانال مالی ایران و جهان