شیوه جدید درمان اعتیاد به مواد مخدر : دانشمندان دریافتند فعال سازی گیرنده هایی ...


دانشمندان دریافتند فعال سازی گیرنده هایی در مغز موش می تواند اثرات رفتاری اعتیاد به كوكائین را خنثی كند. دانشمندان دریافتند فعال سازی گیرنده هایی در مغز موش می تواند اثرات رفتاری اعتیاد به كوكائین را خنثی كند.

به گزارش ای بی سی ساینس، دو نوع گیرنده اصلی كانابیونوئید(حشیش) به نام های CB1 وCB2 در مغز وجود دارد.گیرنده های CB1 كه به تعداد زیاد در مغز یافت می شوند توسط مواد مخدری مانند ماری جوانا فعال می شوند.

گفته می شود این گیرنده ها، سیستم پاداش مغز را تحریك می كنند. به همین علت این گیرنده ها به مركز تمركز تحقیقات اعتیاد تبدیل شده اند.

اما گیرنده های CB2 در وهله نخست بر روی سلول های ایمنی بدن جای می گیرند. آنها همچنین در درك درد نیز نقش دارند.

تا همین اواخر تصور می شد گیرنده های CB2 در مغز وجود ندارند و اگر هم باشند آن قدر كم هستند كه نمی توانند در اعتیاد به مواد مخدر نقشی ایفا كنند.

اكنون برای نخستین بار محققان موسسه ملی سوءمصرف مواد مخدر در امریكا به سرپرستی دكتر' ژنگ زیونگ زی' دریافته اند كه CB2 نقش مهمی در كنترل اعتیاد فرد به مواد مخدر ایفا می كند.

در این پژوهش آنها موشها را با تزریق كوكائین معتاد كردند. محققان دریافتند گیرنده های فعال CB2 با دو آگون?ست (هورمون آزادكننده گنادوتروپ?ن) متفاوت، رفتار تحریك شده ناشی از مواد مخدر مانند بیش فعالی را كاهش می دهند.

علاوه بر این آگونیست های گیرنده CB2، حملات و میزان مصرف مواد مخدر را در موش های طبیعی و موشهایی كه گیرنده های CB1 نداشتند، كاهش دادند، اما در آنهایی كه گیرنده های CB2 را نداشتند، چنین اتفاقی روی نداد.

یافته های كنونی برای نخستین بار حاكی از آن است كه گیرنده های CB2 مغزی به طور عملی تحریك حركتی ناشی از مصرف كوكائین را در موش ها تنظیم می كند.

پژوهشگران از پتانسیل این یافته ها در درمان اعتیاد خبر می دهند.

نتایج این تحقیقات در نشریه علوم عصبی نیچر منتشر شده است.

منبع: ایرنا


ویدیو : شیوه جدید درمان اعتیاد به مواد مخدر