صابر فردوس شاخ به شاخ حشمت فردوس! : بازیگر فیلم های پس کوچه های شمرون ، آواز ...


بازیگر فیلم های پس کوچه های شمرون ، آواز قو، عروس فراری و... که تلویزیون را با آثاری چون شب دهم، مدار صفر درجه، دایره تردید، روشن تر از خاموشی و.... تجربه کرده دقایقی با ما هم کلام شد تا از حضورش در سریال ستایش بگوید. بانی فیلم: با نگاهی به تولیدات نمایشی  در دنیا می توان دریافت اصولا نقش های منفی به دلیل بالا و پایین های دراماتیک بیش از شخصیت های خنثی و حتی گاهی قهرمانان دیده و ماندگار می شوند. اگر چه در آثار داخلی کمتر به این مهم پرداخته می شود و به دلایل مختلف نویسنده ها از پرداختن شخصیت های سیاه و خاکستری معذور هستند ، با این حال نمی توان نادیده گرفت که اساس درام بر تقابل سیاهی و سپیدی هاست. رامسین کبریتی بازیگر شخصیت صابر فردوس در سریال ستایش این فرصت را یافته تا در هر دو فصل این مجموعه تلویزیونی ایفای نقش کاراکتری را برعهده داشته باشد که دارای تحولاتی سیاه و سفید و در نهایت رقم زننده فینال قصه باشد.

شخصیتی مطیع و فرمانبردار در سری اول که با گذشت بیست سال تصمیمات مهمی در زندگی اش گرفته و حالا او را در مقابل حشمت فردوس می بینیم... بازیگر فیلم های پس کوچه های شمرون ، آواز قو، عروس فراری و... که تلویزیون را با آثاری چون شب دهم، مدار صفر درجه، دایره تردید، روشن تر از خاموشی و.... تجربه کرده  دقایقی با ما هم کلام شد تا از حضورش در سریال ستایش بگوید.

حشمت فردوس , عکش حشمت فردوس ببین , حشمت فردوس بیست سال قبل

رامسین کبریتی این روزها را چگونه سپری می کند؟

ـ چند کار در حد صحبت و پیشنهاد بوده که هیچکدام به قطعیت نرسیده است. در واقع فعلاً کاری ندارم و در انتظار یک پیشنهاد خوب هستم تا ببینم خدا چه می خواهد.

اصولاً خیلی پر کار نیستید؛ این به وسواس شما در انتخاب بر می گردد یا پایین بودن تعداد تولیدات و... هم در این مسئله تاثیرگذار بوده است؟

ـ ببینید ، شرایط تولید برای من خیلی اهمیت دارد. من از امسال تصمیم گرفته ام دیگر در هر شرایطی کار نکنم. دیگر رفاقتی سرکاری نخواهم نرفتم...

معلوم است زخم خورده کار رفاقتی هستید؟

ـ خیلی زیاد. باورتان نمی شود، من با کلی کارگردان جوان که هیچ سرمایه ای نداشتند کار کردم، دستمزد پایین تر از حد معقول گرفتم. گفتم خوب است دست این دوستان را بگیریم و به نوعی همکاری داشته باشیم. بعد از مدتی وقتی شرایط برای شان مهیا شد و به جایی رسیدند ، دیگر سراغی نگرفتند و ما را فراموش کردند. تصمیم گرفتم از امسال دیگر در شرایط خاص کار نکنم. اصلاً رفاقتی سرکاری نمی روم. رفاقت جای خودش را دارد و کار هم جای خودش، ترجیح می دهم دیگر خیلی انتخاب شده کار کنم. البته غیر از «ستایش»، فیلم «ترانه های شرقی» را هم که کار احسان صدیقی است،را در نوبت اکران سینمایی دارم.

برویم سراغ سری دوم «ستایش» و حضور مجدد شما در نقش صابر فردوس...


ـ از آنجا که بخش اول سریال توانست مخاطب فراوانی را جذب کند، تلویزیون خواستار ساخت سری دوم شد و خدا را شکر این سری هم همین طور که می بینید، توانسته مخاطبش را جذب کند. فیلمنامه را آقای سعید مطلبی با درایت بسیار نوشته اند و من خیلی از فیلمنامه لذت بردم. کار با آقای سلطانی هم که یکی از افتخارات من است.

صابر فردوس جزو نقش هایی است که تغییر و تحولات بسیاری را در این 20 سال گذشت زمان در قصه متحمل شده است. او حالا با نگاهی دیگر زندگی می کند...

ـ بله خب در زندگی عادی هم آدم ها ، هر روزشان با روز دیگر متفاوت است. قاعدتاً در طول 20 سال اتفاقات متفاوتی برای هر انسانی رخ می دهد. گاهی حتی مسیر زندگی انسان تغییر می کند. هم آدم ها تغییر می کنند، هم شخصیت ها با گذشت زمان نگاهی جدید به خود می گیرند.

صابر فرمانبردار و مطیع در سری دوم کمی گردنکش نشان می دهد. حالا عرض اندام می کند و حتی در صدد توطئه برای اموال حشمت فردوس است.


ـ بله. صابر شخصیت خاکستری، امّا مطیع و فرمانبری دارد. او در سری اول فرمانبردار پدر و همسرش دیده می شود، امّا در سری دوم اتفاقاتی رخ می دهد که او دارای استقلالی می شود این استقلال به او فرصت استفاده که نه سوءاستفاده می دهد... .

در واقع تحولات این شخصیت خاکستری به سمت سیاهی محسوس است؟


ـ بله طبیعتاً همین طور است. در سری اول، زندگی صابر طوری رقم خورده بود که جدا از پدر، همسر نقش پررنگی داشت. او در واقع زیر نظر همسرش و با سیاست های او زندگی و رفتار می کرد. در واقع مطیع دوطرفه پدر و همسرش بود. در حالیکه شاید هیچ گاه دلش نمی خواسته مطیع زندگی کند. شاید دلش می خواسته خیلی جاها نه بگوید. این خلق و خو به خاطر شرایط زندگی در این آدم شکل گرفته بود. او در این حال و احوال بزرگ شده بود و اصولاً سر به زیرتر زندگی می کرد.

20سال بعد می بینیم که او به نحوی عقده گشایی کرده است و...


ـ بله، همسر او سکته می کند. پدر همسرش را از دست می دهد. به نوعی صابر نگاهش به زندگی تغییر کرده است و با استقلال بیشتری کار می کند. همانطور که شما می گویید، خیلی از کارهایی را که او در طول دوران زندگی اش به دلیل محدودیت هایش نتوانسته انجام دهد، حالا دوست دارد تجربه کند.

حتی زن دیگری به نام پری سیما وارد زندگی او می شود...


ـ بله حالا به نوعی او عاشق شده است و مسیر زندگی اش به این سمت می رود.

در حالیکه نوعی تنبیه در رفتار حشمت فردوس و حتی انیس (همسرش با بازی سیما تیرانداز) محسوس است ،امّا او به سمت سیاهی صرف می رود و...

ـ دقیقاً، او به دنبال خواسته هایش می رود. کمبودهای درونی این آدم او را متزلزل کرده است. او در طول این سالها شاید منتظر یک حرکت یا هُل بوده است که دست به کارهایی بزند. او تا به حال شجاعت لازم را نداشته، امّا حالا آدمی پیدا می شود که این شهامت و شجاعت را به او می دهد تا دست به کارهایی بزند که هیچ گاه در مغز صابر نمی گنجیده است. او سالهاست منتظر فرصت بوده که...

و رفتار صابر شاید پاداش کرده های حشمت فردوس باشد.

ـ بله، البته او حس می کند پس از سالها از زیر سلطه پدر در آمده و در حال پاسخ دادن به اوست.

از شکل و شمایل ماجرا پیداست که اتفاق ویژه این سریال به دست صابر رخ می دهد و مسیر زندگی حشمت فردوس نیز دستخوش توطئه اوست؟

ـ (می خندد) بله... اجازه بدهید بیشتر توضیح ندهم.

و کار با سعید سلطانی را در این سریال (در دو فصل) چگونه دیدید؟

ـ کار با سعید سلطانی برای من افتخار بزرگی محسوب می شود. بسیار لذت بردم از کار با ایشان، شخصیتی بزرگ و در کارشان کاربلد هستند و من در تمام لحظات این سریال یاد گرفتم. جا دارد از فیلمنامه خوب آقای مطلبی هم که با شناخت کامل از جامعه و مخاطب ایرانی نوشته شده است تقدیر کنم. خیلی خوشحالم که در این مدت خدمت عزیزان بودم.

اگر صحبتی مانده...


ـ از شما تشکر می کنم. امیدوارم مردم هم از سری دوم سریال ستایش لذت ببرند.


ویدیو : صابر فردوس شاخ به شاخ حشمت فردوس!