صدام حسین، احترام دیروز، بدبختی امروز! : خبرگزاری فرانسه در گزارشی به وضعیت ...


خبرگزاری فرانسه در گزارشی به وضعیت افرادی پرداخت که "صدام حسین" نام دارند و در عراق زندگی می کنند. عصر ایران: خبرگزاری فرانسه در گزارشی به وضعیت افرادی پرداخت که "صدام حسین" نام دارند و در عراق زندگی می کنند.

در این گزارش آمده است: صدام حسین در کوچه های شهرک شیعه نشین در نزدیکی بغداد بدون هیچ محدودیتی راه می رود. او با ماموران پلیس در پاسگاه شوخی و با رهگذران یکی پس از دیگران سلام علیک می کند. وی با افتخار نام خود را تکرار می کند و آنها می شنوند.

صدام با خنده به نیروهای پلیس می گوید: شما من را اعدام نکردید. او شبیه به من بود.

اما مردی که عبای سیاه بلند و کت چرمی بر تن داشت خود صدام حسین نیست بلکه یکی از تعداد زیاد عراقی هایی است که نام دیکتاتور سابق کشور را بر خود دارند.

از زادگاه صدام در شهر تکریت در شمال عراق تا صحرای استان الانبار در شرق و استان های جنوبی شیعه و سنی نشین، تعدادی زیادی از افراد این نام مرکب را برخود دارند. نامی که در گذشته با احترام و شکوه فراوان همراه بود اما هم اکنون مشکلات فراوانی را به دنبال دارد.

"صدام حسین علیوی" 35 ساله که در ایستگاه موتور برق در منطقه عزیزیه در جنوب شرق بغداد کار می کند می گوید: صدام به بسیاری از مردم ظلم کرد. این مردم امروز دشمنی و کینه بسیاری نسبت به او دارند. به همین دلیل بسیاری از مردم به دلیل اسمم، من را مورد سرزنش قرار می دهند.

صدام حسین که پدربزرگش این نام را برای او برگزید به یاد می آورد به هنگام تحصیل معلم ها با احترام بسیار با او رفتار می کردند. اگر تکالیف مدرسه را انجام نمی داد مجازاتش غیرممکن بود.

او وقتی به سربازی رفت به هنگام صداکردن اسمش برای دریافت لباس از سوی افسر وظیفه مورد ضرب و شتم قرار گرفت زیرا نام رئیس جمهور را برای خود انتخاب کرده بود.

پس از حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق در سال 2003 و سقوط حکومت صدام، صدام کارگر ایستگاه موتور برق امیدوار بود با تغییر نامش پایانی برای رنج هایش به وجود آید.

صدام پس از سقوط صدام از سوی مردم محله اش مورد بازخواست قرار نگرفت اما یکی از احزاب سیاسی از پدرش خواسته بود نام پسرش را تغییر دهد. برخی از رهگذران او را سرزنش می کردند زیرا نامش یادآور خاطرات سخت و بد گذشته بود.

صدام حسین تلاش کرد در سال 2006 نامش را تغییر دهد اما به دلیل بروکواسی مشهور در عراق و هزینه های بالا، تصمیم گرفت این اقدام را به زمان دیگری واگذار کند.

پدر صدام حسین با ناراحتی می گوید: متاسفم که با چنین نامگذاری برای پسرم موافقت کردم. قبل از سال 2003 فشارهای زیادی بر ما بود. پس از سال 2004 رنج ما بیشتر شد. بسیاری از افراد نسبت به صدام و هر چیزی که مرتبط با نام او باشد دشمنی دارند. در بسیاری از موارد کارمندان ادارات به دلیل خشم از نام پسرم از تعامل با او خودداری می کنند.

خبرگزاری فرانسه اضافه می کند: با وجود گذشت یک دهه از بازداشت صدام حسین که دسامبر 2006 هم اعدام شد اما همچنان نام او در میان بسیاری از عراقی ها باعث خشم است. صدها هزار نفر که اکثریت آنها شیعه و کُرد بودند به دست حکومت صدام کشته شدند. بیشتر عراقی ها نیز در نتیجه جنگ صدام با ایران و کویت و تحریم های فلج کننده علیه اقتصاد کشورشان، متحمل رنج های بسیاری شدند.

افرادی که هنوز اسم صدام حسین را بر خود دارند یکی از موارد معدود باقی ماندگان حکومت سابق عراق و یادآور حکمرانی بیش از ربع قرن صدام هستند.

بسیاری از افرادی که نام صدام حسین داشتند با قتل و تهدید و سختی در یافتن شفل به ویژه مشاغل دولتی روبه رو شدند وسختی هایی بیش از مردم عادی دارند.

"صدام حسین محمدی" روزنامه نگار در شهر الرمادی در استان الانبار در غرب بغداد هم می گوید: بعد از سال 2003 وقتی به مناطق مختلف کشور می رفتم با حوادث مختلفی روبه رو می شدم تلاش می کنم برای نجات جانم نامم را پنهان کنم.

پدر صدام حسین محمدی به دلیل نام پسرش از شغل اداری که داشت برکنار شد زیرا نتوانست مدیران خود را قانع کند که او از حامیان حزب بعث نبود. همچنین تلاش ها برای تغییر نام پسرش هم نتیجه نداد.

صدام حسین محمدی 33 ساله که این نام، انتخاب پزشک تولدش بود توضیح داد قبل از حمله آمریکا در سال 2003 زندگی بدون مشکلی داشت به ویژه که در استان سنی نشین الانبار زندگی می کرد اما پس از سقوط حکومت صدام، مجبور شد کارت ملی جعلی را با نام دیگری به همراه خود داشته باشد.

صدام که ترجیح می دهد دوستانش او را به نام ابو عبدالله صدا کنند ادامه داد: زندگی ام پس از سال 2003 به صورت دراماتیکی تغییر کرد.


ویدیو : صدام حسین، احترام دیروز، بدبختی امروز!